true
اقتصادتهران: تقویت بخش حمل و نقل با هدف کاهش هزینه های تردد کالا و مسافر و بهبود دسترسی بخش تولید به بازارهای مصرف داخلی و خارجی یکی از راهبردهای دولت دوازدهم برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است؛ امری که در کنار خود افزایش عمق قراردادهای بیمه را می طلبد.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران با قرارگیری در منطقه غرب آسیا با توجه به دسترسی به شرق آسیا، آسیای مرکزی، اروپا، آفریقا و آب های آزاد، موقعیت راهبردی کم نظیری دارد.
در چنین شرایطی، اقدام های صورت گرفته در زمینه تقویت زیرساخت های حمل و نقل در ۲ بخش کالا و مسافر کم کم آثار خود را نمایان می کند.
این اقدام ها در کنار گام های دولت برای تقویت قراردادهای دوجانبه منطقه ای و بین المللی زمینه را برای بهره گیری از راهگذرهای بین المللی شمال- جنوب و شرق- غرب فراهم می کند.
این امر به پررنگ سازی نقش کلیدی ایران در زمینه ترانزیت جهانی و انتقال کالا و مسافر به بخش های مختلف می انجامد که از منظر ارزآوری، گردشگری، رونق صادرات و بازصادرات و… می تواند بستر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را در این بخش مهیا سازد.
بر پایه آمارهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، در ۶ ماهه نخست امسال در مجموع یک میلیون و هشت هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی وارد و سه میلیون و ۱۷۱ هزار تن کالا از مرزهای کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال حجم واردات از مرزهای جادهای ۱۲ درصد افزایش و صادرات ۲ درصد افزایش یافت.
در این مدت ۵۱۳ هزار مسافر از مرزهای زمینی کشور رفت و آمد کردند.
همچنین ترانزیت کالا در این مدت از ۳۲ مرز زمین و آبی ۲۷ درصد افزایش یافت.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیش از ۱۵۰ فروند کشتی تجاری با ظرفیت بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن یکی از بزرگ ترین شرکت های کشتیرانی در جهان است.
در ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، حمل فله با ناوگان کشتیرانی ۵۰ درصد افزایش یافت که در بخش محمولات کانتینری رشد ۳۳٫۳ درصدی ثبت شد.
همچنین اکنون طول راه آهن در کشور به بیش از ۱۱ هزار کیلومتر رسیده است و دولت نظر دارد در افق چشم انداز توسعه طول خط آهن کشور را به ۲۵ هزار کیلومتر برساند. سهم ریل در جابجایی کالا در بندرهای کشور نیز کمتر از ۱۰ درصد است و باید به ۴۵ درصد افزایش یابد.
آنگونه که نهم آبان ماه مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست پنج جانبه راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، لهستان، گرجستان و اوکراین اعلام کرد با راه اندازی راهگذرهای شمال-جنوب و جنوب-غرب سالیانه تا ۲میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور حاصل می شود.
از سوی دیگر، با ورود هشتمین و نهمین هواپیمای برجامی به کشور نیز در مجموع بیش از ۱۲۰۰ صندلی نو به ظرفیت ناوگان حمل و نقل هوایی اضافه شده و برای پنج هزار نفر اشتغالزایی شده است.
در چنین شرایطی، تمهیدها و اقدام های اطمینان بخش مانند تامین بیمه های گوناگون و افزایش عمق آن به بخش های مختلف حمل و نقل، به افزایش اعتماد جهانی به بهره گیری از مسیرهای موجود در ایران می انجامد.
از این رو، جمهوری اسلامی ایران در پی این است که از بیمه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای کاهش اصطکاکهای متعدد، متنوع و پیچیده مالی در معاملات داخلی و بینالمللی کشورها بهره گیرد.
بیمه نقش کلیدی در روانسازی، مدیریت و کاهش ریسک و ایجاد ثبات در فعالیت های اقتصادی و در نتیجه توسعه تجارت در سطح ملی و بینالمللی دارد.
اکنون صنعت بیمه با حق بیمهای بالغ بر چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار، بالای ۶ درصد تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده است و ایران نیز می کوشد سهم خود را از این بازار جهانی افزایش دهد؛ امری که از نظر قائم مقام بیمه مرکزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است.
به نوشته پنجشنبه تارنمای بیمه مرکزی، «پرویز خسروشاهی» اعلام کرد: ضریب نفوذ بیمه در کل بخش ها ۲,۱ درصد است، اما در بخش حمل و نقل حدود پنج درصد برآورد میشود که در بخش حمل و نقل زمینی حدود ۵٫۵ درصد و در رشتههای باربری و کشتی و هواپیما حدود ۲٫۶ درصد است.
وی افزود: اکنون در زمینه هایی چون حمل کالا، حوادث مربوط به بدنه کشتی و هواپیما و مسوولیتهای مرتبط در برابر شخص ثالث، انواع مسوولیتهای مرتبط با متصدیان حمل و نقل داخلی و بینالمللی، مسئولیت راننده در برابر شخص ثالث، حوادث راننده و بدنه اتومبیل به بخش حمل و نقل، خدمات بیمهای ارائه میشود.
به گفته وی، بیمه مرکزی آمادگی دارد تقاضای محصولات بیمهای جدید را به سرعت بررسی کند و در صورتیکه معیارهای بیمهپذیری را داشته باشند و امکان ارزیابی ریسک در مورد آنها فراهم باشد مجوز عرضه آن محصولات بیمهای را صادر کند.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=101513
false
true