×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
عرضه ۴٫۴تن نایلکس با پایه گیاهی در میادین میوه و تره بار پایتخت

در مراسم روز بدون نایلکس تولید نایلکس توسط ۵۰۰ کارخانه، توزیع کیسه های پارچه ای توسط شهرداری تهران به دستور شورای شهر در برنامه پنج ساله دوم و عرضه ۴٫۴ تن نایکلس های پایه گیاهی در میادین میوه و تره بار مواردی بود که مطرح شد.

مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای شهروند در مراسم روز بدون نایلکس که در تره بار صادقیه برگزار شد، با اشاره به اینکه شرکت شهروند از سال۸۱ اقدام به توزیع لیوان های یک بار مصرف کاغذی کرده است، گفت: از سال ۸۸ ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر را عرضه و تمامی ظروف تجزیه ناپذیر را جمع آوری کردیم.

وی با بیان اینکه از اواسط سال۸۹ عرضه نایلکس های پایه گیاهی و تجزیه پذیر در فروشگاه ها آغاز شد، خاطرنشان کرد: این روند ادامه داشت به طوری که در انتهای سال ۹۰ کلیه نایلکس های پلاستیکی جمع آوری شده و نایلکس های تجزیه پذیر جایگزین شدند. از آن زمان به بعد توفیق داشتیم تا درهمه فروشگاه های زنجیره ای شهروند نایلکس های مورد استفاده، نایلکس های تجزیه پذیر باشند .

گودرزی اظهارکرد: ظروف تجزیه ناپذیر پلاستیکی ۴۰۰ سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شوند .

مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای شهروند با بیان اینکه در مناسبت های مختلف این فروشگاه اقدام به توزیع کیسه های پارچه ای می کند، اشاره کرد: این کیسه های پارچه ای گران هستند به طوری که در سال گذشته ۵ میلیون تومان هزینه نایلکس های تجزیه پذیر بوده است. این در حالی است که میزان مصرف ۶۰۰ تن در سال است. همچنین هزینه این کیسه های پلاستیکی و نایلکس های تجزیه پذیر را فروشگاه شهروند بر عهده دارد .

وی با بیان اینکه در برنامه پنج ساله دوم با کمک شورای شهر و شهرداری به مرور زمان کیسه های پارچه ای توزیع خواهند شد، گفت: به مناسبت ۲۱ تیرماه اقدامات خوبی از سوی فروشگاه زنجیره ای شهروند از طریق بنر و اطلاع رسانی در ۹ فروشگاه و ۲هزار کیسه پارچه ای انجام شده است.

در روز ۴٫۴ دهم تن نایکلس تجزیه پذیر توزیع می شود

به گزارش شهرنوشت، صفوی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه در راستای تغییر رویکرد، کاهش مصرف نایلکس های پولیمری و کم کردن آثار سوء آنها اقداماتی در سال های اخیر صورت گرفته است اظهارکرد: در این خصوص سازمان میادین با همکاری ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و فروشگاه شهروند براساس مصوبه شورای شهر از سال ۸۸ اقدامات خوبی را آغاز کرده است. به طوری که به صورت پایلوت نسبت به مصرف نایلون های تجزیه پذیر و سازگار با محیط زیست فعالیت هایی را شروع کرده ایم .

وی با بیان اینکه در سال ۹۰ توزیع نایلکس های تجزیه پذیر را به ۱۵ میدان میوه و تره بار گسترش داده ایم، اضافه کرد : در حال حاضر تمامی میادین و بازارهای میوه تره بار شهرداری تهران از نایلکس هایی با تولید پایه گیاهی و تجزیه پذیر استفاده می کنن.د به طوری که درحال حاضربه میزان ۴٫۴ دهم تن در طول یک روز از این نایلکس های پایه گیاهی و تجزیه پذیر در میادین استفاده شده و ۵۰ درصد نایلکس ها پایه گیاهی دارد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با اشاره به اینکه تاکنون سعی شده است تغییر الگوها با فعالیت فرهنگی و آموزش چهره به چهره با شهروندان و اطلاع رسانی صورت گیرد، تاکیدکرد: سعی کرده ایم در جهت کاهش مصرف این نایلکس های تجزیه ناپذیر تلاش کنیم. به طوری که امروز که مصادف با روز بدون نایلکس است ، ۷ هزار پاکت کاغذی و ۲ هزار کیسه پارچه ای برای جایگزینی نایلکس های پولیمری در نظر گرفته شده است.

شاعری:۵۰۰کارخانه در حال تولید نایلکس هستند

علی محمد شاعری رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه مواد پلاستیکی و نایلکس آثار سویی در سلامت انسان ها دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر متاسفانه از قاشق و چنگال پلاستیکی و موادی که با محیط زیست سازگار نیستند، استفاده می کنیم . کارخانه ای که تولید محصولات آلوده را در خط تولید خود دارد باید جریمه شود و آثار سوء زیست محیطی خود را بپردازد . چگونه است که خودروها به دلیل آزبست و سرب جریمه می شوند اما برای کارخانه هایی که به تولید نایلکس تجزیه ناپذیر اقدام می کنند جریمه ای درنظر گرفته نمی شود .

وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ کارخانه در حال تولید نایکلس هستند، ادامه داد: دولت باید مقرراتی را در این زمینه وضع کند و شهرداری تهران در این باره در دو محور فرهنگ سازی و استفاده از مواد جایگزین و سازگار با محیط زیست در این هفته نسبت به آموزش هفتاد هزار ساعت برای شهروندان اقدام کند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه در این هفته غرفه هایی را درمکان هایی همچون دربند ، درکه ، فرحزاد ، پارک نهج البلاغه و سرخه حصار ایجاد کرده ایم ، ادامه داد: در این غرفه ها نایکلس های سازگار با محیط زیست را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهیم داد و نسبت به آموزش مردم برای جایگزینی این کیسه ها با کیسه های تجزیه پذیر اقدام می کنیم .

وی با بیان اینکه اقدام دیگر شهرداری تهران اجرایی بوده و شهروند و میادین دراین خصوص فعالیت داشتند،گفت: در سالهای گذشته ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تن مصرف پلاستیک و نایلکس های پایه گیاهی بوده تا در مدت زمان کوتاهی در طبیعت تجزیه شوند .

رفیع: استفاده از نایلکس یکی از معضلات کلانشهرتهران است

به گزارش شهرنوشت، ابوالفضل رفیع ، مدیر آموزش های شهروندی معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در مراسم ۲۱ تیرماه که روز بدون نایلکس نام گذاری شده است، با بیان اینکه استفاده از نایکلس یکی از معضلات کلانشهر تهران است، اظهارکرد: ما در سبک زندگی و نیازهای روزانه خود از نایکلس استفاده می کنیم که این نایلکس ها برای محیط زیست مخرب هستند . پس باید استفاده از نایلکس را کاهش دهیم .

وی با بیان اینکه بهتر است به جای نایکلس از پاکت های پارچه ای شود، اظهارکرد: اگر در مواقعی مجبور به استفاده از نایلکس هستیم حداقل از نایکلس های سازگار با محیط زیست استفاده کنیم .

رفیع با اشاره به اینکه اقدامات آموزشی شامل اطلاع رسانی به شهروندان و برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی توسط مجموعه آموزش های شهروندی شهرداری تهران صورت گرفته است اظهارکرد: راهپیمایی نمادین کودکان و پاکسازی پارک های شهرتهران از نایکلس و همچنین برپایی ایستگاه های آموزشی و همکاری با مدارس از موضوعاتی بوده که در جهت فرهنگسازی در زمینه کاهش مصرف نایکلس داشته ایم .

 

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches