×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
مقدمات افزایش تولید گاز کشور به یک میلیارد مترمکعب فراهم شد

اقتصادتهران: تصویب طرح پیشنهادی وزارت نفت مبنی بر توسعه و تکمیل فازهای باقیمانده پارس جنوبی در شورای اقتصاد، تحقق وعده افزایش تولید گاز کشور را به یک میلیارد مترمکعب تا سال ٩۶ فراهم کرد.

اجرای طرح توسعه و تکمیل فازهای ١١ تا ٢۴ پارس جنوبی و احداث خطوط لوله مربوط به آن، از جمله طرح‌های پیشنهادی وزارت نفت به شورای اقتصاد بود که با تصویب آن، گشایش بیشتری در تامین اعتبار مورد نیاز برای توسعه و تکمیل فازهای باقیمانده پارس جنوبی حاصل می شود.

پیش بینی می شود با اجرای این طرح که با هدف تولید محصولات مختلف شامل، گاز غنی، گاز شیرین، میعانات گازی و گاز مایع هدفگذاری شده است، تولید گاز از فازهای ١١ تا ٢۴ پارس جنوبی تا سال ٩۶ به بیش از ۴٢۶ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

این در حالی است که پیش از این نیز وزارت نفت از برنامه ریزی برای به بهره برداری رسیدن تمام فازهای پارس جنوبی تا سال ٩۶ و افزایش تولید روزانه گاز کشور به حدود یک میلیارد مترمکعب گاز در این سال خبر داده بود و به نظر می رسد با توجه به روند تولید کنونی گاز و افزایش بیش از ۴٢۶ میلیون مترمکعبی گاز از محل فازهای باقیمانده پارس جنوبی، این هدف در موعد مقرر محقق شود.

طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از محل بند ق تبصره ٢ بودجه امسال کشور از دیگر طرح‌های پیشنهادی وزارت نفت به شورای اقتصاد بود که در جلسه روز گذشته این شورا (۵ آبان ماه) به تصویب رسید؛ طرحی که بر مبنای آن،٨٩٠ کیلومتر خط انتقال گاز در قطرهای ١۶تا ۵۶ اینچ، احداث و شبکه و انشعابات لازم برای گازرسانی به حدود ٣٠٠ هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستانهای زاهدان، چابهار، خاش، زابل، کنارک و همچنین پنج نیروگاه حرارتی ایرانشهر گازی، ایرانشهر بخاری، زاهدان، چابهار و کنارک ایجاد می شود.

برآوردهای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نشان می دهد، بهره برداری کامل از این طرح گازرسانی، سبب جایگزینی بیش از ٢ میلیارد لیتر فراورده های نفتی و کاهش انتشار ١٠٠ هزار تن گازهای گلخانه ای در هر سال خواهد شد.

بر این اساس، برای اجرای این طرح، نیاز به یک میلیارد و ۴۴٢ میلیون دلار سرمایه گذاری برآورد شده و این در حالی است که تخمین زده می شود درآمد دولت طی ١٠ سال پس از اجرایی شدن پروژه، به هشت میلیارد و ١۶٠ میلیون دلار بالغ شود.

صرفه جویی سالانه معادل ٢٩ میلیون بشکه نفت با افزایش کارایی موتورخانه ها

وزارت نفت در قالب طرح مدون دیگری، افزایش کارایی انرژی ۶٠٠ هزار موتورخانه در کشور را در قالب بند “ق” تبصره ٢ بودجه امسال خواستار شده بود که این طرح نیز در جلسه اخیر شورای اقتصاد به تصویب رسید و به این ترتیب، درنظر است نسبت به اجرای راهکارهای کاهش مصرف انرژی در ۵٠٠ هزار موتورخانه ساختمانهای مسکونی و ١٠٠ هزار موتورخانه ساختمانهای اداری و تجاری اقدام شود.

برآوردها نشان می دهد با اجرای کامل این طرح، تا ١٣ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز صرفه جویی می شود، همچنین بهره برداری کامل طرح منجر به صرفه جویی پنج میلیارد مترمکعبی گاز (معادل ٢٩ میلیون بشکه نفت خام) و کاهش ٩ میلیون تنی در انتشار گازهای گلخانه ای در هر سال خواهد شد.

سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح افزایش کارایی ۶٠٠ هزار موتورخانه، حدود ٢ میلیارد دلار تخمین زده شده است و برآورد می شود درآمد دولت طی ١٠ سال پس از اجرای کامل طرح به بیش از هشت میلیارد دلار بالغ شود.

پیش از این، مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در این زمینه، مدت زمان اجرای طرح را چهار سال عنوان و اعلام کرده بود: اولویت اجرای پروژه، در کلانشهرها، مراکز استان و مراکز شهرستانهای مناطق سردسیر کشور است.

بر پایه این گزارش، نقش شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در این طرح شامل، تدوین قراردادهای همسان، ایجاد سامانه الکترونیکی، فراخوان و شناسایی شرکتهای فعال سرمایه گذار مجری و شرکتهای ناظر (اندازه گیری و صحه گذاری) مرتبط با طرح و بطور کلی ایجاد ساختار زیربنایی طرح به منظور اجرا و به عبارت دیگر مدیریت عمومی طرح است و مجری طرح، شرکتهای گاز استانی خواهند بود.

در جلسه شورای اقتصاد (۵ آبان ماه) که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، طرح افزایش کارایی حدود ۶٠٠ هزار واحد از موتورخانه‌های مسکونی و اداری-تجاری از محل صرفه جویی مصرف سوخت براساس بند “ق” تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ کل کشور حداکثر به میزان دو میلیارد دلار، طرح گازرسانی به ٢٨۵ هزار خانوار شهری و روستایی و گازرسانی به نیروگاهها و صنایع استان سیستان و بلوچستان با بیش از یک میلیارد و ۴٠٠ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و طرح توسعه جامع و یکپارچه اجرا و تکمیل فازهای ١١ الی ٢۴ پارس جنوبی و خطوط لوله انتقال گاز مربوط به این فازها با حدود ٢٩ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از محل فروش میعانات گازی تولیدی همین فازها با رعایت موازین قانونی و مبادله موافقتنامه با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه پیشنهادات مختلف و اعمال برخی اصلاحات به تصویب رسید.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches