×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۵ آبان - ۱۴۰۳  
true
true

اقتصادتهران: دولت تدبیر و امید متعهد به اتمام پروژه مسکن مهر است که کلید آن در دولت پیشین زده شد و اینک با تلاش دولت دوازدهم شمارش معکوس برای پایان این پروژه آغاز شده است.

یک دهه از آغاز اجرای پروژه مسکن مهر در خراسان رضوی می گذرد و این پروژه به دلیل مشکلاتی که به اعتقاد کارشناسان ساختاری است باری بر دوش دولت تدبیر و امید شد با این حال این دولت با تمام توان اتمام ساخت و تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام را در اولویت کار خود قرار داد.

به گفته مسئولان، کناره گیری برخی متقاضیان و عدم همکاری آنها در اختصاص به موقع آورده، باقی ماندن چندین واحد فاقد متقاضی یا متوقف شده، تعاونی های کم کار و انبوه سازان دارای مشکل، جانمایی نامناسب پروژه، عدم تکمیل تاسیسات روبنایی و زیربنایی مهمترین دلایل طولانی شدن اجرای پروژه مسکن مهر در خراسان رضوی بوده است.

 مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: پروژه مسکن مهر که از سال ۱۳۸۶ در این استان آغاز شد، شامل ۱۱۹ هزار و ۳۹۵ واحد در شهرهای جدید گلبهار و بینالود، شهرهای بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت و کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت استان است.

رضا نوروزی افزود: از این تعداد، واحدهایی به دلیل کم کاری تعاونی ها، نداشتن متقاضیان موثر یا نیمه ساخت رها کردن ساختمان، از پروژه مسکن مهر حذف شدند و از کل این پروژه ۱۰۳ هزار و ۴۲۰ واحد مسکن مهر عملیاتی شده است.

وی اظهار کرد: از کل واحدهای ساخته شده پروژه مسکن مهر تاکنون ۹۴ هزار و ۱۲۰ واحد افتتاح شده که معادل ۹۱ درصد از کل پروژه مسکن مهر است.

وی گفت: از کل پروژه مسکن مهر خراسان رضوی ۱۵ هزار و ۹۷۴ واحد فاقد متقاضی و دارای عارضه است که ۶ هزار و ۱۴۳ واحد آن کمتر از ۳۰ درصد و ۹ هزار و ۸۳۱ واحد بیش از ۳۰ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

نوروزی افزود: بانک مسکن برای پرداخت ۲۹ هزار و ۴۸۹ میلیارد ریال در قالب تسهیلات مسکن مهر با خراسان رضوی قرارداد منعقد کرده که تاکنون ۲۶ هزار و ۹۷۱ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: تصمیم وزارتخانه مبتنی بر حذف این واحدها از پروژه مسکن مهر و سپس اتمام آنها در قالب طرح مسکن اجتماعی یا واگذاری آنها به نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد است.

وی گفت: براساس تصمیم وزارتخانه واحدهای فاقد متقاضی در پروژه مسکن مهر از لیست این پروژه حذف شده اند.

وی افزود: تبدیل واحدهای فاقد متقاضی به مسکن اجتماعی یا واگذاری آنها به نهادهای حمایتی نیز فقط در حد گفت و گو است و تاکنون هیچ شیوه نامه یا ابلاغ رسمی در این زمینه از سوی وزارتخانه ارسال نشده است.

کارشناس مسئول پروژه مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پروژه مسکن مهر در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر، نیازمند تکمیل تاسیسات روبنایی است.

مجتبی نوفرستی افزود: امکانات روبنایی شامل مسجد، مدرسه، فضای ورزشی، بوستان و نظایر آن است که تاکنون از بین شهرهای کوچک استان تنها یک مسجد در شهر شاندیز ساخته شده است.

وی اظهار کرد: متولی تامین امکانات روبنایی دستگاه های مختلف اجرایی هستند که تاکنون برای تامین این امکانات اقدامات لازم را انجام نداده اند.

وی گفت: کل پروژه مسکن مهر در ۵۸ شهر دارای جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر استان شامل ۲۰ هزار و ۶۰ واحد می باشد که از این تعداد تاکنون ۱۶ هزار و ۳۵۰ واحد تکمیل و افتتاح شده است.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: تمام واحدهای مسکن مهر که تاکنون در این استان به بهره برداری رسیده، دارای تاسیسات زیربنایی و انشعابات برق، گاز و آب است.

نوروزی افزود: برای واحدهای مسکن مهر در حال ساخت نیز شبکه های تاسیسات زیربنایی وجود دارد و انشعابات باید بعد از تکمیل واحدها از سوی صاحبان آنها خریداری شود.

وی در باره تاسیسات روبنایی پروژه مسکن مهر در خراسان رضوی اظهار کرد: در ابتدای ساخت پروژه مسکن مهر، اختصاص یارانه به ایجاد تاسیسات روبنایی و بهره گیری از کمک خیرین در این زمینه مطرح بود که در این راستا تاکنون ۱۳ مسجد در سایت های مختلف مسکن مهر این استان ساخته شده است.

وی گفت: همچنین از محل یارانه ها و کمکهای خیرین ۱۷ مدرسه نیز در سایت های مسکن مهر استان ساخته و تکمیل شده و ۹ مسجد و هفت مدرسه دیگر نیز در حال ساخت است.

نوروزی افزود: برای تکمیل تاسیسات روبنایی واحدهای مسکن مهر، وظیفه اصلی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اختصاص زمین است و اعتبار ساخت آن باید از سوی نهادهای مربوطه تامین شود.

وی اظهار کرد: چندی قبل وزارت راه و شهرسازی تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش منعقد کرد که یک سوم اعتبار مورد نیاز ساخت برخی مدارس در هر سایت مسکن مهر را تقبل کند که ساخت چند مدرسه در مهرگان مشهد، نیشابور و کاشمر از این محل است.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی تعدادی کلانتری در سایت های مسکن مهر خراسان رضوی ساخته و آماده سازی چند منطقه شهری در محل سایت های مسکن مهر را انجام داده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches