جمعه, ۱۴ آذر , ۱۴۰۴
اقتصاد تهران

مروری بر عملکرد صنعت بیمه

۱۸ بهمن, ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷

مروری بر عملکرد صنعت بیمه

اقتصادتهران: در حالی رییس کل بیمه مرکزی چندی پیش با ارائه گزارش عملکردی در جمع خبرنگاران از عملکرد صنعت بیمه دفاع کرد که تحقیق و تفحص از این صنعت در حال بررسی و طرح در مجلس است به طوری که به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس تحقیق و تفحص از صنعت بیمه، گزارش هیأت تحقیق و تفحص از صنعت بیمه نهایی شده است و برای اظهارنظر پایانی در اختیار اعضا قرار گرفته است به طوری که به گفته وی گزارش جامعی از عملکرد صنعت بیمه تهیه شده که قرائت آن با تشخیص هیأت رئیسه مجلس خواهد بود.

محمدابراهیم امین، رییس کل مرکزی درباره آمار عملکرد صنعت بیمه گزارش داد و گفت که در ۹ ماهه ابتدایی امسال ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حق بیمه با رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته پرداخت شده است، همچنین طی این مدت ۳۵.۵ میلیون فقره بیمه‌نامه با رشد ۱۰ درصدی فروخته شده است. این آمار در حالی است که به گفته وی سال گذشته دیه ۲۴ هزار فوتی و دیه ۳۰۰ هزار جرحی پرداخت شده است و در عین حال بیش از ۱۹.۵ میلیون پرونده خسارت مورد رسیدگی قرار گرفته که کل شکایت‌های دریافتی از مردم از شرکت‌های بیمه تنها ۱۰۵۰ شکایت است.

در واقع به گفته امین، تعداد شکایات مردم از صنعت بیمه در مقابل بررسی بالغ بر ۱۹٫۵ پرونده در این صنعت آمار قابل قبول و قابل دفاعی است و نشان می‌دهد که نارضایتی برخی از صنعت بیمه تنها چند درصد ناچیز است که البته در برابر حجم بالای پرونده در این صنعت، آمار قابل قبولی از رضایت مشتریان به شمار می‌رود.

دفاع تمام قد رییس کل بیمه مرکزی از این صنعت در حالی است که به گفته رئیس تحقیق و تفحص از صنعت بیمه تخلفات به دست آمده در جریان تحقیق و تفحص که بیش از هر بخشی در بخش ارتباط بین بیمه مرکزی با برخی بیمه های خصوصی بوده است نیز در اختیار مراجع زیربط قرار گرفته و گزارشات مربوط به تخلفات بیمه توسعه در همین مسیر قرار دارد.

سال ۹۲ بود که بیمه توسعه با بحرانی در پرداخت خسارت خود مواجه شد به گونه‌ای که عملکرد این شرکت خصوصی، حیثیت کل صنعت بیمه را تحت الشعاع قرار داد.

همکاری شرکت‌های بیمه‌ ایرانی با بیمه‌گران اروپایی

این در حالی است که به گفته مقامات بیمه مرکزی، تعدادی از مدیران بزرگ شرکت‌های بیمه اروپایی به ایران سفر کرده‌اند و طی جلسه‌ای، آمادگی مشارکت با بیمه‌های ایرانی را اعلام کردند، این در حالی است که طی ماه‌های گذشته بیمه‌گران اروپایی به صورت کتبی و حضوری این اعلام آمادگی را مطرح کرده بودند به طوری که بزرگ ترین بیمه‌گران اروپایی، جلساتی را با مدیران بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه برگزار کرده بودند، این در حالی است که همکاری‌ها برای پوشش ریسک‌های بزرگ با این شرکت‌ها اجرایی خواهد شد، زیرا تمام سرمایه ذخایر و اندوخته‌های شرکت‌های بیمه ایرانی تنها ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان است که با این رقم، پرداخت‌های خسارت‌های بسیار بزرگ و کلان امکان‌پذیر نیست و بیمه‌های ایرانی قدرت پوشش ریسک‌های بسیار بزرگ را ندارند.

از سوی دیگر گرچه همکاری با آن ها نیاز به حضور فیزیکی ندارد اما به گفته رییس کل بیمه مرکزی، آن ها می‌توانند در ریسک‌ها با شرکت‌های بیمه ایرانی مشارکت کنند. از سوی دیگر بیمه‌های خارجی می‌توانند در داخل کشور با بیمه‌های ایرانی سهیم شوند و در ایران شعبه بزنند.

اهمیت مشتری مداری برای شرکت‌های بیمه

رقم کم شکایات مردم از صنعت بیمه در حالی است که یکی از عوامل موفقیت شرکت‌های بیمه در ادامه راه، مقوله مشتری مداری است. به بیان دیگر، رقابت در صنعت بیمه در سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده که بتوانند با ارائه خدمات بهتری به مشتریان رضایت آن را فراهم کنند. در سال های گذشته بسیاری از مردم از نحوه پرداخت خسارت توسط شرکت‌های بیمه‌ای بسیار گلایه مند بوده‌اند اما در حال حاضر، مقوله پرداخت سریع خسارت به یکی از مهم‌ترین مباحث در این صنعت تبدیل شده به گونه‌ای که بیش تر شرکت‌های بیمه تمام سعی و تلاش خود را درصدد افزایش رضایت‌مندی مشتریان بکار بسته‌اند.

به تازگی مدیرعامل شرکت بیمه ما در نشستی با اصحاب رسانه، از مشتریان صنعت بیمه به عنوان مهم‌ترین رکن در صنعت بیمه یاد کرد و گفت که مشتری ولی نعمت شرکت بیمه‌ای محسوب می‌شود.

به راستی اگر شرکت های بیمه‌ای مشتریان خود را از دست بدهند در آن صورت چگونه خواهند توانست در این بازار رقابتی به ارائه محصولات نوین خود بپردازند و به راستی برای ارائه خدمات ویِژه خود، چگونه خریدار پیدا کنند؟

بنابراین حال که صنعت بیمه به وجود با اهمیت مشتریانش در این صنعت پی برده و تعداد شکایت‌ها از این صنعت روز به روز در حال کاهش است می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آینده، خبرهای بهتری از این صنعت به گوش برسد تا دیگر اتفاقاتی که برای شرکت بیمه توسعه افتاد تکرار نشود.

به بیان دیگر در صورتی که شرکت‌های بیمه مشارکتی با خارجی‌ها در این صنعت داشته باشند و شرکت‌های بیمه خارجی در ایران سرمایه گذاری کرده و یا به ایجاد و تاسیس شعبه بپردازند آن گاه مقوله مشتری مداری از اهمیت بیش تری برای شرکت های بیمه پیدا خواهد کرد و شرکتی برنده بازار رقابتی خواهد بود که رضایت بیش تری را در ارائه خدمات خود در مشتریان و مردم ایجاد کند.

دیدگاه ها بسته هستند.

  • پستی یافت نشد.

آخرین خبر ها