true
اقتصادتهران: قرارداد ساخت راه آهن شیراز – بوشهر به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت سایناکاست چین امضا شد.
این قرارداد که معادل ریالی آن ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان برآورد می شود، روز چهارشنبه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و طرف چینی به امضا رسید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، در آیین امضای این قرارداد، توسعه شبکه ریلی را اولویت دولت دانست و گفت: مسیر تامین مالی و روند مطالعات و تکمیل برآورد ریالی پروژهها پیش از این، از سوی وزیر راه و شهرسازی تعیین شده است.
خیرالله خادمی افزود: ۳ هزار و ۴۱۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال مطالعه و اجرا داریم که بخشهایی از آن به بهرهبرداری رسیده، اما هدف اصلی ما اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی تا اوایل سال ۹۷ است.
وی با بیان اینکه برای تکمیل محورهای ریلی باید تامین اعتبار از منابع خارجی پیگیری میشد، افزود: ۷ پروژه در برنامه تامین مالی قرار گرفت که ۲ هزار و ۲۷۰ کیلومتر طول دارد و مطالعات فاز یک و دو آنها باید انجام میشد تا در نهایت، با فاینانسر برای تامین مالی به توافق میرسیدیم.
به گفته خادمی، برای این ۷ پروژه، ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرا در نظر گرفته شد که یکی از این پروژهها خط آهن شیراز – بوشهر بود.
وی با بیان اینکه مسیر کریدور ریلی به سمت جنوب باید تکمیل میشد تا ادامه مسیر از شیراز به بوشهر متصل شود، افزود: مطالعات فاز یک و دو پروژه تا بوشهر به اتمام رسید و با کارشناسی در شرکت ساخت و همکاری فاینانسر چینی و همکار ایرانی توافق شد که مبنای برآورد مالی بر اساس فهرست بهای ایران باشد که کار بزرگی محسوب می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره ویژگی مهم این پروژه بیان کرد: در این پروژه مبنا بر اساس فهرست بهای ایران قرار گرفت و در نهایت ضرایب متعلقه به آن اعمال شد.
وی به ایرنا افزود: مبلغ توافق شده برای این پروژه ۲۳۶۰ میلیارد تومان به صورت ریالی که معادل ۷۰۰ میلیون دلار یا ۵ میلیارد یوان چین است.
خادمی افزود: برآورد مسافر و بار در این محور طی ۲۰ سال آینده در بخش مسافر سالانه یک میلیون نفر و در بخش بار سالانه ۱۲ میلیون تن است و این مسیر در دو قطعه ۲۵۰ و ۲۰۰ کیلومتری اجرا میشود.
در ادامه این مراسم «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: توسعه شبکه ریلی و اتصال این شبکه به بنادر از سیاست های دولت دوازدهم بود و در ابتدای فعالیت دولت پروژه جزیره نگین در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه بندر بوشهر در داخل شهر محصور است، گفت: در توسعه بندر بوشهر با محدودیت هایی رو به رو بودیم بنابراین درصدد برآمدیم که با تکمیل جزیره نگین این بندر را به شبکه ریلی متصل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث این خط هم از نظر مسافری و هم باری مطلوب است، گفت: با اجرای این طرح سوانح رانندگی و مصرف سوخت کاهش می یابد و شبکه ریلی گسترش خواهد یافت.
آخوندی با اشاره به اینکه پروژه راهآهن شیراز – بوشهر با حضور شرکت خصوصی ایرانی با همراهی شرکت چینی انجام میشود، گفت: یکی از مشکلات ما در استفاده از تامین مالی خارجی (فاینانس) برای پروژهها، تامین سهم ۱۵ درصدی آنها توسط طرف ایرانی بود که با همراهی مجلس در بودجه سال آینده این مشکل نیز برطرف و مقرر شد این میزان از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین شود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=114658
false
true