اقتصادتهران: عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: اگر فعالان حوزه تجارت فنآوری با نیازهای بازار عراق آشنا شوند، فرصتهای زیادی برای سرمایهگذاری و تجارت در این بازار برای فعالان ایرانی وجود دارد.
به گزارش اقتصادتهران به نقل از فدراسیون فاوا، «سید حمید حسینی» با اعلام این خبر افزود: رشد بازار فنآوری اطلاعات و کسب و کارهای نوپا در کشورهای توسعهیافته دنیا با توجه به رشد آموزش و افزایش سهم فارغالتحصیلان دانشگاهها، علاوه بر تاثیرپذیری از اقتصادهای پیشرو، کم و بیش در حال رواج است. عراق هم از این رویه مستثنی نیست.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تصریح کرد: جمعیت عراق بسیار جوان است و متوسط سن جمعیت این کشور نزدیک به ۲۰ سال است. گوشیهای تلفن هوشمند و دستگاههای موبایل هم در این کشور بسیار رواج پیدا کردهاست.
حسینی گفت: برآورد میشود که نزدیک به ۴۰ میلیون خط تلفن همراه در عراق فعال باشد که غالب آنها تلفنهای هوشمند هستند. اکنون تقریباً به طور قطعی میتوان گفت که چیزی به نام تلفن ثابت دیگر در عراق کاربردی ندارد.
شبکههای اجتماعی در حال حاضر ابزار اصلی تجارت دیجیتال عراق هستند
دبیرکل پیشین اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تأکید کرد: استفاده از ابزار دیجیتال، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در عراق بسیار پررنگ است. شیوع کرونا هم مزید بر علت شدهاست تا عراقیها بیش از گذشته به تجارت الکترونیک روی بیاورند.
حسینی گفت: شهروندان عراقی به ویژه جوانان، مانند بسیاری دیگر از کشورهای عربی منطقه نسبت به کاربری شبکههای اجتماعی آنلاین بسیار علاقمند بودند. علیرغم رواج شبکههای مجازی و اجتماعی در عراق، کاربرد نرمافزارها و اپهای بومی و کاربردی داخلی در این کشور بسیار ناچیز بود.
این فعال تجاری با اشاره به ارزیابیهای مصرف اینترنت در عراق گفت: پهنای باندی که عراقیها استفاده میکنند بر اساس یک مطالعه جدید تا بیش از ۷۰ درصد صرف وبسایت یوتیوب میشود. ۱۵-۱۶ درصد از پهنای باند هم صرف استفاده از فیسبوک میشود. کلاً استفاده از وبسایتها و اپهای موبایل کاربردی یا حتی ایمیل چندان در عراق رایج نیست.
وی ادامه داد: بیشتر کاربران اینترنت در عراق دنبال محتوای تصویری در اینترنت هستند و به جای ابزارهای ویژه ارتباطی مانند ایمیل، از فیسبوک یا اینستاگرام استفاده میکنند. خیلی از خدمات تبلیغات و سفارش خرید هم در عراق از طریق همین شبکههای اجتماعی به ویژه فیسبوک انجام میشود.
سید حمید حسینی اظهار داشت: البته همین استفاده کاربران عراقی از شبکههای اجتماعی هم مزایایی دارد. برای مثال فعالان اقتصادی و تجار عراقی به شکل مستمر و دائم از خدمات شبکه اجتماعی حرفهای لینکدین بهرهمند میشوند. هر چند در ایران استفاده از این شبکه اجتماعی حرفهای چندان رایج نیست، اما تجار و فعالان اقتصادی ایرانی میتوانند به سادگی با استفاده از این شبکه اجتماعی با تجار و مدیران شناخته شده عراقی ارتباط برقرار کنند.