true
مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با اشاره به بالا بودن عمر ناوگان حمل و نقل مسافری جاده ای گفت: وزارت صمت باید برای تولید و نوسازی ناوگان ظرفیت تولید داخل را بالا ببرد، مشکلات و تامین ارز تولیدکنندگان داخلی را حل کند و در کنار آن نیز باید سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخش کنیم.
به گزارش اقتصادتهران، داریوش باقر جوان در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۳۱ هزار دستگاه ناوگان سواری کرایه ای پلاک عمومی، ۱۴هزار و ۲۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوسی دارای کارت هوشمند فعال و ۲۹ هزار دستگاه نیز مینی بوس داریم، اظهار کرد:میانگین سنی مینی بوس ها در کشور ۲۸.۵ سال، سواری کرایه ها ۱۱.۵ سال و ناوگان اتوبوسی نیز ۱۵ سال است.
فقط ۷۰۰۰ اتوبوس میتوانند مسافتهای طولانی طی کنند
وی افزود: طی سال های اخیر بحث نوسازی ناوگان با قوت جلو نرفته است و از مجموع ۱۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوس که کارت هوشمند فعال دارند فقط ۷۰۰۰ دستگاه آن می توانند در مسافت ها متوسط و بلند پیمایش داشته باشند و این یعنی که باید توان عملیاتی خود را در این زمینه افزایش دهیم.
تولید و واردات ناوگان ناچیز و نزدیک صفر بوده است
مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور تصریح کرد: طی سال های اخیر ورود ناوگان و تولید داخلی آن تقریبا به صفر رسیده و عدد بسیار ناچیز است .این موضوع در کنار فرسودگی شدید و هزینه اورهال بالای ناوگان باعث شده که توانایی عملیاتی در این بخش به مراتب کمتر شود. البته امیدواریم که سیاست های منسجم تر و عملیاتی تری شکل بگیرد که بتوانیم ظرفیت را بالا ببریم.
وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد از جابه جایی مسافران در مسافت ها متوسط و بالا از وظایف ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای مسافر است، افزود: دراین زمینه می توان گفت که تلاش های موثر شده همچنین بخش خصوصی هم علاقه به سرمایه گذاری دارد ولی وزارت صمت باید حمایت های لازم را داشته باشد و تولیدکنندگان داخلی نیز وارد کار شوند زیرا تأکید ما استفاده از ظرفیت های تولید داخل است.
در ایام پرتقاضا چالش داریم
به گفته وی، در ایام خاص مانند اربعین ، نوروز و….مشکلات خاصی داریم و آخر هفته ها نیز تقاضا بالا می رود و مشکلاتی در تامین صندلی وجود دارد. بنابراین چون آحاد جامعه از این خدمات استفاده می کنند باید تدابیری برای آن اندیشیده شود.
نیاز به ۱۰ هزار دستگاه ناوگان تا ۴ ساله آینده داریم
باقرجوان در ادامه گفت: برای افق چهار ساله و اینکه بتوانیم ناوگان را به ظرفیت مناسب برسانیم و همچنین تقاضای مازاد را پوشش دهیم و سهم حمل و نقل عمومی را در سفرها افزایش یابد، باید متوسط سالی ۲۵۰۰ ناوگان اضافه، ناوگان فرسوده از شبکه خارج شوند و به فراخور هرسال که می گذرد ۱۰۰۰ دستگاه به جای ناوگان فرسوده جایگزین شود.
سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در سفرها باید ۷۰ درصد باشد
وی عنوان کرد: در حال حاضر داریم حدود ۱۴هزار دستگاه اتوبوس داریم که ۷۰۰۰ دستگاه آن برای مسافت های طولانی کار می کند. بنابرین لازم است ۷۰۰۰ دستگاه مابقی سریع جایگزین شوند تا بتوانیم عملکرد مناسبی داشته باشیم. باید سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در سفرها به ۷۰ درصد برسانیم. باید ظرفیت خود را از ۱۴ هزار دستگاه به ۲۰ هزار دستگاه برسانیم.
نوسازی و تولید ناوگان بر عهده وزارت صمت است
وی در پاسخ به این سوال که کدام دستگاه ها در خصوص تولید و نوسازی ناوگان وظیفه دارند، گفت: نوسازی و تولید ناوگان بر عهده وزارت صمت است و باید پای کار باشند. اگر نتوانیم تولید داخلی ناوگان و نوسازی آن را توسعه دهیم هزینه ها افزایش خواهد داشت و سرمایه گذار نیز پای کار نخواهد آمد. باید تولیدکننده نیز تولیدی با صرفه اقتصادی داشته باشد و خدمات پس از فروش نیز وجود داشته باشد. برخی ناوگانی که داریم خدمات پس از فروش ندارد و همین امر مشکلاتی ایجاد کرده است.
مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در پایان گفت: وزارت صمت باید ظرفیت تولید داخل را بالا ببرد، مشکلات و تامین ارز تولیدکنندگان داخلی را حل کند و در کنار آن نیز باید سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخش کنیم.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=292741
false
true