×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
فرصت‌های همکاری انرژی ایران با چین و روسیه توسعه می‌یابد

معاون وزیر نفت با بیان این که مذاکرات خوبی هم اکنون با طرف‌های چینی و روسی در دستور کار است، گفت: کمیسیون مشترک ایران و روس فرصت‌های همکاری دوطرف را بررسی می کند.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزریر نفت با اشاره به ریاست وزیر نفت در کمیسیون مشترک ایران و روس در یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه گفت: تا پیش از این، ریاست کمیسیون مشترک با وزیر امور خارجه بود و حضور وزیر نفت با توجه به ظرفیت‌های فراوان دو طرف در حوزه نفت و گاز، نشان می‌دهد فرصت خوبی برای پیش برد دیپلماسی انرژی فراهم شده است.

منصور معظمی فعال کردن دیپلماسی انرژی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این حوزه را ضروری اعلام و تصریح کرد: هم اکنون، مذاکرات خوبی با چینی‌ها و روس‌ها در دستور کار داریم و کمیسیون مشترک ایران و روس نیز در حال بررسی فرصت‌های همکاری دوطرف است.

افزایش توان صادراتی، قدرت چانه زنی کشور را افزایش می دهد

وی با اشاره به حضور روس‌ها در اوکراین و رویکرد آنها در مقابله با اتحادیه اروپا گفت: بی تردید افزایش توان صادراتی کشور در حوزه انرژی، بالا بردن ظرفیت تولید و حرکت به سمت صادرات فرآورده به جای خام فروشی، قدرت چانه زنی ما را در صحنه بین المللی افزایش می دهد و سبب می شود گروه ۵+١ نیز رفتار متفاوت تری در قبال ایران داشته باشد.

معظمی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها علیه ایران، با بیان این که تحریم به معنای جنگ تمام عیار اقتصادی است و تحریم کنندگان می خواهند ما را به زمین بزنند، تصریح کرد: ما پشت سد تحریم نمی مانیم، تحریم‌ها را دور می زنیم و از هر روشی برای شکست تحریمها استفاده خواهیم کرد.

پیشبرد اهداف دیپلماسی انرژی، همگام با سیاست‌های دیپلماسی دولت

وی دیپلماسی را هنر استفاده از ظرافت‌ها دانست و گفت: خوشبختانه در دولت فعلی، برای بهره مندی از ظرفیت‌های دیپلماسی انرژی، وقت کافی گذاشته شده و وزیر امور خارجه، جهادگری است که سکان دیپلماسی ایران را به خوبی در دست گرفته است و هدایت می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سربازان امروز حوزه دیپلماسی، مسئولیت سنگینی بر عهده دارند، ادامه داد: وزارت نفت نیز هماهنگ با این سیاست‌ها، فعالیت‌ها و دیپلماسی خود را در حوزه انرژی پیش می برد.

وی حضور قدرتمند عربستان را در بازار بین المللی انرژی، نتیجه توان بالای تولید و صادرات نفت این کشور دانست و گفت: بها ندادن به این ظرفیت‌ها، کشور را آسیب پذیر می کند.

تنازعات سیاسی در خاورمیانه طبیعی است

معظمی با اشاره به وضع ذخایر تولید و مصرف نفت و گاز در جهان و راهبردهای آتی صنعت نفت ایران گفت: کمتر از ۵٠ درصد از مجموع هزار و ۶۶٨ میلیارد بشکه ذخایر نفت جهان، در اختیار خاورمیانه است و در چنین شرایطی، ظهور پدیده هایی نظیر داعش و تنازعات سیاسی در خاورمیانه طبیعی است.

وی یادآور شد: تا زمانی که خاورمیانه، مرکز ثقل انرژی در جهان است، تنازعات سیاسی در این منطقه ادامه پیدا می کند، چراکه مصرف کنندگان عمده نفت در جهان، به دنبال نفت ارزان و امن هستند.

معاون وزیر نفت با بیان این که در دنیای امروز، بازار مصرف کننده نسبت به بازار تولیدکننده، نقش موثرتری ایفا می کند، ادامه داد: در این شرایط، معادلات اقتصادی متفاوت تری رقم می خورد و بررسی بخش انرژی در حوزه بین الملل و سیاستهای دولتها و مصرف کنندگان عمده انرژی در جهان نشان می دهد، مصرف کنندگان در تلاش هستند به تدریج اتکای خود را به منابع انرژی خاورمیانه کاهش دهند.

معظمی با اشاره به تلاش برخی کشورها نظیر آمریکا برای دستیابی به ذخایر نفت و گاز نامتعارف در این راستا، تاکید کرد: البته بدیهی است خاورمیانه، نقش استراتژیک خود را در بازار انرژی جهان از دست نخواهد داد، اما این نقش پررنگ تر نیز نخواهد شد.

بررسی مستمر طرح‌های پارس جنوبی و غرب کارون در جلسات هفتگی

وی با بیان اینکه برآنیم در حوزه نفت و گاز به ثبات و پایداری دست یابیم، گفت: از هم اکنون در حال برنامه ریزی برای تامین گاز در زمستان هستیم و به این منظور، جلسه های هفتگی بررسی طرحهای صنعت نفت با اولویت پیگیری فعالیتها در میدان گازی پارس جنوبی و میدانهای مشترک غرب کارون با حضور وزیر نفت برگزار می شود.

معظمی با تاکید مجدد بر افزایش ١٠٠ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور تا پایان امسال تصریح کرد: از اواسط سال آینده و بر اساس قراردادهای منعقد شده، صادرات گاز به عراق و عمان در دستور کار قرار می گیرد.

اقتصاد مقاومتی و بند “ق”، فصلهای نوینی در صنعت نفت

وی به مباحث اقتصاد مقاومتی و بند “ق” تبصره ٢ بودجه کل کشور به عنوان فصلهای نوینی اشاره کرد که امکان بهره مندی از ظرفیتهای مطلوبی را برای صنعت نفت فراهم کرده است.

این مقام مسئول، یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی را خروج از اقتصاد تک محصولی دانست و گفت: متنوع سازی سبد انرژی و افزایش صادرات در راستای تحقق این هدف راهگشاست.

معظمی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ٧٠ میلیارد دلار طرح در قالب بند “ق” تعریف و به شورای اقتصاد ارائه شده است، ادامه داد: این امر، آغاز حرکتی جدی در صنعت نفت است که علاوه بر مدیریت مصرف انرژی در کشور، به توسعه سامانه حمل و نقل و افزایش ذخیره انرژی می انجامد.

خصوصی‌ها در فضای اقتصادی شفاف به میدان می آیند

وی با بیان اینکه ظرفیت پالایشی کشور طی سه تا چهار سال آینده به سه میلیون بشکه در روز می رسد، اظهار کرد: تاکنون برای پروژه احداث ٨ پالایشگاه در سیراف، ۵۴ متقاضی اعلام آمادگی کرده اند که این میزان حضور بخش خصوصی نشان می دهد، اگر اقتصاد آماده و شفافیت کافی در میان باشد، شرکتهای خصوصی و سرمایه گذاران به میدان می آیند.

معظمی گفت: بنابراین ظهور پدیده هایی مانند بابک زنجانی، نتیجه دور زدن مقررات و زیرپاگذاشتن چارچوبها بوده است.

وی افزود: همچنین به طور قطع، فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال آینده به بهره برداری می رسد و واردات بنزین نیز تنها برای امسال و نهایتا سال آینده ادامه می یابد.

منطق و اقتصاد حکم می کرد تولید بنزین در پتروشیمی متوقف شود

معاون وزیر نفت به مباحث مطرح شده در باره واردات بنزین و توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها اشاره و تصریح کرد: بنزین تولیدی پتروشیمیها نه تنها به درد سلامت مردم نمی خورد، بلکه توجیه اقتصادی نیز نداشت و منطق و اقتصاد حکم می کرد این فرایند در پتروشیمی ها متوقف شود.

این مقام مسئول، افزایش ٨,٢ درصدی میزان صادرات نفت نسبت به برنامه مصوب را در پنج ماه ابتدای امسال، افزایش تولید گاز و افزایش پنج درصدی تولیدات پتروشیمی را نسبت به سال گذشته مورد اشاره قرار داد و افزود: دنیای استکبار می خواهد پشت ایران را به زمین بزند و ما نیز باید تلاش کنیم ضربه فنی نشویم.

معظمی یادآور شد: همچنین بر اساس برنامه ریزی انجام شده، ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی طی سه تا چهار سال آینده به ۵,٧ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در سال جاری، مشکلات سوخت رسانی سال گذشته تکرار نمی شود، ادامه داد: بزودی برنامه میزان مصرف سوخت به صنایع ابلاغ می شود.

معاون وزیر نفت گفت: زمستان سال گذشته، نفس کشیدن بسیار سخت بود، چراکه سوخت مایع به نیروگاه ها تحویل می دادیم، مسلم است که جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع، آلودگیهای کمتری به همراه دارد.

مدیریت بهینه مصرف انرژی، استراتژی اصلی وزارت نفت

معظمی با اشاره به شدت بالای مصرف انرژی در ایران و اسراف فراوان به ویژه در حوزه انرژی در کشور گفت: مدیریت بهینه مصرف انرژی، از اولویت‌ها و استراتژی‌های اصلی وزارت نفت است.

معاون وزیر نفت به برنامه این وزارتخانه برای افزایش سطح گازرسانی به ٩٧ درصد کل کشور طی سه تا چهار سال آینده خبر داد و گفت: وزارت نفت، طرح‌های بسیار دیگری در حوزه مدیریت مصرف انرژی تدوین کرده است که مردم در آینده از نتایج این طرح‌ها منتفع خواهند شد.

وی گفت: مسئولیت اصلی وزارت نفت در حوزه اقتصادی است و باید به گونه ای فعالیت کنیم که با بهره گیری از پتانسیلها، درآمد سرانه را در کشور افزایش دهیم.

به گفته معظمی، وظیفه نهادهای اقتصادی تولید ثروت است، چراکه تولید ثروت به افزایش GDP (تولید ناخالص داخلی) و افزایش GDP نیز به افزایش درآمد سرانه، رفاه اجتماعی و کاهش ناهنجاریها در جامعه منجر می شود.

وی در باره قراردادهای جدید نفتی گفت: این مدلهای قراردادی با بهره مندی از تیمی متشکل از افراد خبره و متخصص در این امر تدوین شد و در آینده در کنفرانسی بین المللی تشریح می شود.

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches