×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
عملکرد وزارت راه و شهرسازی به روایت معاون وزیر راه

اقتصادتهران: پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سابقه کوتاهی از عملکرد شورای عالی معماری و شهرسازی، اظهار کرد: شورای عالی شهرسازی در سال ۱۳۴۳ در وزارت آبادانی و مسکن تشکیل شد، اما در آن زمان رسمیت چندانی نداشته است. وی افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری بر اساس قانون تاسیس، ۱۶ عضو داشت که نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های مختلفی عضو این شورا بودند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر با اشاره به اینکه در حال حاضر نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه ها در شورای عالی شهرسازی و معماری از جمله وزارت دفاع، وزارت نیرو، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، سازمان محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی و … عضویت دارند، گفت: طرح هایی که در شورا مطرح می شود با هماهنگی این دستگاه ها صورت می گیرد.

حناچی تصریح کرد: در شورای عالی، مسایل کلی شهرسازی مانند طرح های جامع، معیارها، ضوابط و آیین نامه های شهرسازی مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، اصلی ترین وظیفه ی ما فعالیت به عنوان دبیرخانه ی شورای عالی شهرسازی و معماری است افزود: به عبارتی، معمولا اقداماتی که در معاونت معماری و شهرسازی صورت می گیرد، فعالیت هایی است که برای تصمیم گیری به شورای عالی منتهی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: وظیفه تعریف سلسه مراتب طرح‌های شهری، ماموریت شهرها، برنامه‌ریزی درازمدت برای شهرهای کشور و تهیه طرح‌هایی براساس پتانسیل‌ها وظرفیت‌های منطقه‌ای، از جمله وظایف وزارت راه و شهرسازی است.

حناچی با بیان این‌که از طریق مطالعه، اقداماتی صورت می گیرد و سفارش‌هایی به بخش خصوصی و مهندسین مشاور داده می شود، تصریح کرد:‌ مراحل تصویب طرح ها در بدنه کارشناسی کارگروه تخصصی و شورای برنامه ریزی استان‌ها و همچنین بدنه کارشناسی وزارت راه و شهرسازی طی می شود و نهایتا به شورای عالی شهرسازی و معماری می‌آید تا تصویب و بعد ابلاغ شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: طرح هایی که ابلاغ می شوند به عنوان سندی قابل قبول در نظام مدیریت شهری و نظام قضایی تلقی می شوند، به‌طور کلی در کل کشور مصوبات و آرای شورای عالی شهرسازی و معماری نافذ است.

وی با بیان این‌که اهداف اصلی و اولیه شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب سیاست‌های عمومی شهرسازی، جلوگیری از گسترش بی رویه شهرها و تهیه نقشه جامع برای شهرها بوده است، افزود: به عنوان مثال اهم فعالیت‌های این شورا تا قبل از قانون تاسیس شورای عالی، ۲۰ مصوبه در سال های ۵۰ تا ۵۱ بوده و یا در دهه ی ۴۰ حدود ۷۹ مصوبه مطرح شده که نسل اول طرح های جامع شهری کلانشهرها مانند اصفهان و تهران در همین دوره‌ها شکل گرفته است.

حناچی در ادامه گفت:‌ در دل قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری تشکیل دبیرخانه شورای عالی معماری شهرسازی مطرح شد و ماموریت هایی برای این شورا تدوین شد و ترکیب شورای عالی هم در آن زمان تا حدودی مشخص شد.

معاون معماری و شهرسازی آخوندی با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی و معماری در این دوره در شرایطی کار خود را آغاز کرد که بخشی از وظایف حاکمیتی در این حوزه عملا تعطیل شده بود، تصریح کرد: تلاش های زیادی برای تامین اعتبار و فعال کردن مجدد طرح‌ها لازم بوده است.

وی تاکید کرد: در دولت قبل، ما در شرایطی آغاز به کار کردیم که وزارت راه و شهرسازی تبدیل به وزارت مسکن مهر شده بود، و وظایف حاکمیتی این حوزه که باید از طریق دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری تعقیب می شد، مورد غفلت واقع شده بود.

 

 

 

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches