مدیرعامل بانک کشاورزی عبور از صنعت بانکداری کنونی و ورود به دنیای بانکداری مدرن دیجیتالی را مهمترین رکن گذر از بانکداری سنتی عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادتهران، در دنیای مدرن امروزی به ویژه صنعت بانکداری پیشرفته، ایجاد یک اکو سیستم خدمت رسانی و ارائه خدمات نوین بانکی نه تنها شرط لازم و کافی بلکه به عنوان اصلیترین پیش نیاز برای انجام رضایت مشتریان در نظر گرفته شده است. بانکها در سراسر دنیا میکوشند حتی یک مشتری ناراضی نداشته باشند چون بر این نکته واقفند که یک مشتری ناراضی منجر به از دست دادن 13 مشتری دیگر میشود. بنابراین در فضای رقابتی شکل گرفته، مهمتر از ارائه خدمات نوین، پیدا کردن راهکاری مناسب برای جذب و حفظ مشتری برای ارائه همان خدماتی است که قصدش رضایت مشتری است.
در این رابطه، بانک کشاورزی طی کمتر از یکسال اخیر توانسته با رویکرد جدید مدیریتی برنامههای خوبی برای جذب مشتریان و نیز ارائه خدمات نوین بانک پیادهسازی و اجرا نماید به طوری که حرکت از بانکداری سنتی به سوی بانکداری اکو سیستمی به عنوان مهمترین راهبرد بانک کشاورزی، مبنای عمل و فعالیت این بانک قرار گرفته است.
این در حالی است که امروزه نمیتوان از نقش شرکتهای دانش بنیان در راستای اهداف بانکی چشم پوشی کرد. بانکی موفقتر است که بتواند از فضای ایجاد شده نهایت بهرهبرداری را انجام دهد. بر این اساس محور فعالیت بانک کشاورزی علاوه بر تامین نظر مشتریان به عنوان اصلی ترین بازیگران صنعت بانکداری، حمایت از شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته شده است. بر همین اساس یکی از اهداف اصلی این اکوسیستم، بهبود و تسریع فرآیندهای بانکی، بهویژه در زمینه تسهیلاتدهی در بانک کشاورزی است به گونهای که این بانک به عنوان یکی از بانکهای پیشرو در حمایت از بخش کشاورزی، اکنون با حمایت از شرکتهای دانشبنیان، میکوشد تا نقش خود را در زیستبوم نوآوری کشور تثبیت کند.
همکاری بانک کشاورزی با مجموعههای فناور، یک نوع تعامل در قالب چارچوب مشارکتی است که به توسعه سریع محصولات نوآورانه منجر شده و ارزش افزودهای دوجانبه در حوزه تجربه مشتری خلق کرده است.
نگاه و منظر بانک کشاورزی آنطور که وهب متقی نیا، مدیرعامل بانک کشاورزی که در افتتاحیه نمایشگاه تراکنش یازدهم از آن یاد کرد، ارائه خدمات نوین و خلق ارزش برای مشتریان، استراتژی فاصله گرفتن از مدلهای درآمدی سنتی مبتنی بر جذب سپرده و ورود به عرصههای جدید فناورانه است که در این راستا این بانک موفق به تعامل و همکاری با مجموعههایی نظیر «گرینپی»، «تخفیفان»، «کیپا» و «آپ» شده است.
در همین رابطه متقی نیا با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت بانکداری نوین با بهرهگیری از هوش مصنوعی در همایش مذکور عنوان کرد که ارائه خدمات منفرد بانکی دیگر پاسخگوی نیاز جامعه نیست و باید با ایجاد زنجیرههای ارزش و بستری یکپارچه، خدمات مالی را به گونهای ارائه کنیم که آثار آن در اقتصاد کشور، کشاورزی و رضایت عمومی ملموس باشد.
به گفته وی، دادههای با کیفیت اهمیت خاصی در پیشبرد اهداف دارد و از این رو پیش از ورود شتابزده به این حوزه باید کیفیت دادهها را ارتقا داده شود. هوش مصنوعی تنها زمانی نتایج قابل اتکا ایجاد میکند که دادهها کامل، صحیح و استاندارد باشند.
متقی نیا با بیان اینکه در برخی کشورها رونمایی از این فناوریها به دلیل نگرانیهای حاکمیتی به تأخیر افتاده است، تأکید کرد که باید مسیری دقیق و مبتنی بر حکمرانی داده برای توسعه هوش مصنوعی در کشور تعریف شود.
وی همچنین حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال را به عنوان یکی از نیازهای اصلی اقتصاد کشور عنوان و اظهار داشت: ظرفیتهای اقتصاد دیجیتال برای توانمندسازی نخبگان داخلی و توسعه کسبوکارهای بومی بسیار اثرگذار است.
به نظر میرسد بانک کشاورزی با مسیر خلاقانه و هوشمندی که در پیش گرفته است، رویکرد خود را بر استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود در اکوسیستم فناوری کشور قرار داده است تا هم نیروی متخصص داخلی حفظ شود و هم خدمات بانکی هوشمند و هدفمند در سراسر کشور توسعه و در دسترس همگان قرار دهد.
بانک کشاورزی که همواره حامی بخش کشاورزی در اقتصاد کشور بوده است میکوشد تا تمام ظرفیتهای ممکن جهت استفاده بهینه از خدمات ارائه شده در نظام بانکداری به سود جامعه مشتریان بهرهبرداری لازم را انجام دهد.