جمعه, ۱۴ آذر , ۱۴۰۴
اقتصاد تهران

مشتری، به روز ترین سیستم بانکداری الکترونیکی میخواهد

۲۶ دی, ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹

مشتری، به روز ترین سیستم بانکداری الکترونیکی میخواهد

اقتصادتهران: پنجمین دوره از برگزاری همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، پس از چهار دوره برگزاری، با همکاری پژوهشکده پولی و بانکی و شرکت ملی انفورماتیک در روزهای ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۴ در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد که که با استقبال بسیاری از مدیران بانک‌ها همراه گردید ضمن این که در این دوره دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و دکتر علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه ولی ا… سیف، رییس کل بانک مرکزی از سخنرانان اصلی به شمار می‌رفتند.

این دوره از همایش بانکداری الکترونیک در حالی برگزار شد که کشورمان در آستانه برداشته شدن تحریم‌های نظام بانکی است به طوری که در صورت محقق شدن شرایط برای برداشته شدن تحریم‌هایی که بیش از همه، نظام بانکی کشور را تحت تاثیر قرار داده است، شرایط بسیار مطلوبی برای رشد و شکوفایی سیستم بانکداری کشور حاصل خواهد شد.

این در حالی است که نظام بانکی کشور با حجم زیاد تراکنش‌های الکترونیکی، راهی به جز پیشرفت در حوزه بانکداری الکترونیکی ندارد، ضمن اینکه همه اتفاقاتی که در فضای آی. تی رخ می دهد، بر بانکداری اثرگذار است و به همین دلیل بانک‌ها راهی جز استفاده از سیستم‌های جدید با بانکداری الکترونیک و بکارگیری خدمات نوین بانکی را برای رضایت مشتریانشان پیش رو ندارند.

از آنجا که روش‌های سنتی بانکی در بانک‌های مرکزی دنیا دیگر کاربردی ندارد، بانک‌های مرکزی دنیا با استفاده از صنعت بانکداری الکترونیکی، نظارت و کنترل شبکه بانکی و بازار پول را انجام می‌ دهند و از همین رو همایش پنجم به دنبال نیازها و معرفی راهبردهای نوین این صنعت در کشور بود که البته تا حدود زیادی توانست در این مسیر به موفقیت دست یابد.

به بیان دیگر در صورتی که از گشایش‌هایی که بعد از دوران تحریم ایجاد می شود نتوان به نحو مقتضی استفاده کرد، تلاش برای برداشته شدن تحریم‌ها برای سیستم بانکی کارایی زیادی به همراه نخواهد داشت و به عبارت دیگر رفع تحریم‌های بانکی هم فرصت‌هایی را برای ما فراهم می کند و هم تهدیدهایی به وجود می آورد که باید با ترفندهایی از تبدیل تهدیدها به فرصت بهترین بهره‌برداری را انجام داد.

کاهش هزینه‌های بانک‌ها با استفاده از ابزارهای نوین بانکی

آنچه که در این زمینه از اهمیت والایی برخوردار است، جلوگیری از هزینه‌های سرباری است که به سیستم بانکی تحمیل می‌شود. به طور حتم ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان علاوه بر آن که نیاز به نیروی انسانی مجرب و آموزش‌های لازم در این زمینه است زمینه‌ساز افزایش بار مالی به بانک‌ها می‌شود. به همین دلیل استفاده از خدمات نوین بانکداری الکترونیک، علاوه بر کاهش هزینه‌ها باعث به وجود آمدن شفافیت در نظام بانکی می‌شود.

در همین خصوص، رییس کل بانک مرکزی افزایش هزینه‌ها در حوزه فناوری بدون حسابرسی و سنجش دقیق اثر آن را موجب افزایش هزینه‌های عملیاتی بانک‌ها به صورت غیرمستقیم می‌داند و معتقد است که این  موضوع با ایجاد فاصله بین نرخ تجهیز و تخصیص در نهایت هزینه‌های تامین مالی را افزایش می‌دهد.

این در حالی است که به گفته رییس کل بانک مرکزی بکارگیری سیستم‌های نوین بانکی و کسب و کار بانکی متناسب با امکانات فناوری در سال‌های اخیر نه تنها متناسب با نیاز خاص مشتریان، توسعه نیافته بلکه هر روز فاصله آن نیز بیشتر شده است.

بنابراین بازسازی نظام بانکی کشور با توجه به گشایش پسا برجام به چالشی پیش‌روی مسوولان نظام بانکی تبدیل شده است به گونه‌ای که برای استفاده بهینه از فضای تعاملی موجود بلافاصله پس از رفع کامل تحریم‌ها باید استفاده از سیستم‌های نوین بانکی روز دنیا متناسب با نیاز مشتریان در دستور کار بانک‌ها قرار گیرد.

۵۴ پروژه در نقشه راه بانک مرکزی ۱۴۰۰، تعریف شده است که بیش از نیمی از آنها به بازسازی نهادی بانک مرکزی در حوزه‌های قانونی، مقرراتی و ارتباط آن با بازار پول مربوط هستند و این مساله نشان می‌دهد که بانک مرکزی که خود در راس هرم سیستم بانک قرار گرفته علاوه بر آشنایی به چالش‌های موجود، نخستین اولویت‌ها در این زمینه را با بازسازی خود منوط کرده و در واقع مصمم است تا با اصلاح ساختار خود که مورد تایید رییس کل نیز قرار گرفته اولین گام در زمینه تحول در نظام بانکی و به تبع آن در بانکداری الکترونیک را بردارد.

تا اهداف عالی بانکداری الکترونیک فاصله ای زیاد اما دست یافتنی هست

در این خصوص، دکتر علی طیب نیا نیز با اشاره به اینکه از ۲۴ سال پیش تاکنون تحولات چشمگیری در بخش فناوری ارتباطات و بانکداری الکترونیک اتفاق افتاده است، معتقد است که هنوز با اهداف خود در توسعه بانکداری الکترونیک فاصله زیادی داریم.

ابن در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۶ در حوزه فناوری صنعت بانکداری حدود ۱۴۰میلیارد دلار هزینه کرد که این میزان در خاورمیانه حدود ۱۱میلیارد دلار بود که سالیانه نیز یک میلیارد دلار رشد دارد؛ اما نکته جالب این است که این میزان در کشورما حدود ۳ هزار میلیارد تومان است که رقمی بسیار ناچیز محسوب می‌شود.

انجام ۹۰ درصد از تراکنش‌های بانکی به صورت الکترونیکی

اما با وجود ضعف‌هایی که در سیستم بانکی کشور وجود دارد به گفته مسوولان نظام بانکی ۹۰ درصد تراکنش‌های پرداخت به صورت الکترونیکی انجام می شود و حدود ۲۰۰میلیون تراکنش روزانه در شبکه بانکی وجود دارد که تقریبا ۳۰تا۳۵میلیون نفر از این سامانه‌های بانکی استفاده می‌کنند.

رقابت بانک‌ها در حوزه افزایش تعداد ATM و یا POS مناسب بوده و بیش‌ترین ضعفی که در این خصوص وجود دارد کمبود استفاده از مدل‌های جدید بانکی در مناسبات روزمره بانکی است.

به هر صورت آنچه که محرز است این که رقابت بانک‌ها در حال حاضر باید به سمت استفاده بیش‌تر از ابزارهای نوین بانک سوق پیدا کند تا بتوانند در آینده مشتریان بیش‌تری را در این خصوص برای خود نگهدارند به طوری که به نظر می‌رسد انجام سرمایه‌گذاری و تبلیغات بر روی کیف پول الکترونیک به عنوان یکی از مهم‌ترین مصادیق و نماد استفاده از خدمان نوین بانکی، از اصولی‌ترین محورهایی که بانک‌ها باید برای تحقق آن، بیش‌ترین همت خود را بکار بندند.

دیدگاه ها بسته هستند.

  • پستی یافت نشد.

آخرین خبر ها