×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
نقدینگی کشور؛ ۶۵۰ هزار میلیارد تومان

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام آن که نرخ تورم در پایان شهریور ماه سال جاری به ۴۰ درصد رسیده است، گفت: حجم نقدینگی کشور ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است .

اقتصاد تهران: مراسم تودیع رامین پاشایی فام و معارفه سید کامل تقوی نژاد با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی وغیبت رامین پاشایی فام در ساختمان مرکزی بانک سپه برگزار شد.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به غیبت رامین پاشایی فام در این مراسم، از او به عنوان یکی از مدیران برجسته نظام بانکی کشور و از رفیقان خوب خود یاد کرد و گفت: بسیار متاسفم که این جلسه در غیاب ایشان برگزار می شود، بنده از دوران دانشجویی با ایشان آشنا شدم و قرار بود که از ایشان در وزارت اقتصاد به نحو شایسته استفاده شود اما متاسفانه این بیماری گریبانگیر ایشان شد و ضرورت دریافت سلامتی ایجاب کرد که ایشان مدتی از مسوولیت فاصله بگیرد.

وی در ادامه سید کامل تقوی نژاد مدیر عامل جدید بانک سپه را که عضویت در هیات مدیره بانک سپه را برعهده داشته، یکی از اعضای خانواده این بانک قدیمی عنوان کرد که به پیشنهاد پاشایی فام برای مدیر عاملی بانک سپه انتخاب شده است.

*رشد اقتصادی کشور منفی ۵ دهم درصد

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: انتظار ما این است که بانک سپه به صورت یک بنگاه کارآمد پیشتاز در نوآوری باشد.

او در ادامه شرایط سخت وضعیت اقتصادی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: متاسفانه رشد اقتصادی کشور که قرار بود ۸ درصد باشد، در سال گذشته به رقم منفی ۵ دهم درصد رسیده است.

*نرخ بیکاری عمومی جوانان ۴۵ درصد

طیب نیا گفت: نرخ بیکاری کشور نیز رقم بالایی را به خود اختصاص داده به طوریکه هم اکنون سه و نیم میلیون نفر بیکار داریم و در چنین شرایطی ۵ میلیون نفر از دانشگاه فارغ التحصیل شدند و منتظر ورود به بازار کار هستند و باید برای این هشت و نیم میلیون نفر شغل ایجاد کنیم؛ آن هم در شرایطی که طبق آمارهای بانک مرکزی اشتغال ایجاده شده در کشور منفی بوده و از تعداد شاغلین کشور ۲۰۰ هزار نفر کاسته شده به عبارت دیگر ما حتی نتوانسته ایم شغل را برای همین شاغلین موجود حفظ کنیم!

وی با اعلام آن که نرخ بیکاری عمومی در بین جوانان فارغ التحصیل دختر بالای ۴۵ درصد است، شرایط کشور را از حیث نرخ بیکاری بالا بسیار حساس دانست.

*تورم پایان شهریور ماه ۴۰ درصد

وزیر اقتصاد به همزمانی رکود اقتصادی همراه با تورم سنگین در کشور اشاره کرد و گفت: تورم منتهی به شهریور ماه به ۴۰ درصد رسیده و این تورم فوق العاده بالا و بی سابقه است.

وی اضافه کرد: وقتی تورم سنگین با رکود اقتصادی همراه باشد، شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت و غیر قابل تحمل خواهد بود.

طیب نیا متذکر شد: از یک طرف با تورم بالا رو به رو هستیم و باید برای حفظ و ایجاد ارزش پول ملی از سیاست های انقباضی استفاده کنیم و از طرف دیگر با رکود مواجه ایم و راه حل متعارف خروج از رکود استفاده از سیاست انقباضی است که شرایط تورمی را سخت و حاد می کند.

وی کنترل تورم را از اولویت های قطعی و اجتناب ناپذیر دولت عنوان کرد و افزود: متاسفانه در ۸ سال گذشته سیاست های انبساطی و توسل به منابع بانک مرکزی برای ایجاد رونق در بخش تولید بکار گرفته شده در حالیکه نتیجه ای جز سرکوب تولید ملی و افزایش تورم نداشته است.

وزیر اقتصاد و دارایی به طرح مسکن مهر اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح موجب شد تا تورم سنگینی به کشور تحمیل شود و با استقراض و توسل به منابع بانک مرکزی برای اجرای این طرح مسکن مهر و بنگاه های زود بازده، پایه پولی به شدت رشد کرد.

*نقدینگی کشور ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است

وی به نقدینگی ۶۸ هزار میلیاردی ۸ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در طی ۸ سال نقدینگی کشور از ۶۸ هزار میلیارد تومان به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

طیب نیا اعلام کرد: ۳۰ درصد نقدینگی کشور در دست موسسات پولی فاقد مجوز است و با احتساب این ۳۰ درصد بایدگفت که حجم نقدینگی کشور ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است.

او کمبود سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی را هم مورد اشاره قرار داد و ۶۸ درصد مشکل اصلی بخش تولید کشور را به دلیل کمبود نقدینگی ذکر کرد.

*نسبت تسهیلات به سپرده ها ۹۶ درصد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این نکته که متاسفانه نسبت تسهیلات به سپرده ها در نظام بانکی کشور به ۹۶ درصد رسیده در حالیکه باید ۸۴ درصد باشد، افزود: بانکها در شرایط فعلی دیگر امکان توسعه وام دهی ندارند چرا که بیش از منابع خود، اعطای تسهیلات داشتند و این امر به معنای آن است که متوسل به منابع بانک مرکزی شدند.

*حجم معوقات ۷۵ هزار میلیارد تومان

وی به مطالبات معوق نظام بانکی کشور نیز اشاره کرد و گفت: حجم بالایی از منابع سیستم بانکی کشور قفل شده به طوریکه ۷۵ هزار میلیارد تومان صرف اعطای تسهیلات به اشخاصی شده که در موعد مقرر بازپرداخت نداشتند که این حجم معوقات قابل ملاحظه و رقم بسیار بالایی است.

*نرخ سود منفی ۲۰ درصد در سیستم بانکی

طیب نیا با بیان این نکته که حجم پس انداز در ایران کم نیست اما متاسفانه پس انداز ها صرف سپرده گذاری در سیستم بانکی کشور نمی شود، به نرخ منفی ۲۰ درصدی سود بانکی کشور در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: سپرده گذاری در بانک به معنای نرخ سود منفی ۲۰ درصد است به این معناکه سپرده گذار با سپرده گذاری در بانک ۲۰ درصد از ارزش پول و قدرت خرید خود را از دست می دهد.

او تصریح کرد: یکی از اولویت های ما این است که سپرده گذاری در بانک افزایش پیدا کند تا منابع مردم وارد بازار سرمایه شود.

وی در عین حال بر وصول مطالبات معوق شبکه بانکی کشور تاکید کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود که آن دسته از افرادی که به جهت شرایط رکودی با مشکل مواجه شدند و قدرت بازپرداخت تسهیلات را ندارند، شناسایی شوند و زمینه حل و فصل بدهی های آنها فراهم شود.

وی، اعتبار سنجی مشتریان در زمان اعطای تسهیلات را مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر در زمان اعطای تسهیلات با روش های مناسب اعتبار افراد سنجیده شود و به پروژه هایی که دارای توجیه فنی هستند، تسهیلات داده شود،قاعدتا با این مشکل معوقات مواجه نمی شویم.

*دولت به بانک های دولتی تکلیف نمی کند

وزیر اقتصاد در عین حال خاطر نشان کرد: دولت قصد ندارد که پرداخت تسهیلات را به بانکها تکلیف کند حتی به بانک های دولتی نیز قرار نیست تحمیلی داشته باشد.

او همچنین افزود: دولت قصد دارد در اسرع وقت بدهی خود را به نظام بانکی کشور نیز پرداخت کند اما متاسفانه هم اکنون شرایط بودجه ای کشور نامناسب است.

طیب نیا اظهار داشت: در حالی که میزان وصولی دولت بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیست اما هزینه ها ۱۲۸ هزار میلیارد تومان است.

 

true
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches