×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
قرار بود قیمت لبنیات افزایش حداقلی داشته باشد!

اقتصادتهران: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی، برخی محصولات شیرینی و شکلات و همچنین فعالیت غیر قانونی واحدهای قالیشویی توضیحاتی ارائه کرد.

مجتبی خسروتاج با بیان این‌که قیمت خرید شیر از دامداری‌ها در سال جاری به دلیل افزایش هزینه‌ای تولید افزایش یافت، اظهار کرد: آنچه با واحدهای لبنی توافق شد این بود که قیمت اقلام اساسی لبنیات مثل شیر، ماست و پنیر افزایش حداقلی قیمت داشته باشند.

وی افزود: در عین حال قرار شد با افزایش بیشتر قیمت سایر مواد، این کسری را جبران کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در این زمینه اطلاعات به روز ندارم، گفت: اگر در عمل واحدهای لبنی این گونه برخورد نکردند ابتدا باید این موضوع را با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و سپس اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه ارائه کنیم.

خسروتاج همچنین درباره فعالیت غیر مجاز برخی واحدهای قالیشویی در آستانه عید نوروز اظهار کرد: هر نوع خدماتی در کشور اعم از قالیشویی باید با تعریف جایگاه مسوولان آن و داشتن مجوز صورت گیرد.

وی ادامه داد: فعالیت بدون مجوز و به این شکل در کشور باعث تضییع حقوق مردم و مصر‌ف‌کننده می شود. البته به همین میزان باید به مردم اطلاع رسانی دقیقی از سوی اتحادیه و تشکل‌ها مختلف صورت گیرد تا آن‌ها نسبت به واحدهای مجاز در هر صنف اطلاعات کافی داشته باشند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که مطالبه ما از اتاق‌های اصناف و اتحادیه ها اطلاع رسانی دقیق به مردم است، گفت:‌ البته دستگاه های نظارتی و انتظامی نیز باید در این زمینه برخورد داشته باشند، چرا که بالاخره افرادی در اشکال مختلف به دنبال سوء استفاده هستند اما به اعتقاد ما راه اصولی این است که تمام خدمات صنفی با پروانه لازم از اتحادیه و تشکل ارائه شود.

خسروتاج ادامه داد: البته در کلان مردم ما در این زمینه‌ها خیلی حساسیت ندارند که باید این حساسیت را برای آن ها بیشتر کنیم، چرا که آگاهی بزرگترین خطر برای افراد سودجو است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت برخی محصولات شیرینی و شکلات در پایان سال اظهار کرد: تمامی رسته‌های صنفی آِیین نامه ای دارند که در آن میزان حداکثر سود برای آن‌ها مشخص شده است؛ بنابراین دولت به جای این که روی تمام کالاهای کشور که بسیار زیاد هستند به طور خاص قیمت گذاری کنند کالاها را در رسته‌های صنفی خاص مشخص می کند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان سودی که هر رسته صنفی با توجه به هزینه‌ها می تواند روی کالای خود اعمال کند، تعریف شده است و این ضوابط به تولیدکنندگان شیرینی و شکلات نیز اعلام شده است. حال اگر کسی از محصول خاصی شکایتی داشته باشد این شکایت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فقط یک کارخانه لبنی قیمت را کاهش داد

در حالی که مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از گران شدن محصولات یک کارخانه لبنی و برخورد با آن خبر می‌دهند، بازار فرآورده‌های لبنی گویای چیز دیگری است؛ چراکه بسیاری از برندها قیمت‌ شیر بطری یک لیتری را از ابتدای امسال تاکنون و طی چندین مرحله تا ۵۰ درصد افزایش داده‌اند و پس از هشدار این سازمان نیز تغییری در قیمت‌های خود اعمال نکرده‌اند، البته به غیر از شیر کم چرب یک لیتری یکی از کارخانه‌های لبنی.

طی ماه اخیر صنایع لبنی در چندین مرحله قیمت شیر بطری یک لیتری را افزایش دادند که نهایتا از سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان هشدار گرفتند، چرا که این سازمان اعلام کرد صنایع لبنی باید قیمت های خود را به حالت قبل بازگردانند و تنها ۱۵ درصد افزایش قیمت را برای محصولات آن‌ها مجاز می‌داند اما هیچ یک از کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی توجهی به این هشدار دولتی نکردند.

جالب‌تر این که یکی از برندهای صنایع لبنی شیر بطری یک لیتری کم چرب خود را که به قیمت ۲۴۰۰ رسیده بود را با نرخ گذشته (۲۲۰۰ تومان) به بازار عرضه کرده و مابقی انواع شیر یک لیتری بطری خود را با همان قیمت‌های افزایش یافته عرضه می‌کند.

اما مجتبی فراهانی، معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این زمینه معتقد است که فقط یک شرکت آن هم به‌صورت محدود اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده بود که برخورد قانونی با آن انجام شد و آن شرکت نیز قیمت محصولات خود را به قیمت‌های قبل برگردانده است.

البته شاید منظور این مقام مسئول همین شیر یک لیتری کم چرب این برند مطرح است، در حالی که بازار صنایع لبنی و مشاهدات ایسنا از این بازار حاکی از افزایش چند مرحله‌ای قیمت این محصول آن‌هم توسط بسیاری از برندهای مطرح موجود در بازار است.

به هر حال جای سوال است که اگر مقصود، همین یک محصول است چرا دیگر صنایع و کارخانه‌های تولیدکننده داخلی شیر بطری یک لیتری را با همان قیمت‌های افزایش یافته ۲۴۰۰ تا ۲۸۰۰ تومانی عرضه می‌کنند و اگر قیمت جدید ۲۴۰۰ تومانی شیر بطری یک لیتری غیرقانونی است چرا اجرای قانون و توجه به هشدار سازمان حمایت تنها به صورت موردی آن‌هم توسط یک برند صورت گرفته است؟

مشخص نیست که سازمان حمایت آیا تنها برای این برند و این نوع محصول حساسیت به خرج داده یا این که دیگر صنایع لبنی حاضر نیستند به قانون تن دهند و این که اگر قیمت های گذشته برای شیر بطری کم چرب یک لیتری صرفه اقتصادی دارد چرا دیگر محصولات مشمول قیمت‌های گذشته نمی شوند و چرا دیگر برندهای مطرح لبنیات حاضر به بازگرداندن قیمت به حالت قبل نیستند.

 

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches