true
اقتصادتهران: توقف طرح احداث مونوریل در قم با وجود صرف میلیاردها تومان هزینه، بار دیگر نشان داد مهمترین عامل برای اجرای موفق طرح های عمرانی، داشتن مطالعات کارشناسی و کنار گذاشتن نگاه شخص محور است.
به گزارش ایرنا، در سالهای اخیر احداث مونوریل در قم به یکی از بحث برانگیزترین طرحهای عمرانی کشور تبدیل شده است و بسیاری از مسئولان و کارشناسان اعتقاد دارند این طرح از ابتدا بدون انجام مطالعات لازم و توجیه اقتصادی اجرا شده و حتی در صورت نهایی شدن هم نمی تواند نقش موثری در کاهش بار ترافیکی شهر داشته باشد.
اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلای قدس است.
در طول مسیر ۶٫۸ کلیومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.
یکی از مهمترین مشکلهای اجرای طرح احداث مونوریل در قم، هزینه بسیار بالای آن است که موجب شده هیچ ارگان دولتی و یا خصوصی توان برعهده گرفتن مسئولیت آن را نداشته باشد؛ به گفته کارشناسان حتی اگر قرار باشد تنها بخش کوچکی از این طرح به بهره برداری برسد به بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ رقمی که با آن می توان در عمل بسیاری از مشکل های جاری شهر قم را حل کرد و صرف آن برای تکمیل مونوریل، فایده چندانی برای شهروندان قمی نخواهد داشت.
بسیاری از مسئولان استان در اظهار نظرهای خود پیرامون روند شکل گیری طرح احداث مونوریل در شهر قم، علت را در وجود نگاه «شخص محوری» و نبود مطالعات کارشناسی مورد نیاز خلاصه و بیان می کنند، از ابتدا مشخص بود که این طرح با صرف هزینه های کلان، تناسب چندانی با شهر قم و وضعیت ترافیکی آن نداشته و نمی تواند دستاورد قابل توجهی به همراه داشته باشد.
به هر حال امروز مونوریل به عنوان یک طرح عمرانی نیمه تمام در مقابل چشم مسئولان و مردم قم همچون آینه عبرت خودنمایی می کند، اما هنوز هیچ راهکار عملی برای ادامه ساخت و یا جمع آوری سازه های آن ارائه نشده است و با وجود پیگیری های ملی و استانی از سوی مسئولان و مردم این وضعیت همچنان ادامه دارد.
در همین رابطه خبرنگار ایرنا در گفت و گو با مسئولان استان به بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح مونوریل در شهر قم پرداخت؛ استاندار قم در این رابطه گفت: مونوریل قم داستان غم انگیزی است و اکنون برای جلوگیری از ضررهای بیشتر، ادامه ساخت آن متوقف شده است تا تصمیم گیریهای کارشناسی در خصوص آن ارائه شود.
سید مهدی صادقی افزود: اکنون مسیر مونوریل از ۱۸ کیلومتر به ۴٫۷ کیلومتر کاهش یافته و هیچ تصمیم جدیدی در این خصوص گرفته نشده است، تنها در جلسه های کارشناسی قرار بر آن شد که تکلیف طرح زودتر روشن شود.
وی ادامه داد: حتی اگر قرار باشد ۴٫۷ کیلومتر از خط مونوریل قم افتتاح شود به بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در حال حاضر نه دولت، نه شهرداری و نه بخش خصوصی، به دلیل هزینه های سنگین، آماده ورود به آن نیست.
صادقی افزود: یکی از اقدامهایی که در استانداری قم صورت گرفت بازگرداندن خط «بی» مترو قم به مصوبههای عمرانی استان بود که در گذشته به دلیل ایجاد مونوریل حذف شده بود.
وی بیان کرد: مونوریل و فرودگاه مشکل هایی بودند که سایرین ایجاد کردند و ما امروز باید در خصوص آن اظهار نظر کنیم.
معاون عمرانی استاندار نیز در خصوص مونوریل قم گفت: این طرح وصله ناجور برای شهر قم است که چه ادامه آن و چه جمع آوری خطوطی که ایجاد شده هزینه بر و دارای زیان بسیار است و حتی در صورت اجرا شدن هم مشکلی از ترافیک شهر کم نمی کند.
محسن بهشتی افزود: ۲۲۰ میلیارد تومان اعتباری که برای این طرح اختصاص یافته همه با هزینه ملت است و جمع آوری ستونهای منوریل از سطح شهر، تبعات اجتماعی درپی دارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم نیز در این رابطه بیان کرد: طرح های نیمه تمامی در قم وجود دارد که برای سرمایه گذار جاذبه اقتصادی ندارد از جمله مونوریل که دولت تمایل به ادامه آن ندارد و بخش خصوصی نیز حاضر به انجام آن نیست.
سید حسن رضوی ادامه داد: مونوریل در استان قم با نگاه شخص محوری جلو رفت و اگر به جای آن برای مترو سرمایه گذاری صورت می گرفت بسیار بهتر بود، طرح مونوریل در قم به عنوان یک سازه غیرفعال مطرح است که در صورت ساخت هم توجیه اقتصادی ندارد.
مونوریل قم باید هرچه سریع تر تعیین تکلیف شود
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این که باید تکلیف طرح مونوریل برای مردم قم مشخص شود، تصریح کرد: در لایحه بودجه سال ۹۷ برای هر استانی، اعتباری در راستای توسعه و تکمیل طرحهای نیمه تمام اختصاص یافته که برای استان قم از این محل ۶۷۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
احمد امیرآبادی فراهانی اضافه کرد: از این میزان ۲۰۰ میلیارد ریال به سازمان قطار شهری اختصاص می یابد که شورای سازمان قطار شهری قم باید با بررسی های کارشناسی تکلیف مونوریل که چند سال است نیمه تمام باقی مانده و همیشه مورد سوال مردم می باشد را به سرانجام قطعی برساند.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=137356
false
true