×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true

اقتصادتهران: معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار تن انواع آبزیان از دریا صید شد، در حالی که این رقم به عنوان هدف پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود و اکنون دستیابی به رقم ۷۵۰ هزار تن صید آبزیان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، شاپور کاکولکی افزود: پارسال از رقم ۷۰۰ هزار تن صید آبزی در دریا، حدود ۱۵۰ هزار تن آن مربوط به آب های اقیانوس هند بود.

وی اظهارداشت: هر سال شناورهای ایران که برای صید به آب های دور می رفتند پس از ۴۰ تا ۴۵ روز با ۳۵ تا ۴۰ تن محصول باز می گشتند، اما در سال ۹۶ صیادان بعد از ۲۵ تا ۳۵ روز صید با ظرفیت کامل بازگشتند.

وی پیرامون لایروبی و نگهداری بنادر ماهیگیری کشور گفت: همزمان با سفر استانی رییس جمهوری به استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان اعتبارات خوبی برای لایروبی و نگهداری بنادر ماهیگیری به تصویب رسید که در استان سیستان و بلوچستان نزدیک به ۳۵ میلیارد تومان به بنادر بریس و رمین برای سال ۹۷ تخصیص یافت.

کاکولکی افزود: همچنین از محل اعتبارات تخصیصی در سفر استانی رییس جمهوری به استان هرمزگان نیز حدود ۱۰ میلیارد تومان برای لایروبی بنادر این استان اختصاص یافت.

وی گفت: منطقه آزاد تجاری آبادان هم از اعتباری به میزان ۱۴ میلیارد تومان به منظور ساخت و بازسازی اسکله آبادان برخوردار شد که این رقم از سایر منابع و خارج از اعتبارات شیلات تامین شده است.

کاکولکی اضافه کرد: کشورمان دارای ۷۰ بندر و ۱۹۰ مرکز تخلیه آبزیان دارد و بخشی از این بنادر فرسوده شده اند و در دوره های ۱۰ تا ۱۵ سال نیاز به نوسازی دارند.

وی اظهار داشت: شناورهای ایران سالیانه برای صید از آب های دور دست مدت زمان ۴۰ تا ۴۵ روز را اختصاص می دادند و به میزان ۳۵ تا ۴۰ تن صید داشتند، اما سال گذشته صیادان بعد از ۲۵ تا ۳۵ روز با ظرفیت کامل صید داشتند.

به گزارش ایرنا، سال گذشته بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن انواع آبزیان از محل صید و آبزی پروری در کشور تولید شد که بخشی از آن به مصرف داخلی رسید و بقیه به بازارهای صادراتی انتقال یافت.

پارسال نزدیک به ۱۲۵ هزارتن محصولات شیلاتی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار معادل ۱۰ درصد تولیدات ایران به کشورهای هدف صادر شد که بخش عمده صادرات ماهیان از محل صید و میگوی پرورشی بوده به طوری که بیش از ۱۶ هزارتن میگو به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار صادر شد که از جمله حوزه خلیج فارس، خاور میانه و آسیای جنوب شرقی وارد کننده آن بودند و این رقم ارزش صادراتی یک پنجم کل ارزش صادرات محصولات شیلاتی بود.

سال ۹۵ نیز میزان تولید یک میلیون و ۵۰ هزارتن بود و ارزش صادرات به رقم ۴۱۲ میلیون دلار رسید.

سال ۱۳۹۴ نزدیک به ۸۴ هزار تن صید انجام شد که واردات آبزیان به ایران نیز شامل خوراک ماهی، تخم چشم زده قزل آلا و ماهیان تن به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار بود که امارهای سال گذشته نشان می دهد ارزش صادرات به واردات محصولاتی شیلاتی غلبه کرد.

تولید بخش شیلات کمتر از یک درصد مجموع تولید محصولات کشاورزی است، اما ۱۰ درصد ارزآوری این بخش را به همراه دارد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches