×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
نرخ پر مناقشه سود بانکی؛ بلای جان آرامش بازار سرمایه

مهرداد عسگری: نرخ سود بانکی همواره محل مناقشه و دلیل اصلی بسیاری از تعارضات و تناقضات در سیستم اقتصادی بوده است. این نرخ که همواره تعیین آن با چالش‌های زیادی همراه است، موجب بر هم زدن بسیاری از تعاملات و تعادلات اقتصادی می‌شود. هرچند که عده‌ای برای جلوگیری از وارد شدن ریسک و عدم ورود به بازارهای دیگر، قصد پس انداز کردن پول و سپرده گذاری در بانک‌ها را دارند اما همیشه نرخ سود پایدار و ثابت، متضمن یک اقتصاد پر رونق نیست بلکه این امر ممکن است به سایر بازارهای مالی ضربه و آسیب وارد کند.

یکی از بازارهایی که به تبع تعیین نرخ سود بانکی همواره دستخوش تغییرات می‌گردد، بازار سرمایه است. بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند تعیین بدون کارشناسی نرخ سود بانکی و به بیان دیگر افزایش این نرخ علاوه بر آن که تبعات اقتصادی نظیر افزایش نرخ تورم را ممکن است موجب شود، بیش ترین لطمه را به بازار سرمایه وارد می‌کند.

بازار سرمایه کشورمان که اگرچه طی چند سال اخیر، نوسانات بسیاری را تجربه کرده است، اما همواره یکی از بازارهای مهم و تعیین کننده در نظام اقتصادی بوده و فعالان بسیاری از این بازار به امرار معاش می‌پردازند. هرگونه تغییر در نرخ سود بانکی، نخستین آثارش بر بازار سرمایه پدیدار گشته و اینطور می‌توان گفت که یکی از دلایل اصلی بر هم زدن آرامش بازار سرمایه، تعیین بدون کارشناسی و افزایش نرخ سود بانکی است.

همین اواخر سال گذشته و در اقدامی عجیب، بانک مرکزی اجاره انتشار اوراق مشارکت ۳۰ درصدی به بانک‌ها را داد! اگرچه به گفته مسئولان بانک مرکزی این اقدام در راستای جذب نقدینگی جامعه صورت گرفت اما بیش تری آسیب را به فعالان بازار سرمایه وارد کرد و موجب شد عده‌ای که به تازگی به این بازار ورود کرده بودند، مجدد سرمایه‌‌های خود را از این بازار جمع‌آوری کنند.

بدون شک رونق بازار سرمایه در کشور، نماد اقتصادی توسعه یافته است و از این‌رو فعالان بازارهای مالی به خصوص بازار سرمایه که با جدیت در راستای اقدامات اثرگذار برای رونق هرچه بیش‌تر این بازار فعالیت می‌کنند باید از حمایت و پشتیبانی سایر فعالان دیگر بازارها برخوردار گشته و یا در بدترین حالت ممکن، نظرات کارشناسی آنان در نظر گرفته شود.

بنابراین اینطور می‌توان گفت که تعیین حتی یک یا دو درصد نرخ سود بانکی، لطمات جبران ناپذیری به بازار سرمایه وارد کرده و از این رو به مسئولان بانک مرکزی پیشنهاد می‌گردد تا برای جلوگیری از تبعات منفی و وارد آمدن فشارهای اقتصادی، از اتخاذ هرگونه تصمیمات غیر کارشناسانه برای تعیین نرخ سود بانکی اجتناب کرده و یا لااقل برای کسب نتیجه بهتر، جلسات مشترکی با فعالان و مسئولان این بازار پیش از هرگونه اقدام عملی برگزار کنند.

 

 

 

true
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches