×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
١٧٠میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزوده می‌شود

اقتصادتهران: وزیر نفت با تشریح برنامه های امسال صنعت نفت از ضرورت اختصاص ٢٠ میلیارد دلار اعتبار برای توسعه میدان‌های نفت غرب کارون خبرداد.

بیژن زنگنه صبح امروز (سه شنبه ٢۵ فروردین ماه) در نشست با خبرنگاران در ابتدای سخنانش گفت: دلیل برگزار نکردن کنفرانس خبری تاکنون جریان داشتن خبر و اطلاعات در حوزه نفت بوده است؛ در این مدت احساس نکردم که اگر جلسه ای نباشد تشنگی و عطشی سیراب نشده در رسانه ها وجود خواهد داشت و خوشبختانه بیشتر رسانه ها در برنامه‌های مختلف از نشست‌های هیئت دولت تا مراسم ختم و تشییع جنازه حضور گسترده دارند و پرسش‌های خود را مطرح می‌کنند.

 

وی مهم‌ترین اولویت کاری وزارت نفت را از شهریورماه سال ٩٢ مسئله تولید گاز و رفع نیاز کشور خواند و گفت: از همان ابتدای کار با مساله ١۶٠ میلیون مترمکعب کمبود گاز در روز روبرو بودیم و در عین حال ١٧ فاز پارس جنوبی به شکل نیمه تمام وجود داشت و می‌توانست فرصت خوبی برای ما باشد.

وزیر نفت ادامه داد: در آن زمان با توجه به تحریم و کمبود منابع مالی شرکت ملی نفت که قابل توجه هم بود تلاش کردیم از حداکثر تلاش همکاران و نیز منابع بانک مرکزی استفاده کنیم. البته در دولت گذشته، وزارت نفت از منابع بانک مرکزی و منابع شرکت نیکو حداکثر استفاده را کرده بود و بانک مرکزی دیگر پولی برای سپرده گذاری در این امر نداشت. به همین دلیل مجبور به اولویت گذاری در هفت فاز پارس جنوبی که همان فازهای ١٢ (معادل ٣ فاز) و ١۵ و ١۶ و ١٧ و ١٨ شدیم.

زنگنه با بیان این که در این مدت سختگیری زیادی شد و تمرکز مدیریتی و مالی بر تولید گاز در زمستان سال ٩٣ قرار گرفت، گفت: خوشبختانه توانستیم برای زمستان پارسال بیش از یکصدمیلیون مترمکعب گاز در روز به طور قطعی فراهم کنیم و این در حالی بود که حتی دوستان ما هم این برنامه ریزی را باور نمی کردند.

وی گفت: در سال ٩٣ توانستیم ١٢۵ میلیون مترمکعب گاز مورد نیاز در روز را تهیه کنیم و ۶ ردیف پالایشی (ترین) فاز ١٢ و سه سکوی دریایی وارد مدار شد، همچنین ٢سکوی فازهای ١۵ و ١۶ آماده و گاز فاز ١۶ تثبیت شد و چهار ردیف پالایشی (ترین) فازهای ١۵ و ١۶ نیز به مدار آمد.

وزیر نفت با بیان این که در همین مدت، گاز فاز ١٨ نیز آماده و به مدار آمده است، گفت: حتی اگر تحریم نبودیم، این حجم کار قابل توجه بود چه رسد به این دوره زمانی که تحریم فشار زیادی به ما وارد می کرد؛ نه تنها هیچ شرکت خارجی به ما کمک نکرد بلکه محدودیت‌های مالی نیز بسیار قابل توجه بود.

زنگنه اظهار امیدواری کرد که تولید فازهای ١۵ و ١۶ در سال ٩۴ تثبیت و ۵٠ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری ارسال شود.

وی افزود: امیدوارم امسال گاز سکوهای فاز ١٧ نیز به ساحل برسد و تولید روزانه ٢۵ میلیون مترمکعب گاز این فاز نیز تثبیت شود البته فاز ١٨ به دلیل مشکلات شرکت صدرا هنوز سکو ندارد.

وزیر نفت در ادامه یکی از اولویت‌های سال ٩۴ پارس جنوبی را توسعه فازهای ١٩ (معادل ٢ فاز) و ٢٠ و ٢١ اعلام کرد و گفت: امیدواریم در سال ٩۴ بخشی از گاز تولیدی این فازها به خشکی بیاید.

زنگنه تاکید کرد که اگر تا اوایل زمستان امسال ۴٠ تا ۵٠ میلیون مترکعب گاز از فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ حاصل شود شرایط خوبی برای زمستان ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: در مجموع با توسعه هفت فاز اولویت دار پارس جنوبی حدود ١٧٠ میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزوده می‌شود.

زنگنه گفت: مصوبات صندوق توسعه ملی با پیشرفت خوبی در حال پیگیری است و با استفاده از بند «ق» می توانیم طرح‌ها را جلو ببریم. ضمن این که همه این مسائل و برنامه ریزی‌ها با فرض ادامه تحریم‌هاست و اگر شرایط تحریم تغییر کند به طور طبیعی کار ما نیز راحت تر می‌شود.

غرب کارون، اولویت اصلی توسعه میدان‌های نفتی

زنگنه تاکید کرد که درباره تولید نفت اولویت همچنان غرب کارون است و طبق برنامه ریزی باید در طول سه سال ٧٠٠ هزار بشکه تولید از میدان‌های غرب کارون داشته باشیم.

وی با بیان این که در توسعه میدانهای غرب کارون و تولید در آن مشکلات زیادی داشته ایم، گفت: مجوزهای لازم را برای امضای قراردادهای بیع متقابل از طریق بند «ق» از شورای اقتصاد دریافت کرده ایم و برای این میدانها ٢٠ میلیارددلار اعتبار طبق اعلام مسئولان مربوطه تخصیص قطعی داده شده است و ما امیدواریم مراحل اجرایی پرداخت این اعتبارات به خوبی جلو برود.

وزیر نفت با اشاره به قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: ساختار قراردادهای جدید، مراحل پایانی نظرخواهی حقوقی متن خود را می گذراند و به‌زودی آن را برای دولت ارسال می کنیم.

زنگنه اظهار کرد: قراردادهای جدید پایه تازه ای برای جذب سرمایه گذاران، شرکتهای بین المللی و صاحبان فناوری خواهد بود.

وی افزود: طبق قراردادهای جدید، هر شرکت خارجی برای اجرای پروژه در ایران باید یک شریک معتبر داخلی داشته باشد و یا یک شرکت ایرانی را در داخل کشور به ثبت رساند؛ به این ترتیب ظرفیت مدیریتی شرکتهای صنعت نفت بالاتر می رود و انتقال فناوری نیز محقق می شود.

وزیر نفت تاکید کرد که شرکتهای خارجی به یقین باید برای ثبت شرکت ایرانی در داخل ایران اقدام کنند و این شرکت نباید به هیچ وجه صوری باشد.

تلاش برای وصول مطالبات نفتی از بابک زنجانی

زنگنه در فراز دیگری از سخنان خود گفت: هفته گذشته آخرین دستورها برای انتقال اموال بابک زنجانی کارشناسی به قیمت روز داده شد.

وی با بیان این که زنجانی بیش از ٢ هزار و ٧٠٠ میلیون دلار پول نفت را پس نداده است و قصد آن را هم ندارد که آن را به صنعت نفت بازگرداند، گفت: قوه قضاییه و دادستان کل کشور برای پیگیری این پرونده و بازپرداخت بدهی بابک زنجانی به صنعت نفت تلاش زیادی کرده اند.

وزیر نفت با بیان این که اقدامها برای انتقال اموال بابک زنجانی هم اکنون آغاز شده است، اظهار کرد: این اموال قرار است به قیمت روز محاسبه و براساس قیمت روز بدهی وی به وزارت نفت پرداخت شود.

زنگنه با بیان این که اموال او به بیش از ۵٠٠ میلیون دلار هم نمی رسد، تصریح کرد: این اموالی که هم اکنون در باره آن صحبت می شود پیش از پول نفت بوده و آن را در اختیار داشته و هم اکنون مشخص نیست پول نفت کجا رفته است. به هر ترتیب مشخص است که اموالی که درباره آن صحبت می شود، برای پرداخت بدهیهای او کافی نیست.

وی با اشاره به این که پرونده بابک زنجانی هنوز از دادسرا خارج نشده است، افزود: برای تسویه بدهی، دادستانی وکالت دارد و این وکالت را به دادستانی سپرده اند و دادستانی نیز به نفت وکالت داده است. نکته جالب اینجاست که عمده این اموال به اسم افراد دیگر بوده است که آنها به ما وکالت داده اند.

وزیر نفت تاکید کرد: بازگرداندن مابقی این مبلغ به این بستگی دارد که دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی کار را چگونه پیش ببرند زیرا ما در این زمینه ابزاری نداریم، در عین حال بابک زنجانی نیز هنوز نگفته است که باقیمانده پول نفت کجاست.

آغاز عملیات اجرایی ٨ پالایشگاه سیراف ظرف ٢ ماه آینده

زنگنه افزود: تا ٢ ماه آینده عملیات اجرایی هشت پالایشگاه میعانات گازی سیراف در کنگان آغاز می شود و بخش خصوصی به طور کامل آن را اجرا می کند و با ساخت این پالایشگاهها دیگر میعانات گازی صادر نخواهد شد و همه آن به فرآورده بدل می شود.

وزیر نفت همچنین اظهار امیدواری کرد که مسئله فاینانس پالایشگاه آبادان نیز حل شود و افزود: امیدواریم بزودی پالایشگاه آناهیتا نیز فعال شود. در مجموع، ما به دنبال بهبود کیفیت فرآورده های تولیدی هستیم.

 اولویت گازرسانی به سیستان و بلوچستان

وزیر نفت در ادامه این نشست خبری با اشاره به اولویت گازرسانی به روستاهای محروم در استان سیستان و بلوچستان، گفت: ٢ میلیارد دلار هزینه برای اجرای این پروژه از محل بند “ق” اختصاص یافته است و مناقصه این پروژه اجرا و انتخاب پیمانکار هم مراحل نهایی را می گذراند.

 

وی با بیان این که گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان و رساندن گاز به شهرهایی نظیر کنارک و چابهار زمانبر و سخت است، گفت: البته خط لوله ای که برای کنارک ایجاد شده همان خطی است که گاز را در صورت توافق به پاکستان می برد.

زنگنه با اعلام این مطلب که برای گازرسانی به روستاها ۴,٧ میلیارد دلار اعتبار در شورای اقتصاد پیش بینی شده است، گفت: با اجرای این پروژه ها ٢.۵ میلیون خانوار تحت پوشش شبکه گاز کشور قرار می گیرند و به این ترتیب ٩۶ درصد جمعیت ایران از نعمت گاز بهره مند می شوند.

تحویل ١,۵ میلیون تن اتان به پتروشیمی ها

وزیر نفت با اعلام این که تا نیمه نخست امسال ١,۵ میلیون تن اتان به عنوان خوراک به پتروشیمی ها داده می شود، گفت: برای امسال محدودیت و کمبودی برای خوراک پتروشیمی نداریم و به این ترتیب تولید مجتمع‌های پتروشیمی بدون مشکل ادامه می یابد.

وی تصریح کرد: حدود ٧۵ میلیارد دلار طرح جدید برای پتروشیمی تعریف و مشخص شده است و عمده آنها باید از طریق فاینانس خارجی بویژه فاینانس چین تامین شود.

 همکاری بی سابقه میان دانشگاه‌ها و نفت

به گزارش شانا، وزیر نفت با تاکید بر این که با دو حرکت بزرگ می توانیم صنعت نفت را متحول کنیم و اگر تحریمها برداشته شود این اقدامها تقویت می شوند، افزود: همکاری بی سابقه دانشگاهها با شرکتهای بالادست نفت انجام و قرارداد همکاری آنها امضا شده است و مطالعه فناورانه ٩ مخزن را به دانشگاهها سپرده ایم؛ اگر بتوانیم سازمان این قراردادها را مستقر کنیم و این روند را ادامه دهیم حرکت تازه ای پایه گذاری می شود که برای دانشگاهها نیز مفید خواهد بود.

زنگنه تاکید کرد که این روند و برنامه ریزی در بخش پایین دستی نفت هم اجرا می شود تا این که بزودی صاحب دانش فنی در این زمینه های مهم صنعت نفت شویم.

وی اقدام مهم دیگر وزارت نفت را در این دوران برنامه ریزی برای ساخت داخل ١٠ قلم کالای اساسی صنعت نفت اعلام کرد و گفت: برای این اقلام مناقصه برگزار می کنیم تا ایرانیها ساخت این کالاها را آغاز کنند و تاکید کرده ایم که شرکتها باید از دانشگاهها و شرکتهای مطرح و تراز بالا کمک بگیرند و تولید این قطعات باید داخلی و فناوری ساخت آنها به طور کامل بومی شود.

زنگنه اعلام کرد: مناقصه ساخت مته های حفاری برگزار شده است و در مراحل پایانی امضای قرارداد هستیم.

 بورس انرژی به شفافیت معاملات نفت خام و فرآورده کمک می‌کند

وزیر نفت یکی دیگر از برنامه های وزارت نفت را فعال کردن بورس انرژی اعلام کرد و گفت: در این بورس فرآورده و نفت خام عرضه می شود و با این روند به شفافیت در معاملات کمک خواهد شد.

وی درباره قاچاق سوخت و راه‌های جلوگیری از این معضل هم گفت: متاسفانه قاچاق سوخت چند کانال اصلی دارد و بیشترین میزان قاچاق هم در باره گازوییل صورت می گیرد و راه حل این است که این محصول را به طور رسمی برای مثال به افغانستان صادر کنیم. البته طرحهایی مثل عرضه سوخت در مرز هم اجرا شده که موفق نبوده اند.

زنگنه افزود: همچنین در دولت تصویت شد که از اردیبهشت ماه بر اساس بارنامه سوخت داده شود و برنامه دیگری که سال آینده اجرا می شود هم این است که همه خودروهای گازوییل سوز مجهز به GPS می شوند و براساس میزان پیمایش سوخت رسانی به آنها انجام می پذیرد، این اقدام مهمی است و اگر اجرایی شود حجم قابل توجهی از قاچاق سوخت کاهش می یابد.

گازرسانی به نیروگاه‌ها

وزیر نفت درباره تامین خوراک نیروگاه‌ها گفت: نیروگاهها در سال ٩٣، ٣٠ میلیون مترمکعب گازوییل دریافت کرده اند، اما امسال دیگر به صنایع گازوییل نمی‌دهیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches