×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
وام مسکن مهر باید افزایش یابد

تهران اکونومی: معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح جامع مسکن نهایی شده و در حال حاضر به مرحله تعیین میزان تقاضا به تفکیک شهرها در بخش مسکن رسیده است، گفت: وزارت راه و شهرسازی همچنان مُصر به افزایش سطح تسهیلات فردی مسکن مهر است.

سید محمد پژمان در سلسله نشست‌های آشنایی خبرنگاران با وظایف و مسئولیت‌های تخصصی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در پاسخ به این سؤالی مبنی بر اینکه آیا وزارت راه و شهرسازی همچنان پیگیر افزایش سطح تسهیلات فردی مسکن مهر است، گفت: وزارت راه و شهرسازی همچنان مصر است افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر صورت گیرد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در مورد تأمین منابع مالی خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر برخی از اراضی و زمین‌های خود را برای کمک به پیشرفت واحدهای مسکن مهر به فروش رسانده است.

پژمان ادامه داد: در مورد احداث بنا در واحدهای مسکن مهر آن مواردی که در اختیار مردم بوده، همچنین برخی سایت‌ها به خوبی انجام شده و واحدهای مسکن مهر تکمیل و راه‌اندازی شد،اما در برخی از موارد به دلیل تأخیر در پرداخت آورده‌ها و مدیریت ضعیف برخی سازنده‌ها تکمیل برخی واحدهای مسکن مهر با تأخیر روبرو است.

وی ادامه داد: در بسیاری از سایت‌های مسکن مهر به هر دلیل هزینه‌ها بالا رفته و باعث شد تا این واحدهای مسکونی به مشکل بخورند، به همین دلیل متقاضیان مسکن مهر باید آورده‌های خود را به موقع پرداخت کنند.

پژمان تأکید کرد: به هر حال وزارت راه و شهرسازی علاوه بر اینکه مصر به افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر است،در پاره‌ای از موارد اقدام به فروش اراضی و زمین‌های خود برای تأمین منابع مالی واحدهای مسکن مهر کرده‌اند.

وی در خصوص طرح جامع مسکن گفت: طرح جامع مسکن مدت‌ زیادی است که بر روی آن کار کارشناسی شده است، بنابراین در حال حاضر کارهای مطالعاتی آن انجام و نهایی شده است.

پژمان گفت: در این طرح جامع مسکن اولین نگاه ما برداشت وضع موجود است که البته کامل شده است بنابراین اطلاع ما در این طرح جامع مسکن مربوط به جمعیت و روند رشد خانوارها برای افق سال ۱۴۰۵ بوده است.

وی تأکید کرد: در طرح جامع مسکن که حدود ۳ بخش مهم در خصوص تعداد و تقاضای مسکن است به طور مشخص عنوان شده است که ما امروز یک تقاضای پاسخ داده نشده متراکم داریم و یک بخش مربوط به تقاضای خانوارهای جدید و یک بخش هم به بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی مربوط می‌شود.

وی گفت: ما این نیاز مسکن را استخراج کرده و به دولت داده‌ایم و توزیع استانی آن را نیز انجام داده‌ایم و در هر حال حاضر توزیع شهرستانی آن هستیم.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در ۸ شهر بزرگ کشور چون درجه اهمیت آنها بالا بوده است گام اجرایی شدن طرح جامع مسکن را داریم تا نیاز آنها و تقاضا را با یکدیگر تطبیق دهیم که این کار نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: در طرح جامع مسکن امروز معلوم است که در شهرها چه تعداد نیاز و تقاضا به مسکن وجود دارد و این نیاز مربوط به کدام دهک است.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح جامع مسکن مشخص شده است که دولت چقدر نیاز به زمین دارد و چه میزان باید مسکن توسط مالکان خصوصی احداث شود.

پژمان گفت: البته راجع به این بخش سیاست ما هنوز نهایی نشده است اما حدود ۴۰ درصد نیاز به زمین را دولت تأمین می‌کند و مابقی توسط سایر بخش‌ها تأمین خواهد شد.

پژمان ادامه داد: بر اساس آورده‌های بانک اطلاعات ما ۸۵ شهر بالغ بر ۷۰ درصد شهرها مشکل تأمین زمین ندارند و در ۳۰ درصد شهرهای باقی مانده یک مقدار کمبود زمین داریم پس در طرح جامع مسکن یکی از اقدامات مهم این است که در ۸ کلانشهر بیشترین تقاضا برای بخش مسکن مشخص شده است.

وی ادامه داد: الان یک گفت‌وگوی ویژه در شورای مسکن در حال انجام است که یک استراتژی مشخص در مورد کلانشهرها اعلام کنند تا بتوانند در ادامه پاسخگوی تقاضای مسکن باشیم.

پژمان خاطر نشان کرد: در هر سال به دنبال این هستیم که ۵۰ درصد منابع مالی قیمت تمام شده مسکن را دولت تامین کند. در این رابطه در حال چکش‌کاری اعداد و ارقام نهایی هستیم تا پس از آن سیستم بانکی و دولت سیاست قطعی را اعلام کرده و بتوانیم برنامه عملیاتی را در اختیار مردم قرار دهیم.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه حدود ۸۰۰ هزار مسکن نیمه‌تمام در کشور داریم که به بهره‌برداری نرسیده است افزود: به دنبال حل مشکلات نیمه‌تمام مسکن مهر هستیم از سوی دیگر برنامه داریم با تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان به بخش مسکن تحرک بدهیم.

پژمان با اشاره به اینکه بانک اطلاعات اراضی دولتی را سروسامان داده‌ایم تصریح کرد: این سامانه با تمام استانهای کشور در ارتباط است و تا چند ماه آینده این سامانه ۱۰۰درصد الکترونیکی سازمان ملی زمین و ساختمان راه‌اندازی می‌شود.

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches