×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
هر دانش‌آموز یک تبلت!

با آغاز سال تحصیلی بسیاری از والدین و معلمان نگران افت تحصیلی و بی‌توجهی دانش‌آموزان به درس‌هایشان، به واسطه استفاده از موبایل و تبلت هستند. در این میان معلمان و مسئولانی نیز هستند که به دستگاه‌های هوشمند و فضای اینترنت به عنوان یک ابزار آموزشی نگاه می‌کنند. این موضوع در کشور ما نیز تا جایی مطرح شد که سال گذشته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از اجرای طرحی برای استفاده دانش‌آموزان از تبلت بدون سیم کارت در مدارس خبر داد.

در حال حاضر تبلت به یکی از جذاب‌ترین ابزارها برای کودکان و نوجوانان تبدیل شده است. اندازه و وزن مطلوب، مدل‌های متنوع، سادگی و جذابیت استفاده و کاربردهای مختلف، این وسیله را در ردیف پرطرفدارترین ابزارهای فناوری قرار داده است. هر چند که بسیاری از مدارس با حمل ابزارهایی چون موبایل و تبلت به مدرسه برخورد می‌کنند، اما بسیاری از مدیران و معلمان نیز به وسایل تکنولوژیک به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنند نه یک تهدید. تا جایی که امروزه در بسیاری مدارس از وسایل تکنولوژیک و اپلیکیشن‌های مختلف، برای تحقق اهداف آموزشی استفاده می‌شود. راه‌اندازی فضای آنلاین برای انجام تکالیف دانش‌آموزان و آگاهی والدین از وضعیت تحصیلی فرزندانشان و فراهم‌سازی جزوات و سؤالات درسی را از طریق نرم‌افزارهای مختلف، از دیگر کاربردهای فناوری در آموزش است.

در این میان برخی دستگاه‌ها نیز با برآورده کردن نیاز کودکان و نوجوانان، محبوب‌تر از دیگران شده‌اند. به عنوان مثال گلکسی تب اس (Galaxy Tab S) به عنوان نازک‌ترین و سبک‌ترین تبلت از سری گلکسی‌ها می‌تواند دانش‌آموزان را از حمل کلاسورها و کتاب‌های درسی راحت کند. این تبلت دارای تمامی ابزارهای لازم برای فعالیت‌های یک دانش‌آموز است؛ از جمله اپلیکیشن‌هایی که می‌توانند به راحتی اسلایدهای نمایشی و گزارش‌های چند رسانه‌ای تهیه کنند. دانش‌آموزان می‌توانند از طریق گوگل پلی به دنیایی از کتاب‌ها دسترسی داشته و با دانلود آن‌ها بر روی دستگاه خود، ابزاری ایده‌آل برای مراجعه و تحقیق درباره موضوعات درسی داشته باشند. با استفاده از تبلت، یادداشت‌برداری نیز بسیار آسان است. در ضمن دانش‌آموزان می‌توانند از طریق صفحه کلیدی که از طریق بلوتوث فعال می‌شود، تایپ کردن را تمرین کنند.

کارشناسان آموزشی معتقدند تبلت یک وسیله کمک آموزشی است که باعث تقویت کارکرد مغز و یادگیری بیشتر دانش‌آموزان می‌شود و هم‌زمان، آموزش را از ابزار‌های قدیمی مانند کتاب و تخته سیاه بی‌نیاز می‌کند. مطالعات وزارت آموزش و پرورش نشان داده است استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای ارائه یک مطلب درسی می‌تواند زمان آموزش را نسبت به شیوه‌های سنتی تا ۵۰ درصد کاهش دهد. به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، استفاده از تبلت و تلفن همراه در نظام‌های آموزشی دنیا رایج شده است و برنامه‌های آموزشی بر اساس قابلیت‌های تلفن‌های همراه و تبلت‌ها تدوین می‌شوند. همچنین استفاده از ابزارهایی چون تبلت بدون سیم کارت می‌تواند به سرعت در یادگیری و به روز بودن دانش‌آموزان کمک کند.

ابزارهای دیگری چون ساعت‌های هوشمند با قابلیت سنجش ضربان قلب و گام شمار نیز برای بسیاری از دانش‌آموزان جذاب است؛ چرا که برای تداوم در تمرینات ورزشی به آنها انگیزه می‌دهد. استفاده از اپلیکیشن‌هایی چونS Health ‌ روی تلفن همراه و ساعت هوشمند برای دانش‌آموزانی که به صورت تخصصی به ورزش می‌پردازند، مفید است. با این نرم‌افزار دانش‌آموزان رکوردهای خود را ثبت می‌کنند و به طور مداوم از میزان پیشرفت خود مطلع خواهند بود.

این روزها در گوشه و کنار کشور، کودکان و دانش‌آموزان از مقطع ابتدایی با فناوری آشنایی دارند و نظام آموزشی می‌تواند استفاده بیش از اندازه دانش‌آموزان از تکنولوژی را به یک فرصت آموزشی تبدیل کند. البته هنوز والدین از میزان استفاده فرزندانشان از دستگاه‌های هوشمندی همچون تبلت و تلفن‌ همراه نگران هستند، اما شاید راه‌حل‌های نوینی که برخی از تولیدکنندگان ارائه کرده‌اند، بتواند بخشی از این نگرانی‌‌ها را بر طرف کند. به ‌طور مثال برنامه ساده تقویم و برنامه‌ریزی و همچنین اپلیکیشن‌هایی چون Kids Mode، زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بازی را تنظیم می‌کند و به دانش‌آموزان کمک می‌کند از وقت خود به خوبی استفاده کنند. همچنین به معلمان و والدین این امکان را می‌دهد تا بر دسترسی و عملکرد آنها نظارت کامل داشته باشند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches