×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۴ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
ضرورت توجه به عوامل موثر در نرخ‌گذاری بیمه‌ شخص ثالث

تهران اکونومی: در نحوه نرخ‌گذاری بیمه اتومبیل در کشور، عمدتاً ویژگی‌های خودرو و کاربری آن ( به‌صورت ناقص) مدنظر قرار می‌گیرند و عملاً ویژگی‌های بسیار مهم فردی راننده در‌نظر‌گرفته نمی‌شود.

مرگ ‌و ‌میرهای ناشی از حوادث رانندگی در جهان جزء مهمترین دغدغه‌های سیاستگذاران است و اقدامات کاهش‌دهنده این مرگ ‌و ‌میرها رو به گسترش است .در این میان ایران با وجود وضع قوانین ‌و مقررات‌ مختلف برای بهبود وضعیت رانندگی، همچنان در صدر کشورهای پرتصادف با سرانه بالای کشته و مصدوم قرار دارد.

استاندارد نبودن راه‌ها، عیوب وسایل نقلیه، نادیده‌گرفتن مقررات و به ‌ویژه خطاهای انسانی در رانندگی، نقش به‌سزایی در افزایش آمار تصادفات دارند. باتوجه به تجارب جهانی، صنعت بیمه با دریافت حق‌بیمه متناسب با ریسک رانندگان می‌تواند نقش مهمی در اجرای مقررات راهنمایی ‌و ‌رانندگی و جلوگیری از بروز تخلفات و در نتیجه کاهش تصادفات رانندگی داشته باشد؛ نقشی که به ‌نظر می‌رسد در ایران به اندازه کافی به آن توجه نشده است.

در یک پژوهش انجام شده از سوی پژوهشکده بیمه با نگاهی به تجارب جهانی و مبانی نظری، عوامل و مؤلفه‌های مؤثر در نرخ‌گذاری بیمه‌های اتومبیل را در سه گروه مهم ویژگی‌های فردی راننده، ویژگی‌های خودرو و کاربری خودرو، شناسایی و طبقه‌بندی شده است. با مطالعه نحوه نرخ‌گذاری در کشور، در می‌یابیم در ایران عمدتاً ویژگی‌های خودرو و کاربری آن ( به‌صورت ناقص) در نرخ‌گذاری مدنظر قرار می‌گیرند و عملاً ویژگی‌های بسیار مهم فردی راننده در‌نظر‌گرفته نمی‌شود. در‌حال‌حاضر عوامل مؤثر در تعیین حق‌بیمه شخص ثالث اتومبیل در ایران میزان تعهدات (جانی، مالی و حوادث راننده)، مدت بیمه، کاربری خودرو، تخفیفات و جرایم، تعداد سیلندر در خودروهای سواری و موتور‌سیکلت‌ها، ظرفیت حمل مسافر در خودروهای مسافربری و ظرفیت حمل بار در خودروهای بارکش است. این نحوه نرخ‌گذاری موجب شده است که افراد کم‌ریسک حق‌بیمه بیشتری در مقایسه با حق‌بیمه عادلانه متناسب با ریسک خود پرداخته و از‌ سوی‌دیگر افراد پر ریسک، حق‌بیمه کمتری در مقایسه با حق‌بیمه عادلانه متناسب با ریسک خود بپردازند. لذا نرخ‌گذاری در کشور، عادلانه و منصفانه نبوده و بسیاری از افراد که کمتر از خودروی شخصی استفاده می‌نمایند و طبیعتا کمتر حادثه ساز هستند و همچنین افرادی که با رعایت احتیاط در رانندگی، ریسک بسیار پایینی دارند، هزینه‌های ناشی از رانندگی غیرمحتاطانه و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان پرریسک را می‌پردازند.

بازنگری در ضوابط نرخ‌گذاری و لحاظ نمودن تمامی مؤلفه‌های مؤثر بر ریسک و ارائه نرخ‌های عادلانه متناسب با سطح ریسک افراد که منجر به کنترل ریسک و کاهش رفتارهای نابهنجار رانندگان پرخطر ‌شود، می‌تواند نقش برجسته‌ای در کاهش ضریب خسارت این رشته بیمه‌ای داشته باشد.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches