مهرداد عسگری؛ روزنامهنگار
نظام بانکی ایران نشان داد که در جنگ 12 روزه علاوه بر آن که بسیاری از ناملایملات را تحمل کرده و بیش از حد انتظار ظاهر شد در نهایت نیز زیر بار فشارهای ناشی متعدد ناشی از این جنگ همچنان استوار به تکالیف خود پرداخت.
به گزارش اقتصادتهران، صنعت بانکداری کشورمان اگرچه یکی از صنایعی است که تا رسیدن به نقطه مطلوب در مقایسه با ارائه خدمات بانکداری نوین فاصله دارد اما تا جایی که فشار تحریمها به آن اجازه داده مشتریانش را از آخرین دستاوردهای نوین این صنعت آگاه و خدمات بانکداری الکترونیک متناسب با ظرفیتهای موجود را ارائه کرده است.
این صنعت در کشورمان طی جنگ 12 روزه با حملات سایبری گستردهای روبرو شد اما تاب آوری خود را به رخ همگان کشید. از پای کار بودن شعب کشیک و کارکنان مسئولیت پذیر گرفته تا پرداخت حقوق و مستمری و سایر امورات بانکی همگی نشان از توانایی نظام بانکی کشور در برابر تهاجمات غیر قابل پیش بینی بود.
در شرایطی که دو بانک کشور که یکی از آنها به طور مستقیم با بسیاری از مجموعهها و سازمانهای کشور از لحاظ تعامل فعالیتهای اقتصادی در ارتباط بود از دسترس خارج شدند اما در کوتاهترین زمان ممکن و با تغییر زیرساختهای قبلی این صنعت مجدد فعالیت خود را حتی منسجم تر از گذشته در پیش گرفتند.
به طور کلی میتوان گفت که پایداری مثال زدنی نظام بانکی در برابر حمله وارد شده به کشور که بخش عمدهای از آن زیرساخت اقتصادی را هدف گرفته بود موجب سربلند بیرون آمدن از این بحران شد و به عبارت دیگر اگر این صنعت کمی آمادگی مقابله با بحران را داشت شاید میتوانست ناهماهنگیهای به وجود آمده طی 12 روز مذکور را به حداقل ممکن برساند.
در این میان کارکنان بانک اقتصاد نوین نیز که بسیاری از نگاهها به عنوان نخستین بانک خصوصی در کشور به آن دوخته شده بود در کنار سایر عوامل اقتصادی و نیز شبکه بانکی به فعالیت مستمر خود در ارائه خدمات اهتمام ورزیده و توانستند رضایت مشتریان خود را از بابت درخواستهای مطرح شده رفع و رجوع کنند. این در حالی است که اصلاح و ارائه طرح تسهیلاتی موسوم به آساوام توسط بانک اقتصادنوین آبی بود بر آتشی که تقریبا تمامی کسبوکارهای را در جنگ 12 روزه تحت الشعاع قرار داده است به طوری که فعالان اقتصادی دیگر شاید بابت رونق فعالیتهای خود در دوران پساجنگ با از طریق تسهیلات متناسب با نیاز خود هیچ دغدغهای ندارد.
یکی از نکات قابل توجه در مدت جنگ 12 روزه، عدم تعطیلی کامل این بخش حیاتی از اقتصاد در مواجهه با بحران بود که در قیاس با سایر بخشها که انتقادهایی به آنها وارد است نظیر تعطیلی بسیاری از داروخانهها، توانست موجبات افزایش اعتماد عمومی را فراهم و نیز نقطه اتکای مشتریان باشد.
در این میان نقش مردم فهیم کشورمان در مواجهه با چنین بحران ناخواستهای نیز ستودنی است که با انجام خدمات بانکی خود به صورت آنلاین و نیز عدم انجام کارهایی که موجبات بر هم زدن نظم اقتصادی میشود صبورانه برای حل مشکلات به وجود آمده به انتظار نشستند و به نوعی شکیبایی خود را در کنار مقاومت و پایداری کارکنان نظام بانکی به نمایش گذاشتند.