×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
موسسه مالی و اعتباری مهر بخشی از ظرفیت های خود را صرف حل بحران های پولی کرد

غلامحسن تقی نتاج، مدیرعامل بانک مهر اقتصاد طی گفتگویی با موج ضمن تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار پول کشور توسط بانک مرکزی بر این اعتقاد است که بانک مرکزی برای رسیدن به شرایط مطلوب در بازار پول باید صبور باشد و حوصله به خرج دهد.

او با بیان اینکه ساماندهی بازار پول کشور با بحران و نا به سامانی صورت نمی پذیرد، افزود: ساماندهی باید با راهبرد مناسب و جلب مشارکت ها محقق شود ضمن اینکه باید نقشه ی راه تعریف شده ای وجود داشته باشد و به مرور زمان با اجرای نقشه ی راه و با مشارکت همه ی عوامل ذی ربط قانونی و موسسات اعتباری این ساماندهی انجام پذیرد تا شاهد آثار مثبت و مبارک آن باشیم.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد با ذکر این نکته که بخش قابل توجهی از مسیر ساماندهی بازار پول توسط بانک مرکزی طی شده، اهمیت اقدامات پایانی ساماندهی بازار پول را مورد تاکید قرار داد و با ذکر این مثال که «بسیاری از تصادفات نزدیک های مقصد رخ می دهد»، گفت: درخواست ما از سکاندار ساماندهی موسسات پولی این است که در مراحل نهایی رسیدن به مقصد یک مقدار صبورتر باشند.

وی ادامه داد: موسسات پولی و بانکی اکنون به این بلوغ رسیدند که به ضرورت ساماندهی موسسات پولی و بانکی با اعتقاد توجه داشته باشند و برای تحقق این ساماندهی تلاش کنند، تلاشی همگانی و با مشارکت اعتقادی.

یک گام تا اخذ مجوز قطعی از بانک مرکزی

نتاج در مورد آخرین وضعیت بانک تحت مدیریت خود نیز گفت: بانک مهر اقتصاد تمامی اقدامات لازم را برای اخذ مجوز نهایی از بانک مرکزی با هماهنگی مستمر این بانک انجام داده و در واقع باید گفت بانک از ۱۰۰ درصد کار ۹۵حدود درصد را به پایان رسانده است و تنها کار باقیمانده مجموعه ی مهر اقتصاد برای اخذ مجوز قطعی، انجام پذیره نویسی ۵۱ درصد از سهام است که بحمدلله بخش اعظم فرآیند پذیره نویسی نیز به انجام رسیده است.

وی به اخذ موافقت اصولی تبدیل موسسه ی قرض الحسنه بسیجیان به موسسه ی مالی و اعتباری مهر در زمان ریاست آقای شیبانی بر بانک مرکزی اشاره کرد و به بیان برخی از اقدامات مدنظر بانک مرکزی از سوی مجموعه ی مهر پرداخت و گفت: یک موسسه ی مالی و اعتباری باید برخی از اقدامات را از جمله مبحث افزایش سرمایه، تنظیم سبد دارایی ها مطابق با الزامات بانک مرکزی و انجام اصلاحات در زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات را انجام دهد که البته این اقدامات سال ها زمان می برد اما؛ مجموعه ی مهر اقتصاد برای انطباق خود با قوانین بانک مرکزی بسیاری از این اقدامات اصلاحی را انجام داد.

نتاج به کاهش سرمایه تاسیس بانک و موسسه ی مالی و اعتباری در سال ۸۷ اشاره کرد و افزود: در آن سال ها قوانین به این صورت تغییر کرد که تاسیس یک موسسه ی مالی و اعتباری به سرمایه ی ثبتی ۱۵۰ میلیارد تومانی و تاسیس یک بانک به سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی نیاز دارد؛ به این صورت اختلاف سرمایه بین موسسه ی مالی و اعتباری و بانک ۵۰ میلیارد تومان تعیین شد. این درحالیست که فرصت های ارائه ی خدمات و کسب بازدهی بانک بسیار بیشتر از یک موسسه ی مالی و اعتباری است. البته پس از مدتی ضوابط بانک مرکزی دچار تغییر شد و این بار سرمایه ی تاسیس موسسه ی مالی و اعتباری به۳۰۰ میلیارد تومان و سرمایه تاسیس بانک به ۴۰۰ میلیارد تومان رسید که بازهم این اختلاف معنی دار نیست و تاسیس موسسه ی اعتباری غیربانکی توجیه ندارد.

به گفته ی او؛ با وجود اینکه هزینه های فعالیت یک موسسه ی مالی و اعتباری و بانک شبیه یکدیگر است اما فرصت های ارائه و کسب درآمد برای یک بانک به مراتب بیشتر از یک موسسه ی مالی و اعتباری است. ضمن اینکه اگر چنین شرایطی ادامه پیدا کند، همیشه متقاضی بانک خواهند بود و این اشکالی است که باید دربخش تنظیم مقررات به آن توجه شود.

حل بحران های پولی در راستای کمک به بانک مرکزی

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در ادامه این مطلب را هم مورد اشاره قرار داد که علاوه بر تعهدات متداولی که در قوانین و مقررات وجود دارد، در طی این سالها تعهد اضافه تری نیز بر روی دوش مجموعه مهر گذاشته شد.

او به ساماندهی صندوق هایی از جمله عدل اسلامی همدان و سپیدان فارس و غیره که در سالیان گذشته با بحران مواجه شدند، نیز اشاره کرد که مجموعه مهر مسئولیت ساماندهی آنها را پذیرفت تا پس از حل این بحران، مجوز فعالیت خود را دریافت کند، بانک مهر اقتصاد تعهد خود در این زمینه را کاملا اجرا کرد.

نتاج گفت: هر مجموعه سازمانی باید برای محیط پیرامون خود مفید باشد؛ روزی که بانک مرکزی برای حل بحران های پولی کشور از مجموعه مهر استمداد خواست، این مجموعه به رغم زیان های قابل توجه برای ساماندهی بازار تمام توان خود را بکار گرفت.بنابراین مجموعه ای که به این صورت در راستای حاکمیت قانون تلاش می کند نشانگر آن است که ظرفیت های قابل توجهی دارد که باید روز به روز تقویت شود تا بتوان در بحران های جدی تر به کمک نظام پولی و بانکی کشور بیاید.

نتاج در عین حال خاطر نشان کرد: روزگاری که مجموعه موسسه مالی و اعتباری مهر بخش قابل توجهی از ظرفیت های خود را صرف حل بحران های پولی در کشور کرده است و واقعا هزینه های روانی و فشاری که در آن سالها به این مجموعه وارد آمد، قابل برآورد نیست.

وی به زمان ورود خود به مجموعه مهر اقتصاد در سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: زمانیکه اینجانب به مجموعه مهر آمدم، بانک مرکزی تاکید بر افزایش سرمایه ۴۰۰ میلیاردی داشت که با توجه به گستردگی بانک این شرط را پذیرفتیم و پرونده را برای طرح در شورای پول و اعتبار آماده کردیم.

سپرده قانونی ۲ هزار میلیارد تومانی مهر اقتصاد

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد،تصویب اساسنامه بانک مهر اقتصاد مطابق ماده ۳۰ قانون پولی و بانکی کشور در شورای پول و اعتبار (در اسفند ماه سال ۸۸ )را مورد اشاره قرار داد و افزود: یکی از شروطی که برای اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار توسط بانک مرکزی مطرح شد، تامین سپرده قانونی بود.

وی اضافه کرد: در حالیکه بسیاری از موسسات پولی و بانکی نتوانستند این الزام قانونی را که جزء سیاست های پولی هر کشوری است، محقق کنند؛ مجموعه بانک مهر اقتصاد بیش از ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی را نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کرد و این سپرده اکنون نزد این بانک محفوظ است.

به گفته وی، اگرچه برای یک بانک کنار گذاشتن این مقدارنقدینگی سخت است اما بانک مهر اقتصاد در راستای قانونمندی ، این اقدام را انجام داد و این در حالیست که حتی برخی از بانک های مجاز این اقدام را ناقص انجام می دهند و یا از اجرای آن شانه خالی می کنند.

وی به وجود ۸۰۰ شعبه و ۱۴ میلیون سپرده گذار در مجموعه بانک مهر اقتصاد اشاره کرد و افزود: با وجود درخواست های بسیار برای توسعه خدمات، اما به دلیل اینکه نظر بانک مرکزی بر عدم توسعه شعب بانک ها بود، شعب خود را در سقف مذکور نگه داشتیم.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches