×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۰ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
طرح “توزیع موادمخدر دولتی” نیازمند بررسی علمی است

اقتصادتهران: سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به برخی حاشیه‌ها و همچنین درخواست‌ها در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی، در عین حال درباره نقش وزارت بهداشت در طرح توزیع مواد مخدر دولتی توضیحاتی را ارایه کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری درباره نقش وزارت بهداشت در طرح توزیع مواد مخدر دولتی، توضیح داد و گفت‌: دو موضوع توزیع مخدر و مسکن با هم تفاوت دارند. مقابله با مواد مخدر دو راهکار اصلی دارد؛ یکی از آنها مبتنی بر کاهش حذف عرضه مواد مخدر است و دیگری مبارزه با قاچاق آن است که هر دوی این موارد خارج از حوزه کاری وزارت بهداشت است. همچنین اگر کسی مبتلا به مصرف مواد مخدر باشد دو رویکرد پرهیز و ترک برای درمان او استفاده می‌شود. تقریبا در هیچ کشوری این دو رویکرد به صورت ۱۰۰ درصد موفقیت نداشته است.

وی ادامه‌ داد: در سیاست‌های کلی حوزه سلامت به سه رویکرد پرهیز، ترک و کاهش آسیب توجه زیادی شده است. در کاهش آسیب، فرد معتاد به مواد مخدر از کسی که ماده مخدر خطرناک تزریقی مصرف می‌کند به کسی تبدیل می‌شود که مخدر را به میزان و آسیب زایی کمتر و همچنین به روش غیر تزریقی استفاده می‌کند. در سیاست‌های کلی حوزه سلامت به این موضوع تاکید شده است در کشور ما نیز این اقدام سابقه‌ای چند دهه‌ای دارد.

حریرچی، کاهش آسیب مواد مخدر را باعث کاهش خشونت، رفتارهای پر خطر جنسی و افزایش بازگشت به کار در معتادان دانست و گفت‌: در مراکز کاهش آسیب که مبتنی بر درمان با متادون است، در حال‌ حاضر بیش از ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار دارند. علاوه بر کاهش رفتارهای پر خطر، شیوع بیماری‌های عفونی مانند ایدز، هپاتیت و بیماری‌های منتقله جنسی نیز کاهش می‌یابد. ممکن است طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبتنی بر کاهش آسیب باشد که باید مطابق با مستندات علمی تدوین شود. وقتی این طرح به مراحل تصویب می‌رسد نظرات کارشناسی از وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی گرفته و طرح اصلاح و تکمیل می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در خصوص توزیع برخی مسکن‌های خاص به بیماران نیز توضیح داد و گفت: گاهی بیماران در مراحلی از بیماری به صورت موقت یا دائمی باید از داروهای مسکن استفاده کنند. میزان مصرف این مسکن‌ها به صورت قانونی یکی از شاخص‌های بررسی وضعیت نظام بهداشتی و درمانی کشورها است. متاسفانه بیشتر مسکن های قوی ممکن است نقش تخدیری هم داشته باشند. اگر داروی مسکن در دسترس بیمار نباشد او یا باید درد بکشد و یا به بازار غیر قانونی مراجعه کند.

وی افزود: مواردی وجود دارد  که فرد به بیماری خاصی مانند سرطان مبتلا شده است و اگر مسکن برای او فراهم نشود باید درد بکشد یا این که به بازارهای غیر قانونی رجوع کند. این موضوع نباید با توزیع مواد مخدر یکسان در نظر گرفته شود. توزیع این مسکن های خاص تنها با نظر پزشک معتمد و در داروخانه‌های خاص صورت می‌گیرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches