true

اقتصادتهران: سازمانها و شرکتها در زمینه روابط عمومی مجموعهای از وظایف را برعهده دارند که شامل؛ اطلاع رسانی و ارتباط با رسانهها، انتشارات، تشریفات، همایش، نمایشگاه و مراسم، تبلیغات و برندینگ، افکار سنجی و … است که با به کارگیری افراد متخصص در درون یا بیرون از سازمان، این فنون حرفهای در خدمت سازمان قرار میگیرد.
اگر بخواهیم تصویری دقیق و واقعی از سازمان در افکار عمومی بسازیم ناگزیر در سطح اول باید ذهن نخبگان را همراه کنیم و ذهن نخبگان از طریق رسانههاست که همراه میشود.
در میان همه ذینفعان و مرتبطین شرکتها و سازمانها شاید موثرترین آنها خبرنگاران و رسانهها هستند که در شکلدهی اذهان عمومی نقش تعیین کنندهای بر عهده دارند.
در بدبینانهترین حالت ۷۰ درصد از موفقیت کارکنان و مدیران یک سازمان در بخش رضایتمندی افکار عمومی و ذینفعان از عملکرد آنان در بخش رسانه و تعامل سازنده و مثبت با خبرنگاران و رسانهها رقم میخورد و به همین میزان باید وقت، انرژی، بودجه و … واحد روابط عمومی هر سازمانی به حوزه رسانهها اختصاص یابد اما متاسفانه جایگاه رسانهها در بودجه سالیانه و سبد هزینه اغلب شرکتهای بیمه و … شاید به اندازه ۵ درصد از هزینههای کل روابط عمومی و تبلیغات نیست و گاهی هزینه چاپ تقویم و سررسید و نمایشگاه و هدیه تبلیغاتی و … هر کدام به صورت مجزا چند برابر هزینه انتشار اخبار و تبلیغات در رسانههای صنعت بیمه است.
در سرفصل درسهای دانشگاهی رشته روابط عمومی برای آموزش نحوه ارتباط با رسانهها واحدهای نظری را به دانشجویان آموزش میدهند که اغلب ناکارآمد و دور از فضای واقعی ارتباط روابط عمومیها و رسانههاست.
طی حدود ۱۸ ماهی که در صنعت بیمه اشتغال دارم و از نزدیک شاهد مناسبات رسانهها و بخشهای مختلف این صنعت هستم متوجه شدم که پس از گذشت حدود ۸۰ سال از ورود دانش و تخصص روابط عمومی به ایران ما در صنعت بیمه کشور دچار یک اختلال و پارازیت جدی در ارتباط سازمانها و رسانهها هستیم و هنوز به حداقلهای ارتباط مناسب و حرفهای میان این دو نهاد نزدیک نشدهایم.
گام اول در ارتباط صحیح میان سازمان و رسانه فهم استقلال حرفهای هر کدام از این دو نهاد است و گام دوم نیز احترام به حریم کاری یکدیگر.
واحد روابط عمومی و دیگر بخشهای سازمان موظفند همه شرایط و زمینههای فعالیت حرفهای، آزاد و مستقل رسانهها را فراهم سازند.
متاسفانه در صنعت بیمه هنوز در بدیهیات ارتباط درست با رسانهها ماندهایم و فرصت رسانهها در این حوزه را تبدیل به تهدید میکنیم در صورتی که هوشمندی ما مشروط به تبدیل تهدید به فرصت است.
امروز بخش زیادی از اجزای صنعت بیمه با بحران رسانهای دست به گریبانند و به جای اینکه وقت و انرژی و بودجه صرف افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه و معرفی محصولات، خدمات و شناخت و رفع نیازها شود، میدان ارتباط این صنعت تبدیل به رینگ بوکس شده و پشت سر هم زد و خوردهای اغلب کم اهمیت را شاهدیم که با اندکی درایت و برنامهریزی قابل کنترل و مدیریت است.
کمک گرفتن از رسانهها برای افزایش ضریب نفوذ بیمه حداقل کاری است که میتوان در همکاری مشترک صنعت بیمه و رسانهها تعریف کرد و به نتایج مبارک آن دست یافت.
در شرایط موجود شاهدیم که تعدادی از سامانههای فروش آنلاین با تبلیغات گسترده محیطی، رادیو، تلویزیونی و شبکههای اجتماعی هر کدام به اندازه کل شرکتهای بیمه و سازمانهای بزرگ این حوزه در زمینه تبلیغات هزینه میکنند اما به دلیل اشتباه در استراتژی و جهتگیری رسانهای و تبلیغاتی، به جای اینکه سهمی جدید در بازار برای خود بسازند و با افزایش ضریب نفوذ، کیک صنعت بیمه را بزرگتر کنند، همه تلاششان برای برداشتن از همین سهم اندک موجود در بازار بیمه کشور است و در نتیجه به روشهایی غیر قانونی و غیر حرفهای در بازاریابی و فروش روی میآورند.
نسخه مناسب برای عبور از شرایط فعلی و وارد شدن به عصری جدید در زمینه ارتباط میان صنعت بیمه و رسانهها، برقراری ارتباط مبتنی بر احترام به رسانههاست و به خصوص در ارتباط با رسانههای منتقد، شنیدن انتقادات آنان و پاسخگویی مبتنی بر احترام و در صورت وجود اشکال و اشتباه در شرکتها و سازمانها، پذیرش اشتباه و عذرخواهی و دلجویی است و حرکت در مسیر اصلاح فرایندهای نادرست.
به فرض اشتباه در برداشت و انتشار اخبار نادرست در برخی رسانهها هم حفظ دیسیپلین و خارج نشدن از محدوده منطق و استدلال و احترام بدیهیترین کاری است که سازمانها باید در مقابل رسانهها انجام دهند.
دو موضوع بسیار مهم وجود دارد که به نظرم بابد در فرصت مناسب به صورت مجزا به آن پرداخت؛
۱- نقش تعیین کننده رسانهها در افزایش فروش محصولات بیمهای و معرفی خدمات شرکتهای بیمه در کنار دانش چگونگی بهرهمندی از رسانهها برای حفظ و ارتقا جایگاه برند.
۲- پیش نیاز توسعه و رشد صنعت بیمه تقویت اقتصاد رسانه است.
وجود رسانههای ثروتمند که توانایی جذب سردبیران، دبیران و خبرنگاران ممتاز و متخصص و امکانات مناسب و بهروز را داشته باشند، مشروط به در اختیار داشتن لوازم و مقدماتی است که میتوان در یادداشتی جداگانه به آن پرداخت.
ادریس سالاری، مدیر روابط عمومی شرکت بیمه ملت
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=261498
false
true