true
اقتصادتهران: دنیای بیمهگری در حال تغییر به شکل دنیایی با ماهیت «دیجیتال» است و نقش سنتی شرکتهای بیمهای تغییر یافته است.
عملیات بیمهگری بدون شک یکی از پدیدههای زیبا و مدرن در دنیاست که پس از زلزله اخیر در کرمانشاه نیز نقش و جایگاه آن در کشور بیشازپیش نمایان شده است. اساس بیمهگری به معنای جریان پرداختهای کوچک به یک رود و سپس ایجاد دریای حق بیمه و منابع مالی است. البته به این موضوع و سازوکار آن نیز در شعر زیبای سعدی نیز اشاره شده است: بنیآدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار.
ایجاد امنیت، آرامش و آسایش برای جامعه، حفظ و صیانت از سرمایههای کشور، جلوگیری از هدررفت ثروت کشور و توزیع منابع مالی در بازارهای پولی و سرمایهای، ازجمله وظایف بیمههای بازرگانی است.
طبیعتا همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی، بالاترین نقش و جایگاه در سازمانهای اقتصادی، «مدیریت» است که عموما بهعنوان «سرمایه» و «ابزار» اصلی به آن نگاه میکنند. از سوی دیگر، موضوعی که در تعاریف متعدد مدیریت به آن پرداخته میشود، بحث «مدیریت مدرن» است که امروزه از شرایط اختیار و الزام عبور کرده و به مرز اجبار رسیده است.
در این بین، یکی از شاخصهای مهم «مدیریت مدرن»، توجه ویژه به نقش «فناوری اطلاعات» است. دنیای بیمهگری در حال تغییر به شکل دنیایی با ماهیت «دیجیتال» است و نقش سنتی شرکتهای بیمهای که همان «پرداخت خسارت» بوده، به «مدیریت ریسک»، دادن مشاورههای ایمنی به مشتریان برای جلوگیری از ایجاد خسارات، هزینهکردن برای کاهش خسارات از سوی شرکتهای بیمه و نظارت بر اصول ایمنی برای کاهش شدت و میزان خسارات، تغییر جهت داده است.
در دنیای امروز، معمولا ١٠ درصد میزان فروش صرف فناوری اطلاعات میشود؛ اما در ایران این رقم ٠,۵ درصد است. باید بر این نکته تأکید کنیم که عموما در مدیریت مدرن سه اصل مهم سرعت، انعطافپذیری و شفافیت، باعث تعالی یک سازمان میشوند.
از سوی دیگر، استفاده از استراتژی «pull» سبب بهکارگیری بهینه از پرسنل و افزایش بهرهوری خواهد شد. بالطبع توجه به اینکه پرسنل بالاترین دارایی و سرمایه فکری یک سازمان هستند، باعث ایجاد نوآوری و خلاقیت میشود و توجه به آموزش، رفاه و امنیت شغلی پرسنل باعث رضایتمندی، چسبندگی و تعلق سازمانی خواهد شد.
در این صورت است که پرسنل در انجام «رفتار شهروندی سازمانی» نهایت تلاش را انجام داده و پیرو آن خدماترسانی به مشتریان، رعایت حقوق مشتریان و تکریم اربابرجوع در سازمان نهادینه میشود.
از نکات مهم در «مدیریت مدرن»، توجه خاص به «مدیریت اثرگذار است» که بر کارایی مدیریتی ارجحیت دارد.در «مدیریت مدرن» ارائه خدمات دیجیتال به مشتریان با تکنولوژیهای جدید صورت میگیرد و توزیع مدرن خدمات، باعث رضایت مشتریان ازجمله رضایت از ارزش دریافتی خواهد شد که نتیجه آن ارائه خدمات دیجیتالی، کاهش هزینهها، سرعت، توانمندشدن شبکه توزیع و فروش و بازاریابی خواهد بود. از سوی دیگر، این سرعت در خدمات و مدیریت باعث میشود برخی از صنایع کشور پیشرفت کرده و خود را با این سازوکارها همگام کنند.
بااینحال، رشد فناوری اطلاعات در صنعت بیمه در کنار سایر مزایا، حذف و جلوگیری از تخلفها و تقلبها را به همراه دارد که سیستمیشدن فرایندها در ارزش ادراکشده مشتریان، میتواند در برآورد انتظارات و کاهش شکایتها کمک مؤثر و شایانی داشته باشد.
مجید صفدری؛ مدیرعامل سابق بیمه ما
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=103560
false
true