×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
مشعل های فشار بالا و میانی پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی راه اندازی شد

اقتصادتهران: مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی گفت: همزمان با ورود گاز شیرین خط لوله ششم سراسری و راه اندازی واحدهای ۱۲۲ و ۱۴۰، سیستم سوخت و مشعل های فشار بالا و میانی پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز گذشته به نقل از پیام معتمد اعلام کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده، با صدور مدارک آمادگی پیش راه اندازی ( آر اف سی)، آمادگی راه اندازی (آر اف اس یو) و دستورالعمل های ایمنی پیش راه اندازی (پی اس اس ای آر)، از طریق نرم افزار راه اندازی آی سی آ پی اس ( ICAPS)، واحدهای ۱۲۲، ۱۳۰ و ۱۴۰ پالایشگاه فاز ۱۳ در سرویس قرار گرفت.

وی افزود: در این ارتباط پیش از ورود گاز شیرین به پالایشگاه، سیستم های کنترل و ایمنی واحدهای یاد شده نیز پس از انجام همه تست های مرتبط و اجرای مانورهای بحران در شرایط اضطراری آزمایش شدند.

معتمد، با اشاره به اینکه هم اکنون واحدهای توزیع آب (۱۲۶)، تولید هوای ابزار دقیق و صنعتی(۱۲۳) و تولید نیتروژن پالایشگاه به بهره برداری رسیده است، ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده، در چند روز آینده، با دریافت آب خام از آبگیر مشترک فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴، واحدهای تولید بخار، آب خالص و آب خنک کننده آماده راه اندازی می شود.

مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی بیان کرد: با نهایی شدن آخرین فرآیندهای تکمیل سیستم کنترل و ایمنی پالایشگاه، اولین ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۳ تا پایان بهمن ماه امسال راه اندازی و تزریق گاز شیرین به شبکه سراسری آغاز می شود.

وی پیشرفت کل طرح فاز ۱۳ را ۸۶٫۳۳ درصد اعلام کرد و افزود: اکنون پالایشگاه فاز ۱۳ با حضور بیش از ۶۵۰۰ نفر نیروی کار ماهر در بخش خشکی از شرایط مناسبی برخوردار است و پیشرفت این بخش از طرح به ۹۰،۳۸ درصد رسیده است.

معتمد اظهار کرد: باتوجه به انجام همزمان عملیات حفاری، ساخت سکوها، اجرای خط لوله دریایی و بخش خشکی، سال آینده کل طرح توسعه فاز ۱۳ به بهره برداری نهایی می رسد.

مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی یادآور شد: این طرح در چهار بخش ساخت سکوهای دریایی، خط لوله دریا، حفاری و پالایشگاه خشکی توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت های پتروپایدار، مپنا و صدرا برای استخراج روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش از میدان مشترک پارس جنوبی و تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۲۹۰۰ تن گاز مایع، ۲۷۵۰ تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و چهارصد تن گوگرد در استان بوشهر در دست اجراست.

میدان عظیم پارس جنوبی شامل ١٣ پالایشگاه بزرگ گازی و ۴٠ سکوی تولیدی است که از این شمار تاکنون ١٠ پالایشگاه در بخش خشکی و ٢۵ سکو در دریا تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

در مجموع، کار ساخت سه پالایشگاه دیگر در دست اجراست و از ١۵ سکوی فازهایی که باید تکمیل و آماده راه اندازی شوند، هم اکنون ١٢ سکو در کارخانه شرکت های سازنده در دست ساخت است و ۲ سکو نیز از طرح توسعه فاز ١١ در مدت ٢ سال آینده و پس از نهایی شدن قرار داد توسعه این طرح ساخته خواهد شد.

از سال ۱۳۷۴ عملیات اجرایی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان های عسلویه و کنگان استان بوشهر آغاز شده و تاکنون از مجموع ۲۴ فاز توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی ۱۸ فاز به بهره برداری رسیده و ۶ فاز دیگر در دست اجراست که تا پایان سال ۱۳۹۷ باید همه این طرح ها به بهره برداری برسد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches