×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
مشاوره ۷۰ درصد تکرار جرایم را در کودکان کاهش می‌دهد

اقتصادتهران: مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: مشاوره کودکان بزهکار می تواند تا ٧٠ درصد تکرار جرایم را در میان این اطفال، کاهش دهد.

به گزارش ایرنا، محمد زنگانه در کارگاه هم‌اندیشی قضات برترمحاکم اطفال و نواجوانان ۲۰ استان منتخب کشور، افزود: براساس بررسی‌های انجام‌شده و طبق تازه‌ترین پژوهشی که در کشور انجام شده است، از۱۲۰ کودک و نوجوانی که به دلیل بزهکاری یا ارتکاب جرم به دادگاه‌های اطفال ارجاع شده‌اند، ۸۴ نفر یعنی حدود ۷۰ درصد کاهش تکرار جرایم را شاهد بوده ایم.

وی اظهارکرد: این کودکان نیازمند خدمات روانشناسی و مشاوره بوده‌اند یعنی بعد از بررسی دقیق و عالمانه، مشاهده می شود که ریشه مسئله به وجود یک اشکال تربیتی، روانشناختی، خلاء اجتماعی، معنوی و حتی اختلال مغزی بازمی‌گردد.

زنگانه با تاکید بر حساسیت محاکمات اطفال و نوجوانان، اظهارکرد: هم اکنون در کشور درحوزه رسیدگی به بزهکاری، جرایم و اختلالات اطفال و نوجوانان شاهد بسترسازی‌های نوین و تاسیسات جدید قانونی هستیم و تغییرات خوب و مناسبی در این زمینه ایجاد شده که اتفاقات خوبی را رقم می‌زند.

وی با اشاره به ابعاد مختلف پیشگیری‌های اجتماعی و وضعی، پیشگیری رشدمدار را از محورهای راهبردی و کلیدی در طراحی برنامه‌های پیشگیرانه دانست و ادامه داد: در حوزه مداخلات و برنامه‌های ناظر به پیشگیری رشدمدار، شاهد اجرای برنامه‌های بسیار متنوعی هستیم. این مداخلات در سه سطح پیشگیری‌های اولیه، ثانویه و ثالثیه طراحی شده است و جامعه هدف آن نیز افراد زیر ۱۸ سال است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی با بیان تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه اظهار کرد: در برخی کشورهای توسعه‌یافته، برای این حوزه راهبردی و کلیدی، برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی انجام می‌شود؛ به طوریکه بعضی از کشورهای توسعه‌یافته، نزدیک به ۳درصد از درآمد ناخالص ملی خود را به حوزه پیشگیری رشدمدار اختصاص می‌دهند.

زنگانه با اشاره به مطالعات هزینه و فایده در حوزه رشد مدار از سوی پروفسور هکمن (برنده جایزه نوبل اقتصاد) تصریح کرد: هکمن با یک سلسله پژوهش‌های گسترده و دامنه‌دار که بیش از ۱۰ سال به طول انجامیده، اثبات کرده است ۸۰% توان وبودجه مرتبط باپیشگیری باید درسنین پیش ازدبستان صرف شود و سایر مطالعات مثل مطالعه پری دراین زمینه نشان داده است. هر یک دلار هزینه‌ای که برای گروه هدف پیشگیری رشدمدار صرف می‌کنیم، بیش از ۱۷ دلار ارزش افزوده دارد.

وی با بیان این که پیش از این، مطالعات هزینه و فایده و اثربخشی عمدتا در حوزه سلامت نشان می‌داد که هریک دلار سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ دلار ارزش افزوده دارد، تصریح کرد: از مداخلات این حوزه تحت عنوان IECD (رشد و تکامل یکپارچه) و یا Developmential Crime Prevention یاد می‌شود یعنی مداخلاتی که گروه هدفش تا سن ۱۸ سال است و سن طلایی آن هم همان سن پیش ازدبستان می باشد.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: هرچه به سنین پایین‌تر می‌رویم، اثربخشی افزایش می‌یابد و مداخلات از جنس ارتقایی و اولیه پررنگ‌تر می‌شود اما در سنین بالاتر، احتمال انحرافات و بروز اختلالات جسمی، روحی، روانی و رفتاری افزایش می‌یابد و مداخلات ناظر به سطح دوم که از جنس غربالگری است و همچنین مداخلات مربوط به پیشگیری‌های سطح سوم که از جنس اصلاح و بازاجتماعی کردن است، ضروری می‌شود. یعنی به سن ۱۸ سال که نزدیک می‌شویم، مداخلات سطح دوم و سوم پررنگ‌تر می‌شود و در سنین پایین‌تر یعنی سن مهدکودک و پیش‌دبستانی وسه سال اول دبستان، مداخلات ارتقایی یا پیشگیری‌های اولیه پررنگ‌تر است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches