×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
می توان پیشرفته ترین کشور منطقه شد

اقتصادتهران: رئیس فعلی کمیسیون انرژی اتاق و کاندیدای نمایندگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران در یادداشتی نوشت؛

ایران کشوری با قابلیت های اقتصادی بالااست و با توجه به منابع طبیعی که دارد می تواند در تولید و صنعت بیش از سایر کشورها منطقه موفق باشد.

به همین دلیل است که ما اقتصادی ها پتانسیل های تولید، معدن، کشاورزی و بازرگانی را با هم می بینیم و معتقدیم ممات و حیات اقتصادی کشوردر گرو مجموعه فعالیت های بخش خصوصی ومیزان حضور آنها در عرصه های مختلف اقتصادی البته در سایه حمایت دولت می باشد.

فرازهائی ازسخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص وظایف اتاق بازرگانی؛ به این ترتیب است که کانونی که اولین و مهم‏ترین وظیفه آن استفاده حد اکثری از امکانات و مزیت‏های نسبی موجود در کشور برای رشد و توسعه ‏ی اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی از محل صادرات محصولات تولید شده در داخل است و در مرحله ‏ی بعدی باید با برداشتن موانع و توانمند کردن ارتباطات بین‏ المللی، شرایط را برای بازرگانانی که وظیفه خطیر بازاریابی محصولات داخلی را در بازارهای خارج از ایران دارند را مهیا کرده و امکان توسعه و رشد صادرات کالا و خدمات ایرانی را فراهم آورد.

موضوع مهم و کلیدی‏ای که گویا سال‏هاست به فراموشی سپرده شده و یا اگر هم نیم‏نگاهی به آن شده است کافی نبوده و نتوانسته بازارهای هدف را برای صادرات بیشتر محصولات نهایی ایرانی آماده کند.

در واقع در اکثر ممالک دنیا، وظیفه اصلی اتاق‏های بازرگانی و بازرگانان هر کشور، گشودن دروازه‏های بازارهای خارجی برای کالاهای تولید شده در داخل است و هر بازرگان نماینده‏ای است که کالاهای تولید شده در کشور خود را به دیگر کشورها عرضه می‏کند.

ولی متاسفانه در ایران بیشتر شاهد آن هستیم که به جای این‏که بازرگانان کشورهای دیگر بازارهای ما را مورد هدف قرار دهند، این بازرگانان داخلی هستند که با کالاهای خارجی بازارهای ما را مورد هدف قرار داده، تبدیل شده‏اند به نمایندگانی برای تبلیغات کالاها و خدمات خارجی و ورود هر چه بیشتر این کالاها به داخل ایران.

در این شرایط هر کلنگی که برای آبادانی و رفاه بیشتر توسط دولت زده می‏شود و هر روستا و مکانی که با جاده به شهر متصل شده و صاحب آب و برق و گاز می‏شود، تبدیل می‏ شود به یک مشتری و هدف جدید برای تولید کننده‏ ی خارجی. موضوعی که باید مورد توجه بیشتر روسا و سیاست‏گذاران اتاق بازرگانی قرار گیرد.

امروز شرایط اقتصادی کشور هم‏زمان با هدفمندکردن یارانه‌ها به شدت نیاز به حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی دارد تا با عزم ملی و فراگیر بتوان این مرحله ‏ی مهم را به خوبی پشت سر گذاشت و وارد یک اقتصاد سالم با نشانه‌های شفافیت، رقابت‏ پذیری و عدالت‏ محور شویم واتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان یک نهاد مدنی در راستای توسعه‏ ی پایدار کشور، به پشتوانه‏ ی منابع انسانی توانمند و متعهد، می‏ بایست در جهت دست‏یابی به مصالح ملی برای تحقق محورهایی مانند کمک به توسعه‏ ی نظام اقتصادی کشور، کمک به ارتقای جایگاه بخش خصوصی، کمک به ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب و کار، کمک به ارتقای جایگاه جهانی ایران در حوزه‏ ی اقتصاد، کمک به بالنده ‏سازی تفکر اقتصادی جامعه و حضور مردم در اقتصاد فرا معیشتی، ارایه‏ی مشورت و مشارکت در فرآیند تصمیم‏ سازی ها و تصمیم‏ گیری‏های اقتصادی ارکان حکومت، سامان‏دهی مرجعیت اطلاعات و مشاوره دربخش ‏های مختلف اقتصاد ملی و بین‏ المللی، هدایت و سامان‏دهی تشکل یافتن فعالان اقتصادی کشور، نهایت تلاش خود را به کار بندد.

هم‏چنین یکی از شاخصه‌های مهم توسعه ‏ی اقتصادی در هر کشوری، سرمایه‏ گذاری خارجی به ویژه‏ ی سرمایه‏ گذاری مستقیم است که بسیاری از کشورها از آن بهره‏ مند شده‌اند. بی‏ شک پتانسیل‌های ایران، جاذبه‌های گسترده‌ای برای سرمایه‏ گذاران خارجی دارد و این موضوع در گفتار و نوشتار خود سرمایه ‏گذاران خارجی عیان است. نقش اتاق بازرگانی در ایجاد شرایط مناسب سرمایه ‏گذاری و جذب سرمایه ‏گذاران خارجی بر هیچ‏کس پوشیده نیست و این نقش در کشور ما که با برخی تحریم‏ ها روبرو هستیم، بسیار مهم‏تر و کارآتر خواهد بود. بسیاری از سرمایه‏ گذاران کشورهایی که دولت‌هایشان با کشور ما مشکلات سیاسی دارند، خواهان توسعه‏ ی روابط اقتصادی با فعالین کشور ما به ویژه ‏بخش خصوصی هستند و نقش ‏آفرینی اتاق‌ها در این راستا بدون شک می‌تواند تاثیر گذارباشد.

سید حامد واحدی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches