true
اقتصادتهران: روابط عمومی در سازمانها نقش بسیار مهمی در تعامل با مخاطبان، ارتباط با رسانهها، تبلیغات و ترویج خدمات، ارائه اطلاعات و آگاهیبخشی به جامعه و مشتریان، همچنین مدیریت بحرانها و پاسخگویی به نیازهای مشتریان دارد.
در این میان، یکی از کارکردهای بسیار مهم روابط عمومی، فرهنگسازی است که این امر در کشور ما به خصوص در صنعت بیمه اهمیتی مضاعف مییابد. بر اساس آمارها میتوان دید که در کشور ما هنوز ضریب نفوذ بیمه فاصله بسیاری با کشورهای موفق در این حوزه دارد که یکی از دلایل آن به عدم وجود دانش و فرهنگ استفاده از بیمه در میان اقشار گوناگون جامعه برمیگردد و بسیاری از آنان نسبت به ارزش خدماتی که بیمهها میتوانند برایشان به ارمغان بیاورند آگاه نیستند. در اینجاست که نقش روابط عمومی در حوزه فرهنگسازی بیمه بسیار پر رنگ جلوه میکند.
از یک منظر کلی میتوان گفت که شکل دهی و تقویت اعتماد عمومی نسبت به بیمه گذاران و شرکتهای بیمه، از اهم نتایجی است که روابط عمومی میتواند در فرهنگسازی بیمه به آن دست پیدا کند. البته دستیابی به این مقصود، مستلزم فعالیت در حوزههای گوناگونی است که موفقیت در آنها، به روابط عمومی کمک میکند تا نقش خود را در حوزه فرهنگسازی بیمه به بهترین شکل ممکن ایفا کند. در اینجا ما به مهم ترین نقشهایی که روابط عمومی میتواند در زمینه فرهنگسازی ایفا کند خواهیم پرداخت:
1- توضیح و آگاهیبخشی روابط عمومی مسئولیت توضیح و آگاهی بخشی درباره خدمات بیمه، بیمهنامهها و شرایط استفاده از آنها را دارد. این کار میتواند به افزایش اطلاعات و آگاهی بیمهگذاران در مورد خدمات بیمه و شرایط استفاده از آن منجر شده و در نهایت فرهنگ بیمه را در سطح جامعه گسترش دهد. در دنیای امروز هر چه مخاطبان بالقوه شما اطلاعات دقیقتر و شفافتری در ارتباط با فعالیت تان داشته باشند اقبال بیشتری نسبت به دریافت خدمات ازسوی شما نشان خواهند داد.
2- ارتباط با رسانهها رسانههای مختلف که امروز به دو دسته مجازی و حقیقی تقسیم بندی میشوند طبیعتا از اصلیترین حوزههای فعالیت روابطعمومی هستند. به خصوص شبکههای اجتماعی که بیشترین مخاطب را از اقشار گوناگون جامعه پوشش دادهاند. روابط عمومی مسئولیت برقراری ارتباط با رسانهها و انتشار اخبار و اطلاعات مرتبط با شرکتهای بیمه را دارد. این بخش یک از اثربخشترین فعالیتها در جهت افزایش شناخت بیمه در جامعه به شمار میرود.
3- برقراری ارتباط با مشتریان برقراری ارتباط با مشتریان یکی دیگر از اهم فعالیتهایی است که روابط عمومی مسئولیت آن را به عهده دارد و پاسخ به سوالات و مشکلات آنها نیز در همین دایره قرار میگیرد. این کار میتواند موجب افزایش رضایت و اعتماد مشتریان نسبت به شرکتهای بیمه شود.
4- برگزاری رویدادها و کمپینهای تبلیغاتی روابط عمومی همچنین با برگزاری رویدادها و کمپینهای تبلیغاتی برای جذب بیمهگذاران جدید و تقویت رابطه با مشتریان فعلی میتواند علاوه بر فرهنگسازی در میانمدت، به افزایش فروش و درآمد شرکت بیمه نیز کمک کند.
5- مدیریت بحران یکی از مسئولیتهای مهم روابط عمومی مدیریت بحران از طریق ارتباط با رسانهها در صورت بروز مشکلات و نارضایتیهای بیمهگذاران است. این کار سبب میشود که مشتریان احساس کنند در صورت بروز بحران رها نخواهند شد و شرکت بیمه در هر حال پیگیر مشکلات به وجود آمده خواهد بود و توانایی عبور از بحرانها را دارد؛ امری که موجب افزایش ضریب اطمینان در مخاطبان بیمهها خواهد شد. در نهایت، میبینیم که نقش مسئولیتهایی که روابط عمومی بر عهده دارد تا چه حد میتواند در فرهنگ سازی بیمه مهم و حیاتی باشد، چرا که فعالیتهای این ارگان در نهایت منجر به تقویت اعتماد عمومی به بیمهگذاران و شرکتهای بیمه خواهد شد که از مهم ترین پایههای فرهنگسازی در این حوزه به شمار میرود. «امید به آرمانی شدن فرهنگ سازی مثمر ثمر در صنعت بیمه»
مجید بهره مند مدیر روابطعمومی بیمه آرمان
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=264267
false
true