true
اقتصادتهران: وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: نظام پرداخت فرهنگیان باید اصلاح و عادلانه شود، یعنی باید عدالت در پرداخت داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز سه شنبه در جمع خبرنگاران درباره رتبهبندی معلمان، اظهار داشت: تحقق رتبهبندی معلمان با نظام پرداخت عادلانه به آنها، یکی از موضوعات کلیدی و بسیار تأثیرگذار در ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: از طرفی رتبه بندی یک هسته مرکزی و یک هدف اساسی دارد و آن عبارت از ارتقای صلاحیتها و مهارتهای حرفهای معلم است. یکی از مصادیق اصلی ارتقای مهارتهای حرفهای معلمان، توانمندیهای علمی و تخصصی آنها است و باوجود اینکه در سند تحول بنیادین در ۱۰ سال پیش، سیاستهای کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز پنج سال پیش در برنامه ششم توسعه، تصریح شده بود که رتبه بندی معلمان باید مستقر شود، اما تا امروز این موضوع رخ نداده است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس، اهتمام جدی دارند که در این دوره، این مطالبه جدی و به حق معلمان را جامه عمل بپوشانند.
فیاضی افزود: فلسفه رتبه بندی معلمان، ارتقای صلاحیتها و شایستگیهای تخصصی و حرفهای و عمومی معلمان است. نتیجه رتبهبندی بر اساس این فلسفه، این است که آموزش با کیفیتتر میشود؛ پس دانشآموز با آموزش بهتری مواجه است و خروجیها و فرآیندهای تربیتی و آموزشی و یاددهی، یادگیری قطعا بهتر خواهد شد.
وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، معلمانی که تلاش بیشتر و بهتری در تربیت دانشآموزان داشته باشند، شایسته بهره مندی از مزایایی بالاتر و بهتر نسبت به سایرین هستند. شرط لازم تحقق رتبهبندی این است که متناسب با شایستگیها، توانمندیها و فعالیتهای علمی، آموزشی و پرورشی معلمان، نظام پرداخت نیز ارتقا پیدا کند و وضعیت معیشتی فرهنگیان بهبود یابد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد، کیفیت آموزش و پرورش بهتر خواهد شد و نظام آموزش و پرورش تعالی پیدا خواهد کرد. اکنون رتبهبندی در دستور کار است و روند کار به خوبی پیش میرود. همچنین در مرکز پژوهشهای مجلس تلاش شده و این مطالبه معلمان که مورد تأکید در اسناد بالادستی است، تحقق پیدا کند.
فیاضی عنوان کرد: خود را ملتزم به پیگیری و اجرای دقیق آن و در اسرع زمان میدانیم که در واقع عقیده ما این است که یک نگاه سرمایهای جدی به نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و ضلع مهمی از همان نظام تحولی است که دغدغه همگان است و باید با همراهی و کمک نهادهای مختلف تصمیمگیری کشور، به فوریت مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: بارها مقام معظم رهبری تأکید داشتند که نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایهگذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=226636
false
true