×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
واردات بنزین پایان می یابد

وزیر نفت در تشریح عملکرد یک ساله وزارتخانه‌اش با دفاع از خود بیان کرد: در خصوص پرونده بابک زنجانی گفته بودم که هشت هزار میلیارد تومان نمی‌تواند کار یک شخص باشد و احتمالا افراد دیگری هم در این کار دخیل بوده‌اند. اما سوء برداشت‌هایی صورت گرفته است. من در اینجا تصریح می‌کنم به هیچ شخصی به خصوص مدیران بالادستی نفتی و مدیران قبلی وزارت نفت اهانت نکردم.

بیژن نامدار زنگنه به تشریح عملکرد یک ساله وزارتخانه‌اش پرداخت و در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی را در وزارتخانه نفت انجام داده‌اید گفت: مهم ترین و فوری‌ترین کارها را در زمان تصدی خودم در وزارت نفت افزایش صادرات و تولید گاز می‌دانم.

زنگنه با بیان اینکه، طرح‌های بسیار بزرگی را با حداقل ۶۰ میلیارد دلار در دست اجرا داریم خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم قدم مهمی برای هوای پاک در سال گذشته برداشته شد.

وی با اشاره به اینکه، توزیع بنزین یورو ۴ آغاز شد گفت: بنزین یورو ۴ را به همین شکل برای شهرهای بزرگ اضافه خواهیم کرد به گونه‌ای که شاهد تغییر محسوس در هوای تهران هستیم.

زنگنه در ادامه گفت: تصمیم ما این است که تمام میعانات گازی را در داخل کشور پالایش کنیم. بخشی از آن در پالایشگاه خلیج فارس، قسمتی از آن در مجموعه‌ای به نام فراگیر پالایشی سیراف در سایت دو عسلویه پالایش می‌شود که هشت پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای توسط بخش خصوصی احداث می‌شود. ۱۰۰ هزار بشکه برای پالایشگاه پارس در نظر گرفته‌ایم و برنامه‌ی ما این است که این پالایشگاه‌ها تا چهار سال آینده به بهره‌برداری برسند.

وزیر نفت در ادامه در خصوص آخرین وضعیت احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، توضیح داد: عملیات اجرایی این پالایشگاه بریا مدتی متوقف شد اما هم اکنون از پیشرفت حدود ۷۵ درصدی برخوردار است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه سال اینده اولین مرحله این پالایشگاه به عنوان دومین طرح استراتژیک در دست اجرای وزارت نفت وارد مدار تولید خواهد شد، گفت: با راه اندازی این فاز در سال ۹۴ واردات بنزین نه تنها متوقف می شود بلکه ایران به صادرکننده نفتا، گازوئیل و نفت سفید و گاز مایع تبدیل خواهد شد.

وی با اعلام اینکه با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایران تا ۱۳ سال نیازی به واردات بنزین و گازوئیل ندارد، تاکید کرد: علاوه بر این بنزین تولیدی این پالایشگاه منجر به ارتقای کیفیت سایر پالایشگاه ها خواهد شد.

این مقام مسئول میزان تولید روزانه بنزین در این پالایشگاه را ۳۶ میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: با پیگیری ها، تغییرات مدیریتی و رفع مشکلات هم اکنون عملیات اجرایی به خوبی در حال انجام است و هدف کوتاه مدتی را برای نیمه اول ۱۳۹۴ تعریف کردیم که بر مبنای آن واحد اول حتی نه به طور کامل بلکه در زمان تعیین شده نفت گاز، نفت سفید، گاز مایع و نفتا تولید کند و سپس هر چند ماه واحدهای بعدی وارد مدار شوند.

زنگنه میزان واردات فعلی بنزین به کشور را ۶ تا ۷ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: تا سال ۱۳۹۵ و بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس امکان توقف واردات و حتی صادرات بنزین فراهم می شود.

وی افزود: پالایشگاه سیراف ۲۰ مشارکت‌کننده و تقاضا‌کننده دارد که بررسی‌ها تا پایان شهریورماه انجام می‌شود و هشت مشارکت‌کننده را انتخاب می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه پالایشگاه خلیج فارس در طی یک سال گذشته چیست گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس مهمترین طرح راهبردی کشور در صنعت نفت پس از پارس جنوبی است.

وزیر نفت افزود: این پالایشگاه به علت مشکلاتی که داشت مدتی متوقف شده بود در حالی که اهمیت فوق العاده‌ای برای کشور دارد.

وی میزان تولید روزانه بنزین در این پالایشگاه را ۳۶ میلیون لیتر دانست و عنوان کرد: با به مدار آمدن این پالایشگاه ما برای حدود ۱۲ تا ۱۳ سال از نظر حجم بنزین مورد نیاز داخلی خودکفا می شویم در حالی که از نظر کیفیت هم بنزین تولید استاندارد یورو ۵ را خواهد داشت.

زنگنه پیشرفت فیزیکی این طرح را ۷۵ درصد ذکر کرد و گفت: با پیگیری‌ها، تغییرات مدیریتی و رفع مشکلات هم اکنون کار به خوبی در حال انجام است.

وی گفت: هدف کوتاه مدتی را برای نیمه اول ۱۳۹۴ تعریف کردیم که بر مبنای آن واحد اول حتی نه به طور کامل بلکه در زمان تعیین شده نفت گاز، نفت سفید، گاز مایع و نفتا تولید کند و سپس هر چند ماه واحدهای بعدی وارد مدار شوند.

زنگنه با اشاره به اینکه با همه پیمانکاران برنامه‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم افزود: سال آینده تصور می‌کنم بیش از ۱۲ میلیون تولید بنزین از آنجا اضافه شود، شاید شروع راه اندازی خط دو را هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۵ همه مجموعه وارد مدار می‌شود و ما صادر کننده گازوئیل و نفت سفید و عمده دیگر محصولات این پالایشگاه خواهیم بود و با اتکا به این تولیدات می‌توانیم به همه کشور بنزین یورو ۴ و در برخی شهرها یورو ۵ را بدهیم.

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches