×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
ممنوعیت واردات برنج و شکر

تهران اکونومی: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واردات کالاهای اساسی تنها برای ذخیره‌سازی استراتژیک صورت گرفته است، گفت: واردات برنج و شکر به دلیل موجودی بالای انبارهای دولت، همچنان ممنوع است.

علی قنبری در گفتگو با مهر با اشاره به این که نهادهای نظارتی، بر واردات کالاهای اساسی نظارت کافی دارند، گفت: واردات کالاهای اساسی تنها با مصوبه دولت و کارگروه کنترل بازار صورت می گیرد و در این میان، هیچگونه تخلفی نسبت به مجوزهای صادره از سوی دولت وجود ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: آمارهای واردات کالاهای اساسی در سال جاری نشانگر این است که دولت تمام شرایط احتیاطی برای ذخیره سازی کالاهای اساسی را انجام داده تاکمبودی در این زمینه احساس نشود.

وی تصریح کرد: بر این اساس از ابتدای سال تاکنون براساس نظارت‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌ها نظارتی، هیچ تخلفی در واردات کالاهای اساسی از سوی دولت صورت نگرفته و با توجه به اینکه برخی کالاها، موجودی انبار مناسبی دارند، اجازه واردات داده نشده است.

قنبری در توضیح این مطلب افزود: هم اکنون به دلیل موجودی بالای شکر و برنج، واردات این کالاها ممنوع است و تنها به منظور ذخیره سازی استراتژیک، حجم مشخص و مصوبی از واردات صورت گرفته است.

به گزارش مهر، طی ۸ ماه نخست امسال، ۸۳۰ هزار تن برنج به ارزش یک‌میلیارد و ۲۸ میلیون دلار وارد کشور شده که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۴۰٫۳۲ درصدی در وزن و ۳۶٫۳۱ درصدی در ارزش را نشان می‌دهد، این در حالی است که در ۸ ماه سال گذشته نیز در مجموع، یک میلیون و ۹۵۶ هزار تن برنج خارجی وارد شده که اغلب آن برای سفارش‌های قبل و مربوط به سالهای ۹۱ و ۹۲ است.

در زمینه شکر نیز، واردات در ۸ ماه امسال با کاهش ارزشی و وزنی مواجه شده است. در این مدت، ۷۴۲ هزار تن به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار، شکر وارد کشور شده که در مدت مشابه سال گذشته این میزان حدود ۸۴۷ هزار تن به ارزش ۴۶۶ میلیون دلار بوده است.

در همین رابطه طبق گزارش بانک مرکزی، آخرین قیمت کالاهای اساسی اعلام شد:

لبنیات و تخم‌مرغ

در هفته منتهی به ۱۲ دی ۹۳، قیمت تمام اقلام در گروه لبنیات نسبت به هفته قبـل بـدون تغییـر بـوده است. همچنین قیمت تمام اقلام جز پنیر غیرپاستوریزه نسبت به هفته مشابه ماه قبل نیز ثابت مانده و این رقم ۰٫۵ درصد ارزان‌تر شده است.

در هفته مورد گزارش قیمت لبنیات نسبت به هفته مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش یافته است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به ماست پاستوریزه با ۲۰ درصد رشد است.

این گزارش می‌افزاید در هفته مورد گزارش، بهای تخم‌مرغ نسبت به هفته قبل ۰٫۷ درصد کاهش یافته است و شانه‌ای ۸۵۰۰۰ الی ۱۰۷۰۰۰ ریال فروش می‌رفته است؛ اما نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۱٫۹ درصد گران‌تر شده است.

قابل‌ذکر است؛ تخم‌مرغ در هفته مشابه سال قبل نیز به همین قیمت فروخته شده و رشد قیمت نداشته است. علت این امر را می توان در افزایش عرضه تخم مرغ نسبت به تقاضای آن جست و جو کرد.

برنج و حبوب

در هفته مورد گزارش قیمت برنج نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. برنج نسبت به هفته مشابه در ماه قبل ۰٫۱ در صد ارزان‌تر شده اما قیمت آن نسبت به هفته مشابه سال قبل ۵٫۸ درصد افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید، در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج وارداتی غیر تایلندی و برنج داخلی درجه‌دو نسبت به هفته قبل و هفته مشابه در ماه گذشته ثابت بوده و قیمت برنج داخلی درجه‌یک نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۰٫۲ درصد ارزان‌تر شده است.

در گـروه حبـوب، نسبت به هفته قبل بهـای تمـام اقلام بین ۰٫۱ درصد تا ۱٫۲ درصد افزایش داشته است. بهای تمام اقلام این گروه به‌جز لوبیای چشم‌بلبلی، نسبت به هفته مشابه ماه گذشته نیز افزایش یافته است اما گروه حبوبات نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۰٫۴ درصد ارزان‌تر شده است.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته موردبررسی، قیمت میوه‌های تازه نسبت به هفته گذشته ۴٫۱ درصد، نسبت به هفته مشابه در ماه قبل ۱۱٫۲ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۵۶٫۳ درصد گران‌تر شده است.

بر اساس این گزارش، در میادین زیر نظر شهرداری هندوانه عرضه نمی‌شد و انگور عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میـوه و سـبزی تـازه کـه تعـدادی از آن‌ها ازنظر کیفـی در مقایـسه بـا سـایرمیوه‌فروشی‌ها متفـاوت بودنـد، بـه نـرخ مـصوب سازمان میـادین میـوه و تره‌بار عرضـه می‌شد.

میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند کـه در گـروه میوه‌های تـازه،قیمت سیب قرمز و زرد تخم لبنان هریک معادل ۰٫۷ درصد و پرتقال درجه‌یک ۴٫۶ درصد کاهش ولـی بهای سایر اقلام این گروه بین ۰٫۵ درصد تا ۱۹٫۵ درصد افزایش یافت.

گفتنی است؛ قیمت نارنگی و هندوانه در هفته مورد گزارش نسبت به هفته مشابه در سال گذشته، بیش از صددرصد افزایش داشته است.

در گروه سبزی‌های تازه قیمـت سبزی‌های برگی بدون تغییر بود. بهای سایر اقلام این گروه بین ۰٫۶ درصد تا ۵٫۲ درصد کاهش داشت.

همچنین تمامی اقلام این گروه نسبت به هفته مشابه در ماه گذشته ارزان‌تر شده است اما به‌طورکلی نسبت به هفته مشابه در سال گذشته قیمت سبزی‌های تازه ۲۷٫۸ درصد افزایش یافته است.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش، گوشت قرمز نسبت به هفته قبل از آن و همچنین هفته مشابه در ماه گذشته ارزان‌تر شده است

به‌طوری‌که قیمت گوسفند نسبت به هفته گذشته معـادل ۰٫۱ درصـد و گوشـت تـازه گـاو و گوسـاله ۲ درصد کاهش یافته است. اما قیمت گوشت قرمز نسبت به هفته مشابه در سال گذشته ۱٫۲ افزایش یافته است.

همچنین گوشت مرغ نسبت به هفته گذشته ۱٫۹ درصد نسبت به هفته مشابه در ماه گذشته ۰٫۶ درصد و نسبت به هفته مشابه در سال گذشته ۷٫۴ درصد ارزان‌تر شده است که دلیل این کاهش قیمت را می‌توان مازاد عرضه بر تقاضا و همچنین عرضه ماهی در این فصل که یک کالای جانشین برای گوشت مرغ است، دانست.

قند، شکر

در این هفته بهای قند و شکر نسبت به هفته گذشته و هفته مشابه در ماه قبل ثابت بوده؛ اما نسبت به هفته مشابه در سال گذشته ۵٫۵ درصد افزایش یافته است.

چای و روغن نباتی

در هفته منتهی به ۱۲ دی ۹۳، قیمت چای خارجی نسبت به هفته قبل معادل ۰٫۴ درصد و نسبت به هفته مشابه در ماهی قبل ۲ درصد کاهش یافته است اما نسبت به هفته مشابه در سال گذشته ۹٫۶ درصد افزایش یافته است.

همچنین، روغن نباتی جامد نسبت به هفته قبل و هفته مشابه در ماه قبل ۰٫۱ درصد و نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۰٫۲ درصد ارزان‌تر شده است. قیمت روغن نباتی مایع نیز نسبت به هفته قبل و هفته مشابه در ماه گذشته تغییری نداشته و نسبت به هفته مشابه در سال گذشته ۰٫۱ ارزان‌تر شده است

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches