×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
نسبت به یک بشکه نفت هم در بازار جهانی حساسیت داریم

اقتصادتهران: وی گفت: همانطور که وزیر امورخارجه هم گفت، سوم آذر (٩٣) آخر دنیا نیست و ما نشان داده ایم می توانیم مقاومت کنیم، زیر بار حرف بی ربط نمی رویم و آمادگی سیاسی داریم که به دنیا اطمینان دهیم نمی خواهیم اهداف غیرصلح آمیز داشته باشیم.

زنگنه در پاسخ به این سئوال که با کاهش بیشتر قیمت نفت، چه آینده ای در انتظار کشور خواهد بود؟ با بیان این که اگر تحریمها برداشته شود، ظرف دو ماه صادرات ایران دو برابر و کاهش درآمدها جبران می شود، افزود: از طرف دیگر، دنیا نمی تواند نفت ارزان را تحمل کند و این رویه اصلاح خواهد شد.

وی تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی، یک بشکه از سهم ایران در بازار جهانی نفت کوتاه نمی آیم.

وزیر نفت گفت: اعضای اوپک باید از هرگونه موضع گیری که وحدت اوپک را زیر سوال می برد، خودداری کنند و نباید در داخل کشور به نحوی عمل کنیم که منافع ملی به دلیل رهایی از فشارهای داخلی، زیرپا گذاشته شود.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه در گفتگوی زنده تلویزیونی برنامه “شب آفتابی” که (چهارشنبه ٢٨آبان ماه) از شبکه پنج سیما پخش شد، به تشریح سیاستگذاری ایران در قبال کاهش قیمت نفت خام پرداخت و از آمادگی کشورمان برای حضور در صد و شصت و ششمین نشست عادی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در وین اتریش خبر داد.

وی در این برنامه، در پاسخ به برخی منتقدان که عملکرد وی را در افزایش نیافتن بهای نفت موثر عنوان می کنند، با اشاره به این که عده ای اصرار داشتند ایران درخواست برگزاری نشست فوق العاده اوپک را مطرح کند، گفت: توجه داشته باشید ونزوئلا این درخواست را مطرح کرد و با بی توجهی اعضای اوپک روبرو شد.

وزیر نفت با بیان این که لازمه تشکیل نشست فوق العاده اوپک، اجماع همه اعضا بود، ادامه داد: در شرایطی پیشنهاد رسمی در این زمینه توجیه دارد که زمینه برای اجماع اعضا و موافقت با درخواست وجود داشته باشد، در حالی که در شرایط کنونی این زمینه موجود نبود.

زنگنه توضیح داد: اگر پیشنهاد رسمی برای برگزاری نشست فوق العاده در فضایی نامناسب مطرح و بر آن اصرار می شد، تشکیل نشدن نشست، موضوع اختلاف نظر اعضای اوپک را نشان می داد که خود می توانست عاملی برای کاهش بیشتر قیمت نفت باشد و از سوی دیگر، اگر نشستی تشکیل می شد و اعضا برای کاهش تولید نفت و تعادل در بازار توافق و اجماع نمی کردند، این موضوع نیز تاثیر منفی بر قیمت نفت می گذاشت.

تاکید بر حفظ وحدت و یکپارچگی در اوپک

وزیر نفت با بیان این که بازار نفت از دو بخش فیزیکی و روانی تاثیر می پذیرد، تصریح کرد: من دوره نفت هفت دلاری را نیز دیده ام و می دانم ایجاد تعادل در بازاری که از تعادل خارج شده، تا چه حد مشکل و چه میزان حساسیتهایی دارد.

وی با تاکید بر حفظ وحدت و یکپارچگی اوپک گفت: اعضای اوپک باید از هرگونه موضع گیری که وحدت این سازمان را زیر سوال می برد، پرهیز کنند؛ زیرا عملی شدن هر تصمیمی در اوپک به اجماع همه اعضا بستگی دارد.

زنگنه به ذکر خاطره ای از جلسه رای اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی در سال ٨٠ پرداخت و گفت: «آن زمان (قیمت هر بشکه نفت حدود ١۵ تا ١٨ دلار بود) یکی از نمایندگان که در مخالفت با من صحبت می کرد، معتقد بود ایران، “باز” اوپک بوده و با عملکرد من تضعیف شده است که در جواب گفتم: من حاضرم گنجشک اوپک باشم، اما قیمت نفت تا ٢۵ دلار افزایش یابد، زیرا برای مردم گنجشک و باز و عقاب توفیری نمی کند و اثربخشی اقدامها مهم است.»

زنگنه با تاکید بر این که باید به فکر حداکثر کردن منافع ملی باشیم، ادامه داد: درست نیست منافع ملی، به دلیل رهایی از فشارهای داخلی زیرپا گذاشته شود.

اعضای اوپک همواره در شرایط سخت به اجماع رسیده اند

وزیر نفت گفت: منافع ملی زمانی حاصل می شود که حاصلضرب قیمت نفت در بشکه های صادراتی، رقم بیشتری را نشان دهد و از این رو، تلاش برای ایجاد اجماع در اوپک و پرهیز از متهم کردن و یا ایجاد درگیری و نزاع در اوپک ضرورت دارد.

زنگنه با بیان این که بدیهی است در شرایطی که قیمت نفت ١٠٠ یا بالاتر از ١٠٠ دلار برای هر بشکه باشد، اوپک به طور عملی کارکردی ندارد، افزود: نقش آفرینی و تاثیرگذاری اوپک، زمانی مشخص می شود که قیمت نفت کاهش یابد.

وی با تصریح بر این که تجربه بیش از ۵٠ سال فعالیت اوپک نشان می دهد اعضای این سازمان همواره در شرایط سخت به اجماع رسیده اند، ابراز امیدواری کرد نشست هفته آینده اوپک (۶ آذر ماه) نیز با اجماع همه اعضا به نتایج رضایت بخشی منجر شود.

مازاد ظرفیت تولید نفت، از عوامل اثرگذاری کشورمان در اوپک

وزیر نفت با بیان این نکته که میزان اثرگذاری هر یک از اعضا در اوپک، به میزان تولید و ظرفیت مازاد تولید آن عضو بستگی دارد، از نقش ایران در اوپک با عنوان “شیر” یاد کرد و گفت: طی ٣٠ سال گذشته، تنها زمانی است که ایران با این میزان مازاد ظرفیت به دلیل تحریمها روبروست و از این حیث، نقش تاثیرگذاری در اوپک دارد.

زنگنه گفت: مسئول تنظیم قیمت نفت، کشوری است که اضافه تولید کرده و طبیعی است در صورت تصمیم گیری برای ایجاد تعادل در بازار، افزایش دهندگان در تولید، باید تولید خود را کاهش دهند.

وی تاکید کرد: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و رفع تحریمها، تولید نفت کشورمان ظرف مدت کوتاهی افزایش می یابد و ورود نفت بیشتر به بازار نیز ایجاب می کند تعادل در بازار از طریق متناسب کردن عرضه و تقاضا ایجاد شود.

تبادل نظر ایران با دیگر اعضا پیش از برگزاری نشست اوپک

وزیر نفت در پاسخ به سوالی در باره سفرهای اخیر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: پیرو صحبتهایی که در سطح اقتصادی دولت داشتیم و با همچنین تصمیمهای رئیس جمهوری با هماهنگی وزارت امور خارجه، رایزنی با بعضی کشورها پیش از برگزاری نشست اوپک در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به دیدارهای خود با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت و دیدار اخیر با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات، ادامه داد: همچنین پیش از این با رافائل رامیرز، وزیر امورخارجه ونزوئلا و عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق نیز مذاکراتی داشته ایم.

 

 

 

 

 

 

 

true
برچسب ها :
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches