×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
ضرورت جایگزینی نگاه ملی در حوزه فولاد به جای نگاه منطقه‌ای

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در دومین نشست ملی توسعه مطلوب، رشد تولید و بهره وری صنعت فولاد گفت: باید در حوزه فولاد نگاه ملی داشته باشیم چرا که امروز نگاه به فولاد منطقه‌ای است و چنانچه نگاه ملی حاکم شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. همچنین باید با افزایش تاب آوری شرکت‌های فولادی کشور به صادرات ۲۰ میلیون تنی برسیم.

به گزارش اقتصادتهران به نقل از خبرنگار ایراسین، محمدیاسر طیب نیا در دومین نشست ملی توسعه مطلوب، رشد تولید و بهره‌وری صنعت فولاد ضمن تسلیت جان باختن جمعی از هموطنان در حادثه معدن طبس با بیان اینکه میزان مصرف فولاد یکی از شاخص‌های توسعه و پیشرفت است، اظهار کرد: صنعت فولاد یکی از بنیان‌های مهم اقتصاد در هر کشوری به شمار می‌آید و مصرف سرانه فولاد، به عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی صنعتی بودن کشورها مطرح است. به بیانی می‌توان گفت میزان مصرف فولاد با میزان رفاه در جامعه ارتباط دارد، کشوری که خودروهای خوب می‌سازد و لوازم خانگی با کیفیت تولید می‌کند ساخت‌وساز مناسب دارد، توسعه زیرساخت‌ها از جمله خطوط انتقال آب و گاز و حتی انرژی و … شرایط خوبی دارد، کشور پیشرفته‌ای است و مردم آن از رفاه برخوردار هستند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر ما صنعت فولاد را در کشور و به ویژه طی یک دهه اخیر که با تحریم‌های خیلی جدی روبرو بودیم، نداشتیم واقعاً کمر صنعت کشور خم شده بود و شرایط رفاه مردم بسیار اسفبار می‌شد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: هزاران کارخانه در کشور وابسته به صنعت فولاد است و اگر توسعه این صنعت را نداشتیم در دوره تحریم‌ها امکان واردات این میزان فولاد هم به لحاظ زیرساختی و هم به لحاظ حجم، مقدور نبود.

طیب نیا با بیان اینکه در تحریم‌ها با وجود صنعت فولاد نه تنها کمر اقتصاد کشور خم نشد بلکه امروز می‌توانیم از جایگزینی اقتصاد فولادی به جای اقتصاد نفتی صحبت کنیم اضافه کرد: سال گذشته مجموعه فولاد مبارکه توانست رتبه اول صادرکننده غیرنفتی کشور را بدست آورد و توانست رتبه سوم جهانی را به لحاظ نسبت صادرات به مصرف داخل بدست آورد و در حال حاضر ایران رتبه دهم تولید فولاد را در جهان دارد با ظرفیت ۳۱ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ و حتی از کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، دانمارک و اسپانیا که صاحب تکنولوژی هستند نیز جلوتر است و فاصله ما با کشور آلمان که رتبه هفتم جهانی تولید فولاد را دارد فقط ۴ میلیون تن است که ظرفیت تولید آن هم در کشور وجود دارد چرا که ظرفیت تولید ۵۰ میلیون تن در کشور دیده شده است و می‌توانیم به لحاظ کمیت در تولید فولاد به کشورهایی نظیر آلمان برسیم.

وی با بیان اینکه صنعت فولاد در کشور از صنایعی است که از مزیت رقابتی برخوردار است، تصریح کرد: از نظر اقتصاددان‌ها این خیلی نکته مهمی است که چه صنعتی مزیت رقابتی داشته باشد، در کتاب کره جنوبی: «ژنرال توسعه»، سیاست‌های پارک چونگ هی در توسعه کره جنوبی بعد از جنگ را تشریح کرده و در این کتاب عنوان شده در این دوران بر روی جاهایی تمرکز کردند که مزیت رقابتی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه قطعاً ما باید بر مزیت‌های رقابتی تمرکز کنیم و این امر قطعاً باید مورد توجه سیاست‌گذاران باشد، گفت: چنانچه به این امر توجه نکنیم به بیراهه رفته‌ایم و منابع کشور را به هدر خواهیم داد.

وی در ادامه با بیان اینکه صنعت فولاد طی چند دهه گذشته رشد بالای ۸ درصدی را داشته است، گفت: سال گذشته در صنعت فولاد ظرفیت اسمی ۴۶ میلیون تن را داشتیم و امروز این ظرفیت به ۵۰ میلیون تن رسیده است و این در حالی است که در سال خورشیدی گذشته ۳۲ میلیون تن و در سال میلادی گذشته نیز حدود ۳۱ میلیون تن تولید فولاد داشتیم.

ضرورت جایگزینی نگاه ملی در حوزه فولاد به جای نگاه منطقه‌ای / لزوم افزایش تاب‌آوری شرکت‌های فولادی کشور برای رسیدن به صادرات ۲۰ میلیون تنی

طیب نیا اضافه کرد: درحالی‌که در دنیا ضریب بهره‌برداری از صنعت فولاد حدود ۷۸ درصد است، این میزان در کشور حدود ۶۸ درصد بوده و حدود ۱۰ درصد پایین‌تر از میانگین جهانی ضریب بهره‌برداری داریم و این به این معناست که علی‌رغم مزیت رقابتی چون از ظرفیت‌ها خوب استفاده نمی‌کنیم رقابت‌پذیری ما فعلاً پایین است و نمی‌توانیم به خوبی رقابت کنیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches