اقتصادتهران: نخستین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش با رویکرد توسعه (KM۴D) و اولین جایزه مدیریت دانش، به همت «انجمن مدیریت ایران» و با همکاری «انجمن مدیریت دانش اتریش» و «دانشگاه خاتم» برگزار شد.
بنابر اعلام بانک پاسارگاد، در این همایش که در ۲۵ مهر ۱۳۹۷ و در محل دانشگاه خاتم برگزار شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس انجمن مدیریت دانش اتریش، رییس انجمن مدیریت ایران، استادان، فرهیختگان و دانشپژوهان مدیریت حضور داشتند.
شناسایی سازمانهای دانشی، ایجاد فضای ارتباطی میان سازمانهای دانشی، تشویق سازمانهای دانشی در راستای توسعه، ایجاد همافزایی در کشور برای رشد و توسعه اقتصادی و توسعه پایدار و شناسایی مزیتهای برتر سازمانها و ایجاد پایگاه دانشی در کشور از اهداف برگزاری این کنفرانس بود.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کنفرانس با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم با سرعت بسیار بالایی درحال وقوع است، گفت: در این شرایط علوم بین رشتهای و اتصال علوم مختلف با زنجیره فناوری اطلاعات امکانپذیر می شود. فناوری اطلاعات به عنوان یک واحد سازمانی دیگر معنی ندارد، بلکه باید مفهوم اصلی در هر سازمان شود.
وی ادامه داد: یکی از مفاهیمی که اقتصاد دیجیتال مطرح میکند اقتصاد اشتراکی است. امروز که کشور ما با تحریمهای ظالمانه و کمبود منابع برای سرمایهگذاری روبهرو است، اقتصاد اشتراکی میتواند بهعنوان یک راهحل برای بیرون رفتن از این شرایط مطرح شود.
آذری جهرمی تصریح کرد: هماکنون در کشور ساختارهای موازی و پروژههایی داریم که سازمانها میتوانند ظرفیت این پروژهها را در اختیار یکدیگر قرار دهند.
وزیر ارتباطات افزود: ضرورت دارد به لحاظ تئوری به مفهوم اقتصاد اشتراکی پرداخته شود و مصادیق آن تبیین و مطالبه شود. اقتصاد اشتراکی نیاز به شیوه و مدل دارد و باید ببینیم مدیریت در این شیوه چگونه است.
آذر صائمیان دبیر علمی کنفرانس، با بیان اینکه نشر و ترویج مبانی و مفاهیم مدیریت دانش یکی از مهمترین اهداف برگزاری این کنفرانس است گفت: سازمانهای پیشرو در طراحی، استقرار و بهکارگیری مجموعه دانشهای مورد نیاز خود و بهروز رسانی آن برنامههای مستمر و پیگیری را بر مبنای مدلهای مدیریت دانش اجرا میکنند.
با توجه به انفجار اطلاعات و تنوع دانش در حوزههای مختلف، لازم است رهبران و مدیران ارشد سازمانها استراتژیهای مناسب برای گردآوری، طبقهبندی، ذخیرهسازی، اشتراک و بهکارگیری دانش مورد نیاز خود را شناسایی کنند. مدیریت دانش یکی از الزامات اصلی سازمانهای دانشمحور است که برنامههای استراتژیک خود را بر اساس اصول مدیریت دانش طرحریزی میکنند. این سازمانها از دانش گران خود به عنوان سرمایههای انسانی بهره میگیرند. نکته مهم در استقرار موفق نظام مدیریت دانش ترویج فرهنگ سازمانی مبتنی بر یادگیری و اشتراکگذاری دانش است. در این سازمانها اطلاعات و دانش به عنوان منبع محرمانه و سری تلقی نمیشود بلکه به عنوان یک منبع استراتژیک ، دسترسی دانشگران به اطلاعات و دانش کسب شده را تسهیل می کنند و روی اطلاعات چنبره نمی زنند. رهبران این سازمان ها معتقدند با انتشار و بهکار گیری دانش مبتنی بر نوآوری و خلاقیت میتوان ارزشآفرینی کرد.