×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
ضرورت ارتقای رتبه فضای کسب و کار برای سرمایه گذاری

اقتصادتهران: مادامی که رتبه فضای کسب و کار کشور بهبود و ارتقا نیابد، این به معنای عدم سرمایه گذاری در پروژه‌های سرمایه گذاری داخلی است.

به گزارش اقتصادتهران، مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادتهران ضمن بیان این مطلب، گفت: بهبود فضای کسب و کار یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها در انجام سرمایه گذاری‌های مختلف در کشور است.

وی با بیان این که پایین بودن رتبه کسب و کار به معنای وجود فساد در کشور است، تصریح کرد: سرمایه گذار به دنبال فضایی است که بتواند سرمایه خود را بکار اندازد اما وقتی نظام بانکی با مشکل مواجه است و رشد اقتصادی بالایی در کشور وجود ندارد بنابراین سرمایه گذار هم رغبتی برای انجام سرمایه گذاری از خود نشان نمی‌دهد.

عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر آن که سرمایه گذاری برای اقتصاد ملی باید بازده داشته باشد، یادآور شد: هر سرمایه گذاری تعاریف و مشخصاتی دارد که باید منجر به افزایش ارزش افزوده شود در غیر اینصورت فعالیتی که به ارزش افزوده منجر نشود برای اقتصاد کشور بازدهی و فایده‌ای به همراه نخواهد داشت.

وی با بیان آن که وضعیت مطلوبی در زنجیره ارزش افزوده کشور وجود ندارد، یادآور شد: کشورهایی مثل آلمان یا ژاپن از طریق مواد اولیه که از کشورهای آسیایی به آن‌ها صادر می‌شود به دنبال ایجاد ارزش افزوده و به تبع آن افزایش رتبه اقتصادی کشورشان هستند و این در حالی است که رتبه اقتصادی ایران اکنون به بالای ۱۴۰ رسیده است که نشانه خوبی نیست.

دانشمند در پاسخ به این که برای بهبود فضای کسب و کار چه اقدامی باید انجام داد، گفت: در وهله نخست دولت باید اقدامات لازم برای بهبود فضای کسب و کار انجام دهد اما آن گونه از شواهد پیداست، دولت برنامه‌ای برای این مهم ندارد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر وجود شفافیت مالی در کاهش فساد اقتصادی اظهارداشت: در صورتی که سرمایه گذار در داخل کشور فضای مناسبی برای سرمایه گذاری پیدا نکند به سایر کشورهای نوظهور در جذب سرمایه نظیر ویتنام که این روزها رغبت‌ برای سرمایه گذاران در آنجا افزایش پیدا کرده، روی می‌آورد.

دانشمند بر رفع مشکلات FATF و نیز تعامل سیستم بانکی کشورمان با دنیا تاکید کرد و گفت: رفع بوروکراسی‌های زائد اداری برای انجام تولید و نیز تسهیل در اخذ مجوزهای لازم برای امور تولیدی از جمله مهم‌ترین مشوق‌های لازم برای انجام سرمایه گذاری محسوب می‌شود که دولت باید نسبت به رفع این مشکلات و از میان برداشتن آن‌ها برای تولیدکنندگان و صنعتگران اقدامات لازم را همت گمارد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در نهایت یادآور شد: به هر طریق ممکن باید از خام فروشی جلوگیری کرد و شرایط برای صادرات باید به گونه‌ای فراهم شود که تا محصولاتی صادر گردد که برای کشور ارزش افزوده بالایی ایجاد کند.

true
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches