اقتصادتهران: با گذشت حدود یک سال از رونمایی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تاکنون دو هزار و ۵۶۹ درخواست توسط مردم در این سامانه به ثبت رسیده که به دو هزار و ۶۹ مورد پاسخ داده شده و به این ترتیب، میانگین پاسخگویی به درخواست های مردمی به ۸۱ درصد رسیده است.
به گزارش ایرنا، براساس آمار و اسناد موجود در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، در مجموع ۳۰۰ شکایت نیز در این سامانه ثبت شده که دستگاههای متصل به سامانه تنها به یک سوم آنها (۱۰۳ شکایت) پاسخ داده اند.
بیشترین تقاضا و سوالات مردمی (۲۳۲ درخواست)، مربوط به وزارت کشور بوده که این وزارتخانه به تمامی درخواستها در میانگین زمانی ۲۸ روزه پاسخ داده است.
تعداد تقاضاها از قوه مقننه ۴۷ درخواست بوده که تنها به ۸ درخواست پاسخ داده شده و میانگین زمان پاسخگویی به درخواستها ۱۵۳ روز بوده است.
تعداد درخواست های مردمی از قوه قضائیه (روزنامه رسمی کشور)، ۳۷ درخواست بوده که به ۳۵ درخواست در میانگین ۱۱ روز پاسخ داده شده است.
براساس آمار ارائه شده توسط دبیرخانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، در میان ۶ شهرداری متصل به سامانه، بیشترین درخواست ها مربوط به شهرداری تهران با ۱۹ درخواست و میانگین پاسخگویی ۱۳ روز بوده است.
تاکنون تنها شهرداری های تهران، اصفهان، کرج، مشهد، کرمانشاه و رشت به این سامانه پیوستهاند.
در میان استانداری های کل کشور نیز بیشترین تعداد درخواست مربوط به استانداری هرمزگان بوده است که تمامی ۱۳۴ درخواست در میانگین زمانی ۵ روز پاسخ گرفتهاند.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنها دستگاهی است که تمامی زیرمجموعه های آن به سامانه متصل شده است.
بیش از ۵ هزار نفر تاکنون در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ثبت نام کرده اند و دسترسی به جزییات گزارش های این سامانه از طریق نشانی پایگاه اطلاع رسانی https://foia.farhang.gov.ir/fa/home بخش وضعیت پاسخگویی دستگاهها، امکانپذیر است.
به گزارش ایرنا، در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات این سامانه، در ۱۷ تیرماه ۹۶ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ارتباطات رونمایی شد و آغاز به کار کرد.