true
اقتصادتهران: معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: لابی خودروسازها اجازه اعمال استراتژی کاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت سوخت را نمی دهد.
به گزارش مهر، مهرداد تقی زاده در نشست خبری تشریح برنامه های معاونت حمل و نقل و زارت راه و شهرسازی گفت: حمل و نقل در ایران خودرو محور بوده و باید تلاش کنیم از حمل و نقل شخصی و خودرومحوری به حمل و نقل عمومی به خصوص حمل و نقل ریلی تغییر وضعیت دهیم.
وی با اشاره به آغاز روند افزایشی کشته های جادهها، تصریح کرد: ما در معاونت حمل و نقل وزارت راه پیش بینی کرده بودیم که سال ۹۶ تعداد کشتههای جاده ای در رقم ۱۶ هزار نفر ثابت مانده و از سال ۹۷ روند افزایشی آغاز شود اما متأسفانه از همان سال ۹۶ افزایش کشته های سوانح رانندگی روند صعودی به خود گرفت و یک تا یک و نیم درصد تعداد کشته ها افزایش یافت. در سال جاری نیز تاکنون تعداد کشته های سوانح رانندگی ۵ درصد رشد داشته است.
تقی زاده با بیان اینکه اگر این روند برنامه ریزی که در دستور کار داشتیم و توانستیم تعداد کشته های سوانح رانندگی را از۲۷ هزار نفر طی ۱۰ سال به ۱۶ هزار نفر برسانیم را ادامه دهیم، افزود: متأسفانه این روند دیگر جواب نداده و شاهد روند صعودی تعداد کشته های تصادفات خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا چند سال آینده رشد تولیدات معدنی ما به ۲۴۰ هزار تن خواهد رسید که عمدتا از طریق جاده ها جابجا می شود، تصریح کرد: اگر این حجم از تولیدات معادن وارد جاده ها شوند، شاهد حجم انبوه تصادفات و سوانح رانندگی خواهیم بود.
به گفته تقی زاده در حال حاضر ۳۰ میلیون خودرو سواری در کشور داریم که تا ۱۰ سال آینده به ۵۰ میلیون دستگاه می رسد. این موضوع رشد خودرو محوری در کشور را نشان می دهد که اگر کنترل نشود تعداد کشته ها در جاده ها بسیار افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی کرده تا ظرف ۱۰ سال تعداد کشتههای سوانح رانندگی از ۱۶ هزار نفر در سال ۹۶ به ۹ هزار نفر در سال ۱۴۰۶ برسد که دستیابی به این هدف برنامه خاص خود را می طلبد و این برنامه تدوین شده و بودجه آن نیز پیش بینی شده است. ظرف روزهای آینده در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح خواهد شد که اگر در دولت به تصویب برسد برای تصویب به مجلس ارجاع داده میشود.
این مقام مسئول در وزارت راه هزینه پیش بینی شده برای این برنامه ۱۰ ساله را ۲۸۰ میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: تحقیقات نشان می دهد بیشترین نقش در تصادفات رانندگی را عامل انسانی دارد که برنامه ما نیز عمدتا در این خصوص متمرکز شده است. جاده های ایران از نظر ساخت و احداث، استانداردهای جهانی را دارا هستند اما از نظر نگهداری راه ها مشکل داریم که باید برای این ضعف نیز برنامه ریزی شده و بودجه اختصاص یابد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه می گویند پراید ارابه مرگ است اما تحقیقات ما نشان می دهد اینگونه نیست، عنوان کرد: پراید در دسته خودروهای شهری قرار می گیرد و براساس استانداردهای جهانی باید سرعت خودروهای شهر را به گونه دیگری تعریف کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه هزینه کرد عوارض آزادراه ها گفت: :قرادادهای خیلی قدیمی در آن حفظ عوارض به قصد برگشت سرمایه و سود دیده شده بود، ولی در چند سال اخیر در آن هزینه نگهداری راه و راهداری هم دیده شده است.
تقی زاده در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر امکان واگذاری ارز شرکت های هواپیمایی به نرخ دولتی وجود ندارد و در نتیجه ایرلاین ها یا باید امورات خود را به گونه ای بگذارند و یا شرکت را تعطیل کنند. در حال حاضر نیز بخشی از ایرلاین ها در آستانه تعطیلی هستند.
وی افزود: رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرده است ایرلاین ها حاضرند اگر ارز به نرخ دولتی در اختیار آنها قرار داده شود بار دیگر نرخ بلیت هواپیما را به قیمت ثابت برگردانند.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=129210
false
true