×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
مدیریت شهری بدون توجه به تغییر اقلیم ممکن نیست

اقتصادتهران: رئیس سازمان محیط زیست گفت: امروز نمی‌توان مدیریت شهری را بدون‌توجه به مبحث تغییر اقلیم در نظر گرفت زیرا یکی از مولفه‌های مهم شهرهای پایدار توجه به موضوع تاب‌آوری در مقابل تغییر اقلیم است.

به گزارش مهر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سومین نشست هم‌اندیشی و هم‌آوایی آینده شهری ایران با محوریت سنجش وضعیت پایداری در کلانشهر تهران که عصر روز سه شنبه به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به گرایش جوامع بشری از جمله جامعه ایرانی به سمت شهرنشینی، گفت: در نتیجه توجه به موضوع مدیریت شهری و شهرنشینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

معاون رئیس جمهور افزود: شاخص‌ها و تعاریفی تحت عنوان شهرهای پایدار، شهرهای شکوفا، شهرهای تاب آور، شهرهای سازگار با محیط زیست و شهرهایی که بتوان به لحاظ اقتصادی و فرهنگی و به جهات و ابعاد مختلف توسعه پایدار، شهرهای قابل زیست باشد، امروز بسیار مورد توجه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری این موضوع که یکی از تعاریف بسیار قابل توجه و تأکید در دنیای امروز، شهر قابل زیست است، تصریح کرد: در واقع پرسش اصلی این است که شهر برای ماشین، بتن، ساختمان، درخت یا انسان است. زیرا انسان قرار است در شهر زندگی کند.

وی ادامه داد: زندگی به معنای تمام ابعاد عاطفی و انسانی، بازی و امنیت کودکان، استراحت و آسایش سالمندان، تلاش و فعالیت مردم و تعالی مادی و معنوی آن‌ها است و شهر در چنین چارچوبی تعریف می‌شود. زیرا انسان پس از همه گام‌ها و تلاش‌هایی که در جهت توسعه داشته درجستجوی سکونتگاه‌های قابل زیست است چرا که توسعه ناپایدار، عملاً امکان زندگی را بسیار سخت کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به گسترش آلودگی‌های مختلف همچون آلودگی هوا و صدا در شهرها، همچنین دور شدن شهرها از طبیعت و توسعه بتن و خودرو در شهرها و گسترش شهرسازی بر مبنای ساخت و توسعه تونل‌ها و پل‌ها برای خودرو، اظهار کرد: چنین شهرهایی کمتر قابل زیست است.

ابتکار ضمن مرور اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار جهانی، یادآوری کرد: یکی از این اهداف به موضوع شهرهای پایدار و قابل زیست اختصاص دارد و شاخص‌های بسیار ارزشمندی برای این هدف تعریف شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: علاوه بر اهداف توسعه پایدار جهانی، امروز در جهان موضوع و بحث شکوفایی شهری و شاخص‌های شکوفایی شهری با نگاهی جامع به ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیستی مطرح است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سطح جهانی مبحث شهرنشینی همگام و هم سو با ملاحظات محیط زیستی نیز مطرح است، ادامه داد: این مبحث تأکید دارد که مدیریت، برنامه‌ریزی و طراحی شهرها باید مبتنی بر ملاحظات اکولوژیک و شاخص‌های سلامت و محیط زیست باشد.

وی اشاره‌ای هم به جهت گیری‌های ملی در این حوزه داشت و از توجه جدی به مبحث مدیریت شهری با شاخص‌های پایداری و محیط زیستی در سیاست‌های کلی محیط زیست نظام ابلاغی مقام معظم رهبری، همچنین برنامه ششم توسعه و برنامه دولت یازدهم گفت.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches