×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
عملیات بیابان زدائی در بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی بیابانی جنوب غرب پایتخت

اقتصادتهران: سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: با هدف مقابله با فرسایش بادی و مهار و کنترل گرد و غبار و ریزگردها تاکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی بیابانی منطقه اخترآباد شهرستان ملارد واقع در جنوب غرب پایتخت زیر پوشش عملیات بیابان زدائی قرار گرفته است.

سید علی عظیمی شامگاه یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: منطقه اخترآباد ملارد به عنوان یکی از کانون های اصلی فرسایش بادی و تولید گرد و غبار و ریزگرد سبب شده بود تا بسیاری از ساکنان روستاهای منطقه و جوامع محلی به مکان های دیگر مهاجرت کنند که در سال های اخیر در سایه اقدامات بیابان زدائی شاهد بازگشت زندگی به این منطقه هستیم.

وی تصریح کرد: برای تثبیت شن های روان و کنترل فرسایش بادی و همچنین احیای مراتع تخریب شده اقدامات بیابان زدائی در قالب عملیات بیولوژیکی و با کاشت گونه های مقاوم به شرایط بیابانی از قبیل گونه بوته ای آتریپلکس و گونه درختچه ای تاغ به مرحله اجرا درآمده است.

عظیمی خاطرنشان کرد: با کاشت این گونه ها علاوه بر حفظ خاک و جلوگیری از حرکت شن های روان و کاهش خیزش گرد و غبار و آلودگی هوا، زمینه مناسب برای ترسیب کربن و تقویت پوشش گیاهی منطقه فراهم شده و همچنین در تعلیف دام های منطقه نیز تأثیر بسزائی داشته است.

وی با بیان اینکه پدیده بیابان زائی تهدیدی جدی هم برای سلامتی جوامع محلی و هم برای تولید و اشتغال به شمار می آید، به عوامل ایجاد این پدیده اشاره کرد و گفت: در ایجاد این پدیده عوامل طبیعی و انسانی دخالت دارند که در مورد عوامل طبیعی می توان به تغییرات اقلیمی، خشکسالی و… اشاره کرد و عواملی همچون چرای بی رویه توسط دام و تخریب مراتع، بهره برداری غیر اصولی از منابع آبی و… از جمله مهمترین عوامل انسانی در بوجود آمدن این پدیده است.

با هدف مقابله با پدیده بیابانزائی و کاهش آثار زیانبار گرد و غبار قرار است در طول برنامه ششم توسعه ۴۳ هزار و ۷۹۱ هکتار عملیات بیابانزدائی در قالب پروژه های نهالکاری ، مدیریت روان آب توأم با بذرکاری ، مدیریت جنگل دست کاشت مناطق بیابانی و مراقبت و آبیاری در شهرستان های ملارد ، ورامین و ری به مرحله اجرا درآید که امسال عملیات بیابان زدائی در سطح ۴ هزار و ۹۹۷ هکتار اجرائی می شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches