true
اقتصادتهران: حضور ایران در سازمان همکاریهای شانگهای فرصتی برای اقتصاد ایران و بهتبع آن صنایع خودروسازی و قطعهسازی و گام نخست برای توسعه صادرات در این حوزه است.
به گزارش اقتصادتهران، سازمان همکاری های شانگهای سازمانی میاندولتی است که با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه «شانگهای ۵» پا به عرصه ظهور گذاشت.
در سال ۲۰۰۱ با پذیرش عضویت ازبکستان و رسیدن تعداد اعضا به ۶ کشور ارتقاء و نام آن نیز به سازمان همکاری شانگهای تغییر کرد. هند و پاکستان نیز از تابستان ۲۰۱۶ به عضویت کامل این سازمان درآمدند. مغولستان، افغانستان و بلاروس عضو ناظر این سازمان هستند. ایران نیز در ماه گذشته به عضویت دایمی این سازمان پذیرفته شد.
عضویت در سازمانهای منطقهای در شرایطی که آمریکا پیگیر سیاستهای یکجانبهگرایانه خود است، به ایران این فرصت را میدهد که با صدای بلندتری سیاست چندجانبه گرایی را دنبال کند و با مشارکت کشورهایی مانند روسیه و چین سیاست مقتدرتری برای مقابله با یکجانبه گرایی در پیش بگیرد. این موفقیت دیپلماتیک در زمانی به دست آمده است که آمریکا سعی دارد با تحریمهای خود ایران را منزوی کند.
در این زمینه، حضور ایران در پیمان شانگهای و تاثیرگذاری آن بر صنایع خودروسازی و قطعه سازی کشورمان، با دو تن از کارشناسان صنعت خودرو و قطعه به گفتوگو نشستیم که در ادامه میخوانید.
الزام حضور در پیمانهای بینالمللی برای صنعت خودرو
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: صنعت خودرو بسیار بزرگ است و در جهان امروزی اگر کشورها در پیمانهای جهانی حاضر نباشند جایگاهی در بازار ندارند؛ بر این اساس ورود به پیمان شانگهای برای ایران یک الزام بود.
وی بیانداشت: در سالهای گذشته یکی از مشکلات ما بهخصوص در موضوع صادرات به دلیل عدمحضور در پیمانهای اینچنینی بود، زیرا خودرو کالایی است که بهشدت تحت کنترل این پیمانها است و اگر در چنین پیمانهایی عضو نباشیم به هیچ عنوان اجازه صادرات نخواهیم یافت.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=224517
false
true