×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
غول‌های خودروسازی کشور در ساخت محصولات استاندارد درجا می زنند

دو خودروساز بزرگ ایران که از آنان به عنوان غول‌های خودروسازی کشور یاد می شود، در تولید خودروهایی با گرید انرژی بالا موفق نبوده اند و حتی رتبه انرژی بسیاری از تولیدات آنها از G فراتر نرفته است.

در جریان بررسی رتبه انرژی خودروهای تولیدی کشور که بر اساس آخرین آمار رسمی اعلامی از سوی سازمان ملی استاندارد به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مشخص شد که رتبه انرژی هیچ یک از خودورهای تولیدی ایران خودرو و سایپا گرید انرژی A و B و C ندارند و رتبه انرژی خودورهایی مانند، سمند (TU۵)، سمند سورن (XU٧)، پژو پارس (XU٧) و پژو ۴٠۵ (XU٧) از محصولات ایران خودرو و خودروی جدید S٣٠٠ تولیدی سایپا در مدلهای (۴A٩١S) و (۴A٩٢S) از G فراتر نرفته است و این خودروها امکان مصرف سوختی کمتر از ٧,۴ لیتر (در ١٠٠ کیلومتر) را در چرخه ترکیبی ندارند.

پاسخ به سوالاتی نظیر این که با وجود تدوین استانداردهای بخش حمل و نقل و بازنگری مستمر آنها، چرا همچنان خودروهای تولید داخل، رتبه های مصرف انرژی نه چندان مطلوب را یدک می کشند.

ناصر اسماعیل زاده، مدیر بهینه سازی انرژی در این باره معتقد است: مدیریت بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، استاندارد خودروهای بنزینی را تحت عنوان “خودروهای بنزینی- تعیین معیار مصرف سوخت و دستورعمل برچسب انرژی” تدوین کرد که این استاندارد در آبان ماه سال ٨٢ به تصویب رسید و در مهرماه سال ٨٣ برای اجرا ابلاغ شد. استاندارد خودروهای دوگانه سوز نیز با عنوان “خودروهای دوگانه سوز- تعیین معیار مصرف سوخت و دستورعمل برچسب انرژی” در بهمن ماه سال ٩٠ تصویب و در مهرماه سال ٩١ برای اجرا ابلاغ شد که از فروردین ماه سال گذشته تاکنون درحال اجراست.

همچنین استاندارد “موتورهای دیزلی خودروهای سنگین و نیمه سنگین و ماشین آلات راهسازی، ساختمانی، معدنی و کشاورزی- تعیین معیار مصرف سوخت و دستورالعمل برچسب انرژی” به دنبال ابلاغ در شهریورماه سال ٨۴، از فروردین ماه سال ٨۵ اجرایی شده است. استاندارد موتورسیکلتها نیز اسفند ٨٢ به تصویب رسید و از مهرماه ٨٣ در کشور به اجرا درآمد. البته این استانداردها بازنگری شد.

وی در مورد بازنگری آن ها می گوید: به جز استاندارد خودروهای دوگانه سوز، سه استاندارد دیگر بازنگری شده اند. به طور نمونه، استاندارد موتورسیکلتها تاکنون سه بار در سالهای ٨۴، ٨٧ و ٨٩ بازنگری شده است یا استاندارد خودروهای بنزینی، ٢ بار در سالهای ٨۵ و ٨٩ و استاندارد موتورهای دیزلی خودروهای سنگین و نیمه سنگین هم در یکبار در سال ٨٧ بازنگری شد.

وی در این رابطه به شانا گفت: بر اساس قانون، مسئول مستقیم اجرای استانداردها، سازمان ملی استاندارد است و اجرا نشدن استانداردها در وهله نخست از همکاری نکردن خودروسازان با این سازمان و سپس از نداشتن نظارت دقیق و کامل سازمان استاندارد بر اجرای استانداردها نشات می گیرد. شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تاکنون برای مشخص شدن وضعیت اجرای استانداردهای ملی مصرف سوخت در بخش حمل و نقل، چندین نامه به سازمان ملی استاندارد ارسال کرده که متاسفانه با وجود پیگیریهای متعدد، پاسخی دریافت نشده است. البته در جلسه هایی که بتازگی با سازمان ملی استاندارد داشتیم، اعلام شده است که این استانداردها در حال اجراست ولی به صورت رسمی پاسخی دریافت نکرده ایم.

مدیر بهینه سازی انرژی در خصوص این که گفته می شود این استانداردها سخت گیرانه است یا خیر؟، تصریح کرد: وظیفه خودروسازان، تولید خودروهایی با تکنولوژی بالاتر و مصرف سوخت پایینتر است که این الزام باید با ماهیت استاندارد و معیارهای آن همخوانی داشته باشد، بطوریکه بتوان با گذر زمان و در تطابق با استاندارد به این هدف دست یافت. متاسفانه با وجود این که استانداردهای مصرف سوخت، روند رو به رشد خود را در طول زمان طی کرده است، اما خودروسازان همچنان خودروهایی با تکنولوژی و مصرف سوخت ثابت تولید می کنند و از این نظر با شرایط استاندارد فاصله دارند. اختلاف میان مصرف واقعی سوخت محصولات تولیدی با استانداردهای موجود و درجا زدن مکرر خودروسازان در ارتقای رتبه مصرف انرژی طی سالیان گذشته، سبب شده است آنها همواره لغت سختگیرانه را به استاندارد اطلاق کنند.

زمزمه‌ منتفی شدن احداث قطب سوم خودروسازی در ایران

این در حالی است که چندی پیش، اکبر ترکان، معاون رئیس جمهور از راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی ایران در چابهار خبرداده و رایزنی با برخی خارجی‌ها برای احداث آن را نیز آغاز کرده است، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت به سرانجام رسیدن این پروژه را تقریبا منتفی شده می‌خواند و می‌گوید که راه‌اندازی آن شدنی نیست، چراکه زمان زیادی می‌طلبد و باید هزینه بسیاری برای آن داد؛ بنابراین به نظر می رسد که همچنان قرار است دو غول خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا، بدون هیچ رقیبی به کار خود ادامه دهند.

بعد از رفت و آمدهای قطری‌ها به ایران بود که در کنار توافقاتی که در راستای توسعه تجارت ایران با سایر کشورها صورت گرفت، خبری هم از سوی اکبر ترکان، معاون رئیس جمهور و رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است قطب سوم خودروسازی ایران در چابهار راه اندازی شود.

البته آن روزها و حتی بعد از آن نیز، هیچ گاه جزئیاتی از اینکه این قطب سوم خودروسازی قرار است چگونه شکل گیرد و چه دستاوردهایی برای کشور و به خصوص مصرف کنندگان ایرانی که این روزها چالش های زیادی با موضوع کیفیت خودرو دارند، داشته باشد، منتشر نشد و هنوز هم مشخص نیست که این قطب سوم خودروسازی که قرار بود با مشارکت خارجی ها در ایران راه اندازی شود، در چه مرحله ای است و آیا از کشورهای خودروساز دنیا، سیگنال هایی برای مشارکت با ایران نشان داده شده است یا خیر.

آنگونه که ترکان می‌گوید قرار نیست دولت در راه اندازی این قطب سوم مشارکتی داشته باشد، بلکه قرار است بخش خصوصی خود وارد مذاکره شده و کار را پیش برد، این در حالی است که او می‌گوید که البته از خودروسازان داخلی قرار نیست استفاده شود و بلکه قرار است خارجی ها بیشترین سهم را در راه اندازی این قطب سوم داشته باشند، تا تولیدات رقابتی وارد بازار شده و همین قطب سوم، بتواند شرایط کیفی خودروهای داخلی را نیز بهبود بخشد.

این گفته های ترکان در حالی ابراز می شود که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرده است که دولت مصوبه ای برای راه اندازی قطب سوم نداشته و بیشترین بحثی که در این میان مطرح شده، اظهارنظرهای شخصی بوده است، در حالیکه پیش از این ترکان اعلام کرده بود که رئیس جمهور موافق با راه اندازی قطب سوم خودروسازی است و بنابراین وی مامور شده تا شرایط راه اندازی این قطب خودروسازی را در یکی از مناطق آزاد فراهم کند.

نعمت زاده در گفتگویی که به تازگی داشته است، اعلام کرده که دولت راجع به راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی صحبت نکرده و البته تصمیمی هم نگرفته است. بلکه مسئولان مختلف، صحبت‌هایی کرده‌اند و علاقمندند امکاناتی ایجاد کنند که در کشور این برنامه‌ها تحقق پیدا کند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches