×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
مدیریت اکوسیستم رودخانه‌ها با مشارکت مردمی ممکن می‌شود

اقتصادتهران: عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: متولی اصلی حفاظت از رودخانه‌ها طبق قانون سازمان حفاظت محیط زیست است، اما عوامل زیادی دست به دست هم داده که دستگاه‌های مختلف فعال در حوزه رودخانه، بدون هماهنگی با این سازمان از آن بهره‌برداری کنند؛ این امر موجب تخریب این زیستگاه های با ارزش شده است.

مهدی نادری جلودار روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه وضعیت فعلی رودخانه‌ها، محیط زیست ماهیان را با مشکلاتی جدی روبرو کرده است، افزود: مهمترین مکان‌های اکولوژیکی که در تکثیر ماهیان نقش موثری ایفا می کند، رودخانه‌هایی هستند که اکنون از لحاظ اکوسیستمی، وضعیت مطلوبی ندارند.

وی بر لزوم تشکیل کمیته‌های مختلف محلی و منطقه‌ای با حضور دستگاه های مختلف ذینفع در امر رودخانه‌ها تاکید کرد و افزود: آلوده کردن آب رودخانه‌ها، تاسیس پل‌ها یا حتی سدهای غیراستاندارد در بستر رودخانه، بهره‌برداری بی‌رویه از رودخانه‌ها مانند برداشت شن و ماسه از بستر، صید بی رویه و مواردی از این دست، می‌تواند در فرسایش و تخریب رودخانه‌ها به ویژه در حوزه جنوبی دریای خزر تاثیر بسیار قابل توجهی داشته باشد.

نادری جلودار معتقد است که وقتی دستگاه‌های مختلف هر کدام از زاویه خود از رودخانه‌ها بهره‌برداری می‌کنند بدون اینکه ابعاد مختلف رودخانه‌ها را در نظر بگیرند، بدون شک به مرور زمان، تعادل اکوسیستم رودخانه‌ها بهم می‌خورد و نتیجه کار آنها در نهایت از بین رفتن تنوع زیستی گونه‌های دریای خزر خواهد بود.

وی با بیان اینکه حیات ۷۰ درصد ماهیان دریای خزر به رودخانه‌ها وابسته است گفت: اکنون اکثر رودخانه‌های کشور به ویژه حوزه جنوبی دریای خزر از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور افزود: برای کاهش اثرات منفی ناهماهنگی های مدیریتی، سازمان شیلات ایران اقداماتی را انجام داده که یکی از مهمترین آنها تکثیر مصنوعی است که در حفاظت و حتی افزایش تعداد گونه ها بسیار موثر است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches