×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
نیروگاه‌ها؛ دلیل اصلی آلودگی هوای ایران

گاز طبیعی که به سوخت پاک معروف است، حدود ۷۰ درصد از سبد انرژی مصرفی در ایران را تشکیل می‌دهد در حالیکه سه میلیون خودروی گازسوز در ایران بیشترین رقم در جهان است.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، هوای ایران یکی از آلوده ‌ترین‌ها در جهان (با ۱۲۷میلی گرم در هر سانتی متر در سال ۲۰۱۰) دوازدهمین کشور آلوده جهان و چهار شهر ایران در بین ۱۰ شهر آلوده جهان قرار دارند که این شرایط از سال ۲۰۱۰ وخیم تر شده است.

ایران سالانه حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه سوخت معادل نفت مصرف می‌کند که از این مقدار سهم گاز طبیعی یک میلیارد و ۱۳۲ میلیون بشکه معادل نفت است. تولید گاز طبیعی بازاریابی شده در ایران سالانه حدود ۱۸۰ میلیارد متر مکعب است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران می‌گوید ۸۷ درصد جمعیت ایران از گاز طییعی برخوردارند. درحال حاضر بیش از ۲۰۰ جایگاه سی ان جی در سراسر کشور فعال است و روزانه حدود ۲۰ میلیون متر مکعب گاز را به سه میلیون خودروی گازسوز عرضه می‌کنند. زنگنه اخیرا اعلام کرد که گاز طبیعی سهم ۷۰ درصدی در سبد انرژی کشور دارد.

براساس اعلام پایگاه اطلاعات خودروهای گازطبیعی ایران از نظر تعداد خودروهای گازسوز در جهان در رتبه اول قرار دارد. اما تعداد خودروهایی که در ایران همچنان از بنزین و گازوئیل استفاده می کنند همچنان قابل توجه است.

مرکز تحقیقات مجلس ایران در گزارشی که در ماه فوریه منتشر شد اعلام کرد که سه میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی دوگانه سوز و هشت میلیون و ۵۷۰ هزار موتور سیکلت در کشور در حال تردد هستند.

تعداد کل خودروهای در حال تردد در ایران ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه است که از این رقم ۸۰۰ هزار دستگاه از گازوئیلی هستند.

با توجه به جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران، این رقم نسبتا پایین به نظر می‌رسند.

صرف نظر از تعداد موتورسیکلتها، ایران با آمار ۲۱۳ خودرو برای هر ۱۰۰۰ نفر در رتبه شصت و هشتم جهان از حیث سرانه خودرو قرار دارد.

از سوی دیگر ایران مقدار قابل توجهی زغال سنگ مصرف می‌کند که سهم آن کمتر از یک درصد کل مصرف انرژی کشور است.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches