×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
لغو اجباری بودن دریافت کد رهگیری معاملات مسکن در تمام کشور

اقتصادتهران: رییس کانون سردفتران و دفتریاران از برداشته شدن الزام دریافت کد رهگیری خبر داد و گفت: در صورتی که فردی بخواهد شخصاً نسبت به دریافت این کد در معاملات خرید و فروش اقدام کند بدون دریافت کد رهگیری این امکان برایش مقدور است.

محمدرضا دشتی اردکانی، با بیان آن که با پیگیری یک فرد حقیقی در مورد الزامی بودن یا نبودن کد رهگیری و شکایت وی، در نهایت دیوان عدالت اداری حکم به اجباری نبودن آن را داد و در واقع این بخشنامه باطل شده است، ضمن آن که مختص به یک شهر یا منطقه‌ای خاص در کشور نمی‌شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: از ۲۵ شهریور ماه سال گذشته تا۲۵ شهریور سال جاری ،‌۱۵ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۱۵۷ سند با اخذ شناسه یکتا در دفاتر اسنادرسمی به ثبت رسیده است.

محمدرضا دشتی اردکانی در نشستی که امروز در محل این کانون برگزار شد با بیان اینکه با گذشت یک سال از اجرایی شدن سامانه ثبت آنی در کشور به نتیجه‌های خوبی از این سامانه دست یافته ایم، گفت: در آینده نزدیک، همه مردم و همکاران سران دفاتر اسناد رسمی، برکات این کار بزرگ و پروژه ملی در کشور را مشاهده خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته برای احراز هویت مردم در تنظیم اسناد با مشکل اساسی روبه رو بودیم ادامه داد: هم اکنون با ایجاد سامانه ثبت آنی با سازمان ثبت احوال کشور لینک هستیم و با وارد کردن شماره ملی و سال تولد در این سامانه، تمام مشخصات اصحاب معامله کننده مشخص و به این طریق از جعل امضا جلوگیری می شود.

وی با تشکر از رئیس سازمان ثبت اسناد املاک کشور گفت: یکی از بهترین دستاوردهای ما ثبت آنی بوده که منجر به مرتفع شدن مشکلات ثبت شده است.

به گفته دشتی اردکانی کارگروه هایی در این زمینه از همان روز شروع به کار سامانه تشکیل شد که به صورت هفتگی جلساتی را برگزار می کنند و در صورت وجود مسائل و مطالب جدید و مشکلات باقی مانده در سامانه، به رفع این نواقص می پردازند.

وی با اشاره به وجود ۷ هزار و ۶۴ دفتر بهره بردار در سطح کشور گفت: بیشترین آمار این دفاتر در سطح کشور را استان تهران با یک هزار و ۹۲۷ دفترخانه به خود اختصاص داده است و کمترین آمار متعلق به استان ایلام با ۳۹ دفتر اسناد رسمی است.

دشتی اردکانی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از برکات ثبت آنی وجود آمار دقیق برای تصمیم گیری های اقتصادی کشور است گفت: در همین بازه یکسال گذشته، حدود ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۴۹ سند برای اشخاص حقوقی تنظیم شده که بیشترین آمار این اسناد، مربوط به اسناد رهنی است و حدود ۹۷ درصد را به خود اختصاص داده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه تا قبل از ایجاد سامانه ثبت آنی آماری درخصوص تنظیم اسناد اتباع بیگانه نداشتیم افزود: طی یکسال گذشته ۱۲ هزار و ۶۷۲ سند برای متعاملینی که حداقل یکی از آنان غیر ایرانی بود تنظیم شده است که بیشترین سند درخصوص اسناد وکالت با ۱۴ هزار و ۵۷۱ سند حدود ۴۱درصد را شامل می شود. همچنین تنظیم اسناد تعهد رتبه دوم را داراست و در این بازه زمانی ۱۲ هزار و ۶۷۲ سند که ۹۸/۳۵ درصد کل اسناد صادره را شامل می شود، در خصوص اسناد تعهدنامه بوده است.

به گفته دشتی اردکانی، سومین رتبه در این خصوص به اسناد بیع با ۳هزار و ۱۱۴سند مربوط می شود و اسناد رضایت نامه با ۳هزار و ۸۷ سند، اسناد اقرارنامه با هزار و ۱۷۲ سند، اسناد صلح با ۲۳۱سند، اسناد اجاره با ۱۹۵ سند، اسناد رهنی با ۱۱۸ سند و سایر اسناد غیرایرانی ۱۱۱ سند را شامل می شوند که مجموعا ۳۵ هزار و ۲۲۲ سند برای اشخاص غیرایرانی به صورت رسمی ثبت شده است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درباره اجرای آیین‌نامه قانون پیش‌فروش ساختمان، گفت: بعد از تصویب این آیین‌نامه جلساتی در کانون سردفتران با مسئولان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. طبق قانون و آیین‌نامه مربوط به آن یکی از ملزومات برای تنظیم اسنادرسمی دارا بودن شناسنامه فنی است و دفاتر اسناد بدون وجود آن نمی‌توانند اقدام به تنظیم سند کنند.

وی با تاکید بر اینکه داشتن شناسنامه فنی بسیار مهم است، گفت: اگر این شناسنامه وجود نداشته باشد نمی‌توان سندی را تنظیم کرد. ما از شهرداری درخواست می کنیم تا تهیه شناسنامه فنی را در دستور کار خود قرار دهد تا مشکل مردم حل شود. در این خصوص با وزارت کشور و شخص شهردار هم صحبت کرده‌ایم.

دشتی اردکانی در ادامه افزود: تعداد اسناد وکالت وسایل نقلیه در کشور در این بازه زمانی ۲ میلیون و ۷۴ هزار و ۸۹۷ بوده است و تعویض وکالت نیز ۱۷۳ هزار و ۲۹۳ سند را شامل می شود. همچنین ۴ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۲۷۷ سند بیع در کشور تنظیم شده است.

وی درباره مناظره‌ای که صدا و سیما در این رابطه برگزار کرد، گفت: من بارها گفته‌ام که ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی کاملا روشن است و اصلا نمی‌دانم چرا صداوسیما این مناظره را برگزار کرد. از بعضی کارهای صداوسیما تعجب می‌کنم، اینکه از مردم سوال شود آیا قانون اجرا شود یا نه؟ عجیب است. در این مناظره نماینده مجلس که باید از قانون دفاع می‌کرد از نیروی انتظامی دفاع می‌کرد.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران درباره رسیدگی به تخلفات سردفتران نیز اظهار کرد: تنها سازمان یا موسسه‌ای که از پنج مرجع رسمی دولتی بر آن نظارت می‌شود دفاتر اسناد رسمی هستند و این امر به خاطر حساسیت کار دفاتر اسناد است. سازمان ثبت، ادارات کل ثبت، سازمان بازرسی کل کشور، کانون سردفتران و سازمان امور مالیاتی بر عملکرد دفاتر اسناد نظارت می‌کنند. از ابتدای سال تاکنون ۲۶۰ دفترخانه مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و در شش ماهه نخست سال ۲۰ مورد تخلف گزارش شده است و در این مدت به ۱۱۸ شکایت مردم رسیدگی کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دانشگاه علمی کاربردی کانون سردفتران و دفتریاران گفت: هدف مراکز علمی کاربردی این است که در کنار علم تئوری، کار تجربی هم آموزش دهند. ما از ابتدای کار این دانشگاه حدود یازده هزار دانشجو در رشته حقوق با گرایش‌های ثبتی، حسابداری و مترجمی اسناد داشته‌ایم و الحمدالله موفقیت‌های خوبی در این زمینه کسب شده است.

دشتی اردکانی درباره مشکلات ناشی از تعرفه حق التحریر ثبت اسناد نیز گفت: طبق قانون تعرفه حق التحریر هر چهار سال یک بار تعیین می‌شود و قائدتا باید در مردادماه سال آینده شاهد اعلام ارقام جدید تعرفه حق التحریر برای دفاتر اسنادرسمی باشیم.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches