true
اقتصادتهران: در حالی که تقریباً بیشتر کارشناسان اقتصادی به ویژه در حوزه خودرو بر انحصاری بودن بازار خودرو حصه گذاشتهاند، وزارت صنعت و معاونانش یک تنه مقابل این اظهار نظر ایستاده و معتقدند بازار خودرو به هیچ وجه انحصاری نیست. ادعایی که تنها به دلیل در اختیار داشتن منابع و حمایت وزیر از آن مورد استناد قرار گرفته است.
مناقشه انحصاری شدن واردات خودرو وارد فاز جدیدی شده است. جایی که دو نهاد مختلف همزمان میخواهند این محصولات را قیمتگذاری کنند.
مناقشه از حدود یک ماه پیش آغاز شد. وقتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان جلوگیری از واردات خودروهای بدون گارانتی، واردات خودرو را انحصاری کرد.
البته این وزارتخانه از آن زمان تاکنون انحصاری شدن واردات خودرو را با این توجیه که “۳۵ شرکت در واردات خودرو فعال هستند” نپذیرفته، اما کارشناسان مختلف از اساتید دانشگاه تا نمایندگان مجلس و رییس شورای رقابت معتقدند که “وقتی اختیار بیش از ۷۰ درصد بازار خودروهای وارداتی در اختیار یک خانواده قرار گرفته”، ادعای رقابتی بودن واردات خودرو، غیر منطقی و نادرست است.
در این زمینه رییس شورای رقابت چندی پیش با بیان اینکه از نظر ما با طرح جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو به کشور در شرایط انحصار کامل قرار گرفته است، از ورود شورا به این موضوع و احتمال قیمتگذاری این محصولات خبر داده بود.
در این شرایط و در حالیکه که کارشناسان منتظر ورود شورای رقابت به حوزه قیمتگذاری خودروهای وارداتی هستند، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از تدوین دستورالعملی برای قیمتگذاری خودروهای وارداتی با محوریت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان خبر داده است.
این وضعیت در حالی است که براساس قانون، شورای رقابت مسوول قیمتگذاری کالاهایی است که جنبه انحصاری دارند و این شورا باید راسا نسبت به قیمتگذاری این محصولات و ابلاغ قیمتها به شرکت های واردکننده خودرو اقدام کند.
در این زمینه رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان نیز از موازیکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه انتقاد و تاکید کرده که مسوولیت قیمتگذاری خودروهای وارداتی بر عهده شورای رقابت است.
چندی پیش یک کارشناس صنعت خودرو نیز با انتقاد شدید از طراحان طرح انحصاری شدن واردات خودرو، اظهار کرده بود که انحصاری کردن هر بازاری معلول ارتباطات و رانتخواریهای پشت پرده است.
آغازساماندهی قیمت خودروها از امروز
بعد از دستورالعمل وزیر صنعت، مبنی بر سپردن کار واردات خودرو به ۳۰ نمایندگی رسمی واردات خودرو، از شنبه (امروز)، این واردکنندگان ملزم به رعایت ضوابط قیمتگذاری اعلامی از سوی این وزارتخانه هستند.
اوایل بهمن سال جاری، محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستورالعملی واردات خودرو را به واردکنندگانی سپرد که دارای نمایندگی رسمی از خودروسازان خارجی باشند و ارایه خدمات پس از فروش و قطعات یدکی مناسب به مصرف کنندگان را تضمین کنند.
بر این اساس، سامانه ثبت سفارش نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد که از این پس، تنها واردکنندگان مورد تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت می توانند واردات خودرو انجام دهند و ثبت سفارش واردات را داشته باشند.
بر این اساس، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان روز سهشنبه، ضوابط قیمتگذاری خودروهای وارداتی را اعلام کرد. بر این اساس، معاونت کالاهای سرمایه ای این سازمان هم ضوابط تعیین قیمت خودروهای وارداتی را به انجمن واردکنندگان و همچنین شرکتهای واردکننده خودرو ابلاغ کرد.
وحید منایی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت در ابلاغیه خود آورده است: پیرو ابلاغیه اول بهمن ۹۳ وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ثبت سفارش و واردات خودرو سواری از یکم بهمن ماه ۹۳ با توجه به ضرورت ساماندهی و تبیین وحدت رویه تعیین قیمت، بدینوسیله ضوابط تعیین قیمت فروش خودرو سواری به منظور آگاهی، رعایت و اقدام توسط کلیه نمایندگان رسمی و وارد کنندگان از تاریخ اول اسفند ماه ۹۳ ابلاغ می شود.
براساس این ابلاغیه شرکت های آسان موتور(برند HYUNDAI)، اطلس خودرو (برند KIA)، ایرتویا (برندTOYOTA)، جیلران موتور (برند GEElY)، پرشیا خودرو (برند BMW)، نگین خودرو (RENAULT)، رامک خودرو (برند SSANG YANG)، تولیدی خدماتی تجارت ستاره ایران (برند BENZ)، بازرگانی مدیا قشم (برند MG)، آلفا موتور(برندALFA ROMEO)، توان خودرو جی(برند OPEL)، معین موتور (برند PORSCHE)، سیف خودرو (برندSUBARU)، خودروسازی توسعه بین المللی لوتوس(برند(FIAT)، سازه های خودروی دیار (برند FOTON-BAIC-GREATWALL)، آرتا تاک موتور(برند MASERATI)، آرین موتور پویا (برند MITSUBISHI)، فامیلی موتور(برند HONDA)، افرا موتور(برندVOLVO)، بازرگانی آراد خودروی هرمز (برندABT)، مهان قشم(برند JACUAR)، البرز خودرودیزل سازان(برند HAIMA)، خودروسازان بم (برند VOLKSWAGEN)، ایران خودرو(برند SUZUKI)، سایپا (برند ZOTYE-Changan)، پارس خودرو (برند RENAULT)، گروه بهمن (برندFAW)، خودروسازان راین(برند GREATWALL)، کرمان موتور (برند LIFAN-JAC) و آرین دیزل پایا (برند JAC MOTORS)، مخاطب قرار گرفته اند.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=17964
false
true