×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
ضرورت صرفه جویی برای جلوگیری از بحران کم آبی

اقتصادتهران: سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: وضعیت منابع آبی استان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه شده و صرفه‌جویی برای جلوگیری از بروز بحران کم آبی ضروری است.

منصور ستوده روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مجموع ذخیره سدهای استان همدان به ۶۲ میلیون و ۸۲۰ هزار مترمکعب کاهش یافته است، افزود: هم اینک سد سرابی تویسرکان ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب، سد کلان ملایر ۳۸ میلیون مترمکعب و سد اکباتان همدان ۱۸ میلیون و ۱۲۰ هزار مترمکعب ذخیره آبی دارد.

وی با بیان اینکه سد اکباتان همدان با کاهش ذخیره آبی نسبت به ماه‌های گذشته مواجه شده است، افزود: حجم سد اکباتان در حال حاضر به ۱۸ میلیون و ۱۲۰ هزار مترمکعب کاهش یافته و ۵۴ درصد از ذخیره سد پر شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه سد اکباتان سال آبی گذشته سرریز شد، عنوان کرد: در حال حاضر میزان ورودی سد اکباتان به صفر رسیده و میزان خروجی یک هزار و ۱۶۰ لیتر در ثانیه است.

ستوده با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی تاکنون، آبی وارد سد اکباتان همدان نشده است، بیان کرد: وضعیت منابع آبی استان همدان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه است که انتظار می‌رود صرفه‌جویی لازم برای جلوگیری از بروز بحران توسط مردم انجام شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ورودی سد سرابی تویسرکان صفر است، گفت: سد سرابی تویسرکان ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب ذخیره داشت و میزان خروجی از آن ۷۵ لیتر در ثانیه بود و پکیچ تصفیه‌خانه برای تامین بخشی از آب شهرستان تویسرکان در کنار این سد ایجاد شده است.

ستوده حجم سد کلان ملایر را ۳۸ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: میزان ورود آب به سد کلان ملایر ۱۱۵ لیتر در ثانیه بود اما هیچ خروج آبی در این زمینه نبوده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه میزان بارش سال آبی گذشته در همدان بی‌نظیر بود و در ۲۰ سال گذشته چنین بارشی رخ نداده است، گفت: به طور متوسط سالانه ۶ میلیارد و ۳۸۸ میلیون مترمکعب حجم نزولات جوی استان همدان است، اما با ۶۷ درصد تبخیر در استان همدان مواجه هستیم.

وی حجم آب در دسترس استان همدان پس از تبخیر را ۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدیدپذیر یک هزار و ۹۴۸ میلیارد مترمکعب و سهم آب‌های سطحی ۷۴۰ میلیون مترمکعب است.

ستوده با اشاره به اینکه همدان از ذخایر آبی مناسبی برخوردار است ولی باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد، عنوان کرد: تلاش بر این است تا برای پاییز امسال ذخیره مناسبی را در سدهای استان همدان نگه‌داریم تا دچار مشکل نشویم.

وی اظهار کرد: حجم سدهای استان همدان ۶۶ میلیون مترمکعب است و مشکلی در تامین آب شرب استان همدان وجود ندارد اما رعایت الگوی مصرف باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: در سال آبی ۹۵-۹۶ حدود ۴۰۶ میلیمتر بارش برف و باران در سطح استان همدان رخ داد و خوشبختانه وضعیت ذخایر آبی همدان با این بارش‌ها بهبود یافته است.

وی افزود: سال آبی گذشته، ۴۶۷ میلی‌متر بارندگی در سطح استان همدان رخ داد که این رقم سال ماقبل آن ۳۰۲ میلیمتر و در متوسط بلندمدت ۳۳۰ میلی‌متر بوده است.

۷۵۲۳/۲۰۹۰

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches