اقتصاد تهران
شماره خبر : 30989
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
اقتصاد تهران

نقش حیاتی زهکشی در کاهش خرابی روسازی‌های شهر تهران

اقتصادتهران: نشست علمی_تخصصی “نقش زهکشی در عملکرد روسازی‌های آسفالتی” به همت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، این نشست با حضور دانشجویان، مدیران شهری، کارشناسان فنی و عمرانی مناطق و مهندسین مشاور با هدف بررسی ضرورت و اهمیت زهکشی روان آب‌ها و نقش آن در ارتقای کیفی روسازی‌ها و امنیت راه‌ها تشکیل شد.

مهدی آشتیانی، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور فنی و عمرانی، استاندارد‌سازی و امور بحران مرکز مطالعات، ضمن اشاره به این موضوع که نشست‌های مرکز مطالعات بر اساس مسائل و معضلات جاری مطرح در مدیریت شهری است، گفت: آب به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مخرب برای سازه‌ها و زیرساخت‌های شهری شناخته می‌شود که نیازمند هدایت به گونه‌ای‌ است که صدمات کمتری را مترتب شود و زهکشی­‌ها مناسب‌ترین شیوه برای هدایت این روان آب‌ها به شمار می‌روند.

آشتیانی از نشست مسیر و وقوع برخی ترک‌ها در سطح آسفالت‌ از جمله‌ی خرابی‌های ناشی از روان ‌آب­ها یادکرد و افزود: این تغییرات به کاهش ایمنی مسیر و کیفیت سازه‌ها و در نهایت به هدر رفتن منابع منجر می‌شود.

در ادامه‌ی این نشست، امیر کاووسی به تشریح و بیان فنی خرابی‌های ناشی از عدم رعایت زهکشی‌ها پرداخت و خاطر نشان کرد: روان آب‌ها به مرور منجر به رانش، لغزش­،کاهش مقاومت شانه‌ راه‌ها و در نهایت نشست مسیر می‌شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در مورد چاله‌هایی که در اطراف شهر تهران بر اثر برداشت مصالح ایجاد شده‌اند، گفت: این چاله­‌ها در مواردی تا عمق صد متر هم فرو رفته‌اند، که بسیارخطرناک هستند.

وی تأکید کرد: علاوه بر این که مصالح برداشتی از این چاله کیفیت مطلوبی نداشته و استفاده از آن‌ها در زیرسازی‌ها و روسازی‌ها خرابی‌هایی را به همراه خواهد داشت. این اقدامات منجر به ایجاد اختلال در روند طبیعی شکل­گیری سفره‌­های آب زیر زمینی می­شود و لازم است مدیریت شهری نسبت به ایجاد این چاله‌ها حساسیت نشان داده و مانع از گسترش آن‌ها شود.

در بخش بعدی نشست، علیرضا خاوندی عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان به معرفی انواع سیستم‌های زهکشی و نکات فنی و اجرایی آن پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت آب‌ها در گسترش شهرسازی، اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، در حال حاضر تنها ۵ درصد از ریزش‌های جوی قابلیت نفوذ به سفره‌های آب زیرزمینی را دارند و لازم است که ۹۵ درصد باقی مانده را به نحو مطلوبی هدایت کرد. وی برقراری سیستم‌های زهکشی سطحی و زیرسطحی، ایجاد لایه‌های جدا‌کننده و تأمین شیب عرضی را از جمله راهکارهای مناسب برای هدایت آب‌های سطحی دانست.

خاوندی افزود: باید در طراحی سازه­ها به ” آب ” احترام گذاشت و با توجه به سیال بودن آن راهی برای خروجش ایجاد نمود، مسلماً اگر تمهیداتی در این خصوص ایجاد نشود، آب همراه با خرابی­هایی راه عبور خود را ایجاد می نماید.

وی در پایان تأکید کرد: آیین‌نامه‌‌های قبلی بر اساس حداقل‌های زهکشی آسفالتی تنظیم شده بودند، اما خوشبختانه در آیین‌نامه‌های جدید نگاه‌ ویژه‌ای به این بحث شده است.