×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
همایش بین المللی فرصت‌های فناورانه نفت و گاز؛ ۸ مهرماه

اقتصادتهران: رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت از تبادل نظر و بررسی ١۶ فناوری ازدیاد برداشت میان متخصصان داخلی و شرکت‌های بین المللی در دومین همایش بین المللی فرصت‌های فناورانه صنعت نفت و گاز خبر داد.

محمدرضا کمالی، امروز (دوشنبه ٣٠ شهریورماه) در نشست خبری دومین همایش بین المللی فرصت‌های فناورانه صنعت نفت و گاز اظهار کرد: پژوهشگاه صنعت نفت با ایجاد پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدان‌ها در سال‌های گذشته، در انجام مطالعه پژوهش محور توسعه میدانهای اهواز و یادآوران نسبت به مراکز تحقیقاتی دیگر پیشگام است.

وی به توسعه دانشهای فنی از سوی پژوهشگاه صنعت نفت از ایده تا محصول اشاره کرد و افزود: پژوهشگاه تاکنون مطالعات مخازن در ٢٠ میدان بزرگ کشور را انجام داده است.

کمالی با اشاره به این که در پنلهای تخصصی دومین همایش بین المللی فرصتهای فناورانه صنعت نفت و گاز، فناوریهای ازدیاد برداشت در حوزه های مخزن محور، چاه محور و تأسیسات محور و محیط زیست بررسی می شوند، گفت: در مجموع، ١۶ فناوری ازدیاد برداشت در این پنل‌ها با حضور شرکت‌ها و دانشگاه‌های بین المللی بررسی می شوند.

همچنین در این نشست جانشین رئیس و معاون فناوری و روابط بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این که ایران دارای ۶۵٠ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجاست، گفت: با توسعه فناوری‌های ازدیاد برداشت باید به میانگین جهانی ضریب برداشت نزدیک شویم.

امیرعباس حسینی، اظهار کرد: همگام با تغییر سیاست‌های نفتی دولت و واگذاری مطالعه میدانهای نفت و گاز کشور به مراکز تحقیقاتی-پژوهشی داخلی، دومین دوره این همایش، با هدف حفظ و توسعه ظرفیتهای تولید نفت و گاز بویژه در میدانهای مشترک و ایجاد ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش در صنعت نفت و گاز برگزار می شود.

وی افزود: این همایش با شعار «برگ فناورانه دیپلماسی انرژی ایران»، زمینه ساز بهره گیری حداکثری از همه ظرفیتهای تحقیقاتی و پژوهشی کشور و مشارکت بین المللی در دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه خواهد بود.

حسینی با اشاره به واگذاری مطالعه پژوهش محور میدانهای فوق عظیم اهواز و یادآوران به پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: ازدیاد برداشت و تثبیت شبکه توسعه فناوری و همکاریها از مهمترین اهداف این همایش است.

وی گفت: پژوهشگاه نفت برای تحقق این اهداف مطالعه توسعه میدان اهواز را در گام نخست و مطالعه میدان یادآوران را در اولویت قرار داده است.

به گفته وی، حفظ و توسعه ظرفیتهای تولید نفت و گاز بویژه در میدان‌های مشترک، ارائه راه حلهای فناورانه برای مشکلات صنعت نفت و گاز با استفاده از تمام ظرفیتهای تحقیقاتی و پژوهشی کشور، مشارکت با شرکتها و دانشگاه‌های خارجی با تمرکز بر تقویت فناوری ملی، معرفی فناوریهای کلیدی ازدیاد برداشت از جمله اهداف این همایش است.

حسینی با اشاره به رویکرد جدید در مدیریت فناورانه یکپارچه مخازن و ازدیاد برداشت صیانتی با هدف خلق ثروت ملی اظهار کرد: پژوهشگاه صنعت نفت با توجه به رسالت و جایگاه خود در خلق فناوریهای نوین انرژی، به عنوان یک مرکز ثقل، اقدام به تشکیل و برگزاری این همایش در سطح بین المللی کرده است.

وی با اشاره به این که ازدیاد برداشت تنها به معنی افزایش برداشت نیست و همراه با افزایش ضریب بازیافت باید عوامل اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی نیز در نظر گرفته شود، گفت: افزایش برداشت غیرصیانتی از مخزن، ضربه جبران ناپذیری به مخزن خواهد زد و اگر برنامه تولید از مخزن درازمدت و با انجام تمام مطالعات جامع نباشد و به صورت علمی مدیریت نشود، میلیونها بشکه از این ثروت ملی از دست خواهد رفت.

رئیس شورای سیاستگذاری دومین همایش بین المللی فرصتهای فناورانه نفت و گاز با اشاره به این که ایران دارای رتبه نخست از نظر مجموع ذخایر هیدروکربنی در جهان است، افزود: ایران دارای ۶۵٠ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجاست که با احتساب ضریب بازیافت ٢۴ درصد ذخایر قابل برداشت آن ١۵۶ میلیارد بشکه بوده که به این ترتیب و در صورت ثابت بودن ضریب برداشت بالغ بر ۴٩۴ میلیارد بشکه نفت در زیرزمین باقی خواهد ماند.

حسینی با بیان این که میانگین ضریب برداشت نفت در دنیا ٣۵ درصد است و شرکت‌های نفتی جهانی ضریب برداشت ٧٠ درصد را هدف گذاری کرده اند، ادامه داد: با استفاده از فناوریهای روز جهانی، برنامه ریزی راهبردی و اعمال روشهای نوین افزایش ضریب برداشت از مخازن نفتی کشور و رسیدن به میانگین جهانی و بالاتر امکان پذیر خواهد بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches